Jeg er interesseret i praktiske, selvoplevede og tidsmæssigt lange erfaringer med, hvordan blotlagt masonit klarer vejr og vind i en ydervæg.

Jeg skitserer lige nu på en ydervægskonstruktion, hvor masonit sammen med sågbakar indgår som en del af yderfacaden. Masonitens funktion er at holde den løse isolering på plads og stoppe vinden.

Jeg er også interesseret i at høre, hvordan I tænker omkring forskellene mellem de forskellige masonitplader. Tykkelse, hårdhed og behandling?

Jeg er også interesseret i at høre, hvordan I tænker omkring montering af pladerne. Blødgøring og fastgørelse?

Jeg er også interesseret i at høre, hvordan I tænker omkring eventuel egen behandling af pladerne. Olie, tjære og farve?

Meget taknemmelig for svar.

Ydervæg, fattigmandsbeklædning kaldes det. Det kan bukke og smuldre i nederkanten, men har rimelig god holdbarhed, hvis du køber god kvalitet. Men hvorfor?

• Synes
cpalm og 2 andre
  • Laddar…
P
R Rodgar Den Frie sagde:
Jeg er interesseret i praktiske, selvoplevede og tidsmæssigt lange erfaringer med, hvordan blotlagt masonit klarer vejr og vind i en ydervæg.

Jeg skitserer lige nu på en ydervægskonstruktion, hvor masonit sammen med savbakker indgår som en del af yderfacaden. Masonitens funktion er at holde den løse isolering på plads og at stoppe vinden.
Hvordan ser din påtænkte ramme ud, beskriv gerne hvordan du tænker indefra og ud...

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Ydervæg, fattigmanspanel kaldes det. Det kan bukle sig og forvitre i nederkanten men har ganske god holdbarhed hvis du køber god kvalitet. Men hvorfor?
Tak

Lav indsats af valutaen Penge!

Lav indsats af valutaen Arbejde!

Rejäl sagde:
Hvordan ser din tiltænkte ramme ud, beskriv gerne hvordan du tænker indefra og ud…
Stående savbakker så tæt det går
Kraftig pap
Kutterspån
45 x 220: svelle, stående cc 120, skammelbræt
45 x 45: 2 stk kortlingar i felterne cc 80
Masonit
Stående savbakker så tæt det går

Beskriv gerne hvordan du tænker…

P
R Rodgar Den Frie sagde:
Stående sågbakar så tæt det går
Kraftig pap
Kutterspån
45 x 220: syll, stående cc 120, hammarband
45 x 45: 2 stk kortlingar i facken cc 80
Masonit
Stående sågbakar så tæt det går

Oj dette er en vöggmetod hvor jeg ingen viden har😊

Hvis man maler og vedligeholder facaden som enhver anden facade, holder den længe.
En bekendt af mig skiftede facade for nogle år siden, ikke fordi der var noget galt med masoniten fra -54, men for at efterisolere.
Facaden var vel vedligeholdt af de tidligere ejere, som byggede huset.

Værd at bemærke, det er bagsiden/den ru side på masoniten, der skal vende udad og som man skal male på, ikke den glatte, der fæster malingen dårligt til udendørs brug.

• Synes
Cruzze
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Oj dette er en vöggmetod hvor jeg ingen viden har
Rejäl sagde:
Oj dette er en vöggmetod hvor jeg ingen viden har😊
Jeg arbejder med at konstruere en så billig ydervæg som muligt
Minimér:
Materialetyper, materialer, arbejdskraft og valutaen Penge

Maksimér:
Indeklimaet, holdbarheden, funktionen og skønheden

P
R Rodgar Den Frie sagde:
Minimer:
Materialslag, material, arbejdskraft og valutaen Penge

Maksimer:
Indeklimaet, holdbarheden, funktionen og skønheden
Ok følger med spænding, ville have været sjovt at se billeder, når dette realiseres😊

Isakare Isakare sagde:
Hvis man maler og vedligeholder facaden som enhver anden facade, holder den længe.
En bekendt til mig skiftede facade for nogle år siden, ikke fordi der var noget galt med masoniten fra -54, men for at efterisolere.
Facaden var vel vedligeholdt af tidligere ejer, som byggede huset.

Værd at bemærke, det er bagsiden/den ru på masoniten, der skal vende udad og som man skal male på, ikke den glatte, hvor maling hæfter dårligt til udendørs brug.
Mange tak Meget interessant svar Er interesseret i, hvordan yderfacaden var konstrueret Har du mulighed for at beskrive eller vise med foto?

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Ok følger med spænding havde været sjovt at få se billeder, når dette realiseres😊
Tak for din positive energi Den giver mig fortsat inspiration

R Rodgar Den Frie sagde:
Tak for din positive energi Den giver mig fortsat inspiration
Gør det ikke, det ingen god idé. Der er en årsag til, at man ikke bruger masonit så længere.

• Synes
Nissens og 1 anden
  • Laddar…
R Rodgar Den Frie sagde:
Stående sågbakker så tæt det går
Kraftig pap
Savsmuld
45 x 220: syll, stående cc 120, hammarband
45 x 45: 2 stk kortlingar i facken cc 80
Masonit
Stående sågbakker så tæt det går

Hvor højt bliver huset, og er det til permanent ophold? Jeg ser et problem, hvis du får liggende samlinger mellem pladerne, hvis facaden bliver over 250 cm høj.

R Rodgar Den Frie sagde:
Stort tak Meget interessant svar Er interesseret i hvordan yderfacaden var konstrueret Har du mulighed for at beskrive eller vise med foto?
Nej, har intet sådant.
Men mange af de såkaldte Egnahemshuse i 40 og 50'erne havde masonitfacade.
Bla Mockfjärds Elementhus havde færdige vægelementer, masonit limet og spikret på begge sider af en tynd reglestome fyldt med kuttersmuld.
Indad var den glatte side, som man tapetserede på, udad den ru, som blev beklædt med lægter, malet og klar så den ud som enhver træfacade.

Men de vægge var jo meget tynde og når ikke nutidens standard.

• Synes
guggen og 1 anden
  • Laddar…
Er sandsynligvis ret enkelt at slå lægter og rigtig panel på, hvis det viser sig ikke at fungere godt efter nogle år.

• Synes
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.