12,811 læst ·
100 svar
13k læst
100 svar
Tåler Masonit vejr og vind?
Er vel så enkelt, at hus jeg har set. Og andre som jeg har talt med, som har revet sådan facade ned, kun har haft noget negativt at sige om det og også dårlig holdbarhed. Men om det er masonit i sig selv eller sjusk med luftspalte eller andre bagvedliggende problemer, kan jeg selvfølgelig ikke vide. Og hvis du læser mit indlæg igen, ser du, at jeg ikke har påstået, at det ikke vil fungere, men at jeg kun er skeptisk over for holdbarheden. Og jeg vejer dette op mod de grunde, som ts har nævnt, er vigtige.C cpalm sagde:Men det er vel netop det, der er spørgsmålet. Hvor godt holder det?
Eksisterende huse med gamle masonitfacader er jo et levende bevis på, at det holder. I det mindste under de rigtige forudsætninger (og nej, jeg taler ikke om huse i ørkenen). Ser ganske forfærdeligt ud, men den kosmetiske aspekt vejer måske ikke så tungt her(?) Men det er ikke råddent/mugnet væk.
Ikke fordi jeg selv ville bygge facade med masonit, men hvad er beviset for, at det ikke kommer til at fungere?
Jeg ejede et tømret hus fra tidligt 1900-tal, som udenpå tømmeret havde masonit og tynde trælister. Malet med falu-rød farve. Huset var ikke permanent opvarmet, men blev brugt som vaskerum og koldlager. Ingen plast eller andet tæt, så fugten kunne bevæge sig frit. Jeg ved ikke præcis, hvornår huset blev beklædt med masonit, men da jeg ved hvem der gjorde det, burde det have været i 80'erne.
På afstand så det helt ok ud, og masoniten opfyldte absolut sit formål. Dvs. at få det til at se ud som en "rigtig" træfacade til en lavere pris. På tæt hold kunne man meget tydeligt se, at masoniten bulede, var fnuldret og opløst nederst og ved alle samlinger. På nogle steder kunne trælisterne og sømhovedernes ikke holde den bulede masonit fast, og der faldt nogle større stykker af.
Muggen - nej.
Beskyttet mod vejr og vind - ja.
Såg godt ud på afstand - ja.
Såg ud som skidt og som en billig fuskestue fra 30'erne når man kom tæt på - jajjamensan.
På afstand så det helt ok ud, og masoniten opfyldte absolut sit formål. Dvs. at få det til at se ud som en "rigtig" træfacade til en lavere pris. På tæt hold kunne man meget tydeligt se, at masoniten bulede, var fnuldret og opløst nederst og ved alle samlinger. På nogle steder kunne trælisterne og sømhovedernes ikke holde den bulede masonit fast, og der faldt nogle større stykker af.
Muggen - nej.
Beskyttet mod vejr og vind - ja.
Såg godt ud på afstand - ja.
Såg ud som skidt og som en billig fuskestue fra 30'erne når man kom tæt på - jajjamensan.
Men den store forskel mod TS' tænkte konstruktion er, at du har åbent bag masoniten, TS tænker at have savsmuld indenfor, som vil blive fugtig og muggen, hvilket igen vil rådne og sprede sig til stommen, som vil tage skade.Kapsyl sagde:
Jeg tænker, at du bør droppe kortlingerne inde i fagene, hvis du skal isolere med kutterspåner, det risikerer at hænge sig.R Rodgar Den Frie sagde:
Tak for alle svar
Jeg læser og overvejer
Jeg læser og overvejer
Enig. nu er jeg uddannet og alt med en masse universitets point.K Kling 1 sagde:”Nu har jag kontaktet en professor i bygningsfysik på Chalmers og bedt ham om hans tanker omkring min konstruktion”
Når jeg vil have byggetips, så snakker jeg hellere med en eller helst flere erfarne byggere end en professor, tip til bolleopskrift så vælger jeg hellere at spørge en glad bager end en kemiker😀.
Men har datet to bygningsingeniører, siden jeg købte hus, og begge to har "oj, hvor meget mere du kan om huse end hvad jeg kan".
Akademikere er gode til meget (hvad "meget" er, strides de lærde om). Men de er sjældent så dygtige, som man tror, ude i det virkelige liv. Vi har jo opbevaring for dem, der er umulige at håndtere i form af ph.d.-stillinger, professorater med mere. Så vi almindelige slipper for at se dem for ofte 🤣
Jeg overdriver og laver sjov lidt, men det er ikke så langt fra virkeligheden heller....
Så fortæl os, hvad du kan om min vægkonstruktion Vi er nysgerrigeAppendix sagde:
Enig. nu er jeg uddannet og alt med en masse højskolepoint.
Men har datet to bygningsingeniører, siden jeg købte hus, og begge har sagt "oj, hvor meget mere du kan om huse end jeg kan".
Akademikere er gode til meget (hvad "meget" er, strides de lærde om). Men de er sjældent så dygtige, som man tror, ude i det virkelige liv. Vi har jo opbevaring til de, der er umulige at håndtere, i form af ph.d.-stipendier, professorater med mere. Så vi almindelige slipper for at se dem for ofte 🤣
Jeg overdriver og spøger lidt, men det er ikke så langt fra virkeligheden heller....
Fik du svar fra professoren 😉
Mit tip er at bygge efter gennemprøvede metoder i svetige, løs træ og klassisk facadebeklædning med panel er billigst i længden. Der er en grund til, at næsten alle huse bygges sådan og ikke med masonit.
Masonit føles mere som noget, man ser i hjemløselejre.
Mit tip er at bygge efter gennemprøvede metoder i svetige, løs træ og klassisk facadebeklædning med panel er billigst i længden. Der er en grund til, at næsten alle huse bygges sådan og ikke med masonit.
Masonit føles mere som noget, man ser i hjemløselejre.
Klik her for at svare