I Märsta blev der bygget et boligområde i 80/90'erne med masonit og ribber som facademateriale. Var vel en designting til at begynde med, antager jeg, da der var mange forskellige kulører involveret, og ribberne sad forskelligt på alle huse, men den facadehistorie blev ikke langlivet. Jeg tror, at alle facader måtte udskiftes inden for et år bare.........
 
  • Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Ja all trä som byggs in och som blir för fuktig och inte har en luftspalt som tillåter upptorkning emellan dom fukt belastande perioderna löper stor risk att drabbas av mikrobiell påväxt och mögel..
Sedan kanske man ska titta på vad det är för byggnad är det ett uthus, förråd eller likvärdigt som man inte bor i så kanske det inte gör så mycket. Men som bostadshus så är det inte att rekomendera..
Den främsta anledning att man måste ha en luftspalt idag är väl för att kunna bygga med billigt virke och plasta in fasaden med plastfärg.
Använder man riktiga material och struntar i plast så fungerar masonit nog alldeles utmärkt och lär nog utstå vädrets makter lika bra som det "moderna" alternativet.
Men det kräver generellt att man inte börjar snåla med färg och material, så fort ngn kladdar på färgaffärens förslag så står inte en sådan fasad länge.
 
  • Synes
  • Wow
fribygg og 1 anden
  • Laddar…
P
G guggen sagde:
Den främsta anledning att man måste ha en luftspalt idag är vel for at kunne bygge med billigt træ og plaste fasaden ind med plastmaling.
Anvender man rigtige materialer og ignorerer plast, så fungerer masonit nok aldeles udmærket og vil nok modstå vejrets magter lige så godt som det "moderne" alternativ.
Er ikke enig..
 
  • Synes
AG A
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Din væg kan fungere, hvis du har en luftspalte..
@Rodgar Den Fries væg kan fungere uden luftspalte, men selvfølgelig mindskes risiciene til en meget overkommelig pris, hvis man sætter en forhydringspapp og en en-tommslægt som luftspalte på regelværket, inden facadematerialet monteres.
 
  • Synes
  • Haha
Anonymiserad 405730 og 1 anden
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Jeg er ikke enig..
Udførlig og bemærket.
 
  • Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Nej, masonit er næppe svaret på, hvilken der er den bedste facade. For mange synes masonit at have fungeret overraskende godt og længe og i årtier modstået vejr og vind, og hvis man er i facadebytningsprocessen denne forår, kan man måske sætte pris på, at tidligere ejere ikke valgte Sidiplattor eller plade?
Ikke engang de, der fremstiller masonit, nævner materialet som "egnet" som facade. Hvor finder du så alle disse huse med masonitfacade?

Jeg prøvede faktisk at reparere en dør til et skur for 15-20 år siden. Spikede altså bare en masonitplade udenpå for at gøre døren tæt og skjule nogle huller. Det tog ikke mere end 2-3 år, så var hele døren skrot.
 
  • Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A AG A sagde:
Ikke engang de, der fremstiller masonit, nævner materialet som "egnet" som facade. Hvor finder du så alle disse huse med masonitfacader?

Jeg prøvede faktisk at reparere en dør til et skur for 15-20 år siden. Jeg sømmede altså bare en masonitplade udenpå for at få døren tæt og skjule nogle huller. Det tog ikke mere end 2-3 år, før hele døren var ødelagt.
Hvad malede du med?
 
A AG A sagde:
Ikke engang de, der fremstiller masonit, nævner materialet som "egnet" som facade. Hvor finder du så alle disse huse med masonitfacade?

Jeg prøvede faktisk at reparere en dør til et skur for 15-20 år siden. Spikrede altså bare på en masonitplade udenpå for at døren skulle blive tæt og skjule nogle huller. Der gik ikke mere end 2-3 år, så var hele døren skrot.
Jeg har en simplere skurdør, som min far snedkererede sammen med kraftig oliehærdet masonit i slutningen af halvfemserne, den er ikke ny og frisk længere, men faren er død for længst og døren overlevede ham og fungerer stadig som tilsigtet, selvom den ikke præger sin plads præcis.
 
  • Synes
Ripley og 1 anden
  • Laddar…
P
Det skrives om, hvor godt masonit er, hvis det havde fungeret som et facademateriale, så havde garanteret flere af de store husfabrikanter anvendt dette til deres facader, da de konstant bruger de tyndeste, billigste og enkleste materialer i deres husbyggerier…

Samt jer, som foreslår, at man skal bygge på denne måde, kan I fremlægge en producent eller konstruktør, der har designet denne konstruktion, og som tager ansvar for, at den fungerer over tid?
 
  • Synes
AG A
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Det skrives om hvor godt masonit er, hvis det havde fungeret som et facade materiale, så havde garanteret flertallet af de store hisstillverkare brugt dette til deres facader, da de konstant bruger de tyndeste, billigste og enkleste materialer i deres husbyggerier…
Mener du hustillverkare?
 
P
Ja
 
Kan fortælle en anekdote, som desværre er meget aktuel, om hvor vigtig overfladebehandlingen er. Da jeg købte vores seneste hus, havde de tidligere ejere ladet fremstille en ny dobbeltport, 2m høj, i kernetræ, 4 tommer tyk. Utroligt smuk.

Nogle år efter jeg købte huset, er denne port, som burde holde i hundrede år, næsten helt rådnet op, men det så man først, da malingen faldt af. Gubben havde hyret et malerfirma, som året inden salget havde været rundt og smurt plastikmaling på døre og denne port. Dette på et hus til 10 millioner, som er fredet. Har nået at redde husets døre, men der er meget andet at gøre i et hus fra 1700-tallet.

Så enkelt er det, forskellen mellem måske 5 års og hundrede års levetid, og jeg kommer til at skulle finde nogen, der kan fremstille nye og blive mindst 50k fattigere.
 
Rejäl sagde:
Der skrives om, hvor godt masonit er, hvis det havde fungeret som et facademateriale, ville de fleste af de store husproducenter garanteret have brugt dette til deres facader, da de konstant bruger de tyndeste, billigste og enkleste materialer i deres byggeri...

Og jer, som foreslår, at man skal bygge på denne måde, kan I finde en producent eller konstruktør, som har tegnet denne konstruktion og som tager ansvar for, at den fungerer over tid?
Hvad man kan finde, er mange husproducenter, der laver fritidshuse uden luftspalte, så er man begrænset til slamfarve eller linolie som overfladebehandling. Nye fabrikshuse med så meget isolering som kræves i dag har vel altid luftspalte og males effektivt med plastfarve. Har svært ved at se, at det skulle gå, dels vil man nok have solid træ i stommen, hygroskopisk isolering og bliver begrænset til slam eller linolie som overfladebehandling. Men det ville være sjovt, hvis nogen gjorde det, det ville blive et ret dyrt hus med masonit facade :)
 
P
Udgangspunktet er ikke brugen af luftspalte bag panel på fritidshus i Sverige..
 
G guggen sagde:
Hvad malede du med?
Slamfärg fortyndet med linoja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.