Ja det var præcis sådan jeg mente. Så skal jeg tænke på det der med hængsel siden. Hvad menes med at Sala ud karmen?
 
Ja, tænk på det der med hængslerne for ellers går døren ikke at åbne helt uden den tager i væggen. Med at salle ud menes at du udvider karmen så meget som mangler da din væg bliver tykkere end karmen. Du sætter helt enkelt der planhøvlet træ på karmen (den side som IKKE hængslerne sidder på) for at få det at komme i liv med væggen.

Illustration af en dørkarm, som viser karm, smyg og fodertype til at tilpasse tykkelsen på væggen omkring døren eller vinduet.
 
Hvor tyk er væggen? Hvis man sætter osb på begge sider af en 70 væg, går det godt med en 92 karm
 
Mikael_L
Så er der også bredere karme at købe.
Men de er nok dyrere og er måske ikke lagervare og skal bestilles (sådan var det i hvert fald hos "min" byggemarked, da jeg skulle have to).

Men med 45mm reglar i væggen og så OSB + gips pbs så fungerer en 92 mm standardkarm.
Med 70mm reglar og OSB + gips pbs så salar man enten ud eller køber en 118 mm karm.
 
Der er jo et antal forskellige bredder, så det passer direkte med OSB.
 
  • Synes
Chang-Yoon
  • Laddar…
Hej Starter denne gamle tråd igen for at se, om nogen bider på. Vi bygger nyt hus og overvejer, hvordan man kan få lyddæmpede indervægge uden at de bliver for tykke. Lige nu hælder det mod 70 regel i gulv/loft 45 regler / som er lagt forskudt cc45. isolering i væggen og enkelt gips på + dobbelt gips på 2. side. Men spørgsmålet er, om det egentlig er nogen større idé at bruge tid på væggene, når dørene har sprækker til ventilationen. Og sprækkerne kan man jo ikke bygge væk. Er det at smide pengene og tiden i søen med at forskyde 45'ere og bruge dobbelt gips?
 
...derudover er der jo eludtag i væggene, der lækker lyd..måske bedre at dele væggen med en 13gips (som er tæt) 45 reglar på hver side og 13 gips på respektive vægside..hvad tror I?
 
B
Vi byggede om vores indvendige vægge (ikke alle endnu...) før var det 70 regel og enkeltgips, uden isolering. Så kørte vi 70 regel, med kortlingar, stenuldsisolering. Plyfa+gips på begge sider. Derefter fuget alle kanter. Blev utroligt meget mere stille.....
 
Senest redigeret:
Toppen Boan - har I el kontakter i væggen eller rettere sagt mærker I forskel på en væg med eller uden kontakter? Har I luft spalte i dørene? Lækker det ikke meget lyd der?
 
B
Vi har ftx så vi var tvunget til at have lidt luftspalte, men vi satte ind tunge døre så det er ok. Men skal det være rigtig godt skal det være tunge, tapophængte døre og overluftdon. Jo, har dosor men det tror jeg ikke er så slemt...
 
OK- tak Boan. Vi skal have FTX med. Hvad hedder dørene?
 
Rigtige proffer kører med plywood.
OSB er for stikkende og skrøbeligt.
 
  • Synes
MarcusK
  • Laddar…
E el_richard sagde:
Rigtige proffer bruger plywood.
OSB er for splintret og skrøbeligt.
Og vi, der er lidt mere beskedne, sætter 19x190 mm træpanel op.
Ingen mærkeligheder som gips og OSB :cool:
 
Ingen har skrevet om betydningen af, at en tungere væg modvirker spredningen af vibrationslyde fra f.eks. emhætter og ventilationsaggregater! Vi har kun enkelt gips med fliser i køkkenet, og ventilatoren brummer i konstruktionen, så det runger i ørerne i rummet på den anden side af væggen! Bygherren klagede til hvidevareleverandøren, der udskiftede ventilatoren, men det gjorde ingen forskel. Sådan bygger man, hvis man vil sælge en VAZ til prisen af en Mercedes.
 
Hole-in-ones fungerer dårligt i osb, og med essves osb-skrue trækker skiven ikke ind i pladeregel, hvis man ikke lykkedes med at få det tæt før, da den af en eller anden uforklarlig grund er helgevindet.

Hvis der er noget, jeg fortryder, så er det, at jeg brugte osb i køkkenet i stedet for plyfa. At sætte ting op i gammel enkeltgips er forfærdeligt.
 
  • Synes
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.