K
C cpalm sagde:
Men det er vel netop det, der er spørgsmålet. Hvor godt holder det?
Eksisterende huse med gamle masonitfacader er jo et levende bevis på, at det holder. I det mindste under de rigtige forudsætninger (og nej, jeg taler ikke om huse i ørkenen). Ser ganske forfærdeligt ud, men den kosmetiske aspekt vejer måske ikke så tungt her(?) Men det er ikke råddent/mugnet væk.

Ikke fordi jeg selv ville bygge facade med masonit, men hvad er beviset for, at det ikke kommer til at fungere?
Er vel så enkelt, at hus jeg har set. Og andre som jeg har talt med, som har revet sådan facade ned, kun har haft noget negativt at sige om det og også dårlig holdbarhed. Men om det er masonit i sig selv eller sjusk med luftspalte eller andre bagvedliggende problemer, kan jeg selvfølgelig ikke vide. Og hvis du læser mit indlæg igen, ser du, at jeg ikke har påstået, at det ikke vil fungere, men at jeg kun er skeptisk over for holdbarheden. Og jeg vejer dette op mod de grunde, som ts har nævnt, er vigtige.
 
  • Haha
  • Synes
guggen og 1 anden
  • Laddar…
Masoniten i sig holder nok mange år (udover at den bliver bulet og grim da). Det jeg ser som største problem er savsmuld indeni direkte mod masoniten.
 
Jeg ejede et tømret hus fra tidligt 1900-tal, som udenpå tømmeret havde masonit og tynde trælister. Malet med falu-rød farve. Huset var ikke permanent opvarmet, men blev brugt som vaskerum og koldlager. Ingen plast eller andet tæt, så fugten kunne bevæge sig frit. Jeg ved ikke præcis, hvornår huset blev beklædt med masonit, men da jeg ved hvem der gjorde det, burde det have været i 80'erne.

På afstand så det helt ok ud, og masoniten opfyldte absolut sit formål. Dvs. at få det til at se ud som en "rigtig" træfacade til en lavere pris. På tæt hold kunne man meget tydeligt se, at masoniten bulede, var fnuldret og opløst nederst og ved alle samlinger. På nogle steder kunne trælisterne og sømhovedernes ikke holde den bulede masonit fast, og der faldt nogle større stykker af.

Muggen - nej.
Beskyttet mod vejr og vind - ja.
Såg godt ud på afstand - ja.
Såg ud som skidt og som en billig fuskestue fra 30'erne når man kom tæt på - jajjamensan.
 
  • Synes
guggen og 2 andre
  • Laddar…
P
Kapsyl Kapsyl sagde:
Jeg har et skur i tre etager ved min hytte, hvor stueetagen var tænkt som garage og blev udstyret med en port, der blev hejset op. For at være 75 år og aldrig malet siden porten blev fremstillet, er masoniten i forbløffende god stand.
Men den store forskel mod TS' tænkte konstruktion er, at du har åbent bag masoniten, TS tænker at have savsmuld indenfor, som vil blive fugtig og muggen, hvilket igen vil rådne og sprede sig til stommen, som vil tage skade.
 
  • Synes
AG A
  • Laddar…
R Rodgar Den Frie sagde:
Stående sågbakker så tæt det går
Kraftig pap
Kutterspåner
45 x 220: syll, stående cc 120, hammarbånd
45 x 45: 2 st kortlinger i fagene cc 80
Masonit
Stående sågbakker så tæt det går

Beskriv gerne hvordan du tænker…
Jeg tænker, at du bør droppe kortlingerne inde i fagene, hvis du skal isolere med kutterspåner, det risikerer at hænge sig.
 
Tak for alle svar

Jeg læser og overvejer
 
K
Hvad har du fået for svar fra professoren?
 
K Kling 1 sagde:
”Nu har jag kontaktet en professor i bygningsfysik på Chalmers og bedt ham om hans tanker omkring min konstruktion”

Når jeg vil have byggetips, så snakker jeg hellere med en eller helst flere erfarne byggere end en professor, tip til bolleopskrift så vælger jeg hellere at spørge en glad bager end en kemiker😀.
Enig. nu er jeg uddannet og alt med en masse universitets point.

Men har datet to bygningsingeniører, siden jeg købte hus, og begge to har "oj, hvor meget mere du kan om huse end hvad jeg kan".

Akademikere er gode til meget (hvad "meget" er, strides de lærde om). Men de er sjældent så dygtige, som man tror, ude i det virkelige liv. Vi har jo opbevaring for dem, der er umulige at håndtere i form af ph.d.-stillinger, professorater med mere. Så vi almindelige slipper for at se dem for ofte 🤣

Jeg overdriver og laver sjov lidt, men det er ikke så langt fra virkeligheden heller....
 
K Krux sagde:
Hvad har du fået for svar fra professoren?
Venter på svar
 
  • Synes
Krux
  • Laddar…
Appendix Appendix sagde:
Enig. nu er jeg uddannet og alt med en masse højskolepoint.

Men har datet to bygningsingeniører, siden jeg købte hus, og begge har sagt "oj, hvor meget mere du kan om huse end jeg kan".

Akademikere er gode til meget (hvad "meget" er, strides de lærde om). Men de er sjældent så dygtige, som man tror, ude i det virkelige liv. Vi har jo opbevaring til de, der er umulige at håndtere, i form af ph.d.-stipendier, professorater med mere. Så vi almindelige slipper for at se dem for ofte 🤣

Jeg overdriver og spøger lidt, men det er ikke så langt fra virkeligheden heller....
Så fortæl os, hvad du kan om min vægkonstruktion Vi er nysgerrige
 
Fik du svar fra professoren 😉

Mit tip er at bygge efter gennemprøvede metoder i svetige, løs træ og klassisk facadebeklædning med panel er billigst i længden. Der er en grund til, at næsten alle huse bygges sådan og ikke med masonit.

Masonit føles mere som noget, man ser i hjemløselejre.
 
  • Haha
  • Synes
Anonymiserad 405730 og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.