12,802 læst ·
100 svar
13k læst
100 svar
Tåler Masonit vejr og vind?
Jeg er interesseret i praktiske, selvoplevede og tidsmæssigt lange erfaringer med, hvordan blotlagt masonit klarer vejr og vind i en ydervæg.
Jeg skitserer lige nu på en ydervægskonstruktion, hvor masonit sammen med sågbakar indgår som en del af yderfacaden. Masonitens funktion er at holde den løse isolering på plads og stoppe vinden.
Jeg er også interesseret i at høre, hvordan I tænker omkring forskellene mellem de forskellige masonitplader. Tykkelse, hårdhed og behandling?
Jeg er også interesseret i at høre, hvordan I tænker omkring montering af pladerne. Blødgøring og fastgørelse?
Jeg er også interesseret i at høre, hvordan I tænker omkring eventuel egen behandling af pladerne. Olie, tjære og farve?
Meget taknemmelig for svar.
Jeg skitserer lige nu på en ydervægskonstruktion, hvor masonit sammen med sågbakar indgår som en del af yderfacaden. Masonitens funktion er at holde den løse isolering på plads og stoppe vinden.
Jeg er også interesseret i at høre, hvordan I tænker omkring forskellene mellem de forskellige masonitplader. Tykkelse, hårdhed og behandling?
Jeg er også interesseret i at høre, hvordan I tænker omkring montering af pladerne. Blødgøring og fastgørelse?
Jeg er også interesseret i at høre, hvordan I tænker omkring eventuel egen behandling af pladerne. Olie, tjære og farve?
Meget taknemmelig for svar.
Hvordan ser din påtænkte ramme ud, beskriv gerne hvordan du tænker indefra og ud...R Rodgar Den Frie sagde:Jeg er interesseret i praktiske, selvoplevede og tidsmæssigt lange erfaringer med, hvordan blotlagt masonit klarer vejr og vind i en ydervæg.
Jeg skitserer lige nu på en ydervægskonstruktion, hvor masonit sammen med savbakker indgår som en del af yderfacaden. Masonitens funktion er at holde den løse isolering på plads og at stoppe vinden.
Stående savbakker så tæt det gårRejäl sagde:
Kraftig pap
Kutterspån
45 x 220: svelle, stående cc 120, skammelbræt
45 x 45: 2 stk kortlingar i felterne cc 80
Masonit
Stående savbakker så tæt det går
Beskriv gerne hvordan du tænker…
Hvis man maler og vedligeholder facaden som enhver anden facade, holder den længe.
En bekendt af mig skiftede facade for nogle år siden, ikke fordi der var noget galt med masoniten fra -54, men for at efterisolere.
Facaden var vel vedligeholdt af de tidligere ejere, som byggede huset.
Værd at bemærke, det er bagsiden/den ru side på masoniten, der skal vende udad og som man skal male på, ikke den glatte, der fæster malingen dårligt til udendørs brug.
En bekendt af mig skiftede facade for nogle år siden, ikke fordi der var noget galt med masoniten fra -54, men for at efterisolere.
Facaden var vel vedligeholdt af de tidligere ejere, som byggede huset.
Værd at bemærke, det er bagsiden/den ru side på masoniten, der skal vende udad og som man skal male på, ikke den glatte, der fæster malingen dårligt til udendørs brug.
Minimér:Rejäl sagde:
Materialetyper, materialer, arbejdskraft og valutaen Penge
Maksimér:
Indeklimaet, holdbarheden, funktionen og skønheden
Mange tak Meget interessant svar Er interesseret i, hvordan yderfacaden var konstrueret Har du mulighed for at beskrive eller vise med foto?Isakare sagde:
Hvis man maler og vedligeholder facaden som enhver anden facade, holder den længe.
En bekendt til mig skiftede facade for nogle år siden, ikke fordi der var noget galt med masoniten fra -54, men for at efterisolere.
Facaden var vel vedligeholdt af tidligere ejer, som byggede huset.
Værd at bemærke, det er bagsiden/den ru på masoniten, der skal vende udad og som man skal male på, ikke den glatte, hvor maling hæfter dårligt til udendørs brug.
Hvor højt bliver huset, og er det til permanent ophold? Jeg ser et problem, hvis du får liggende samlinger mellem pladerne, hvis facaden bliver over 250 cm høj.R Rodgar Den Frie sagde:
Nej, har intet sådant.R Rodgar Den Frie sagde:
Men mange af de såkaldte Egnahemshuse i 40 og 50'erne havde masonitfacade.
Bla Mockfjärds Elementhus havde færdige vægelementer, masonit limet og spikret på begge sider af en tynd reglestome fyldt med kuttersmuld.
Indad var den glatte side, som man tapetserede på, udad den ru, som blev beklædt med lægter, malet og klar så den ud som enhver træfacade.
Men de vægge var jo meget tynde og når ikke nutidens standard.