F fribygg sagde:
Jeg har en enklere skurdør som min far snedkerede sammen med kraftig oliehærdet masonit i slutningen af halvfemserne, den er ikke ny og frisk længere, men farsgubben er død for længst og døren overlevede ham og fungerer stadig som tiltænkt, selvom den ikke pynter sin plads præcis.
Hvorfor pynter den ikke længere sin plads så? Den er jo ikke engang 30 år gammel. Hvis nu masonit var et så fortræffeligt facademateriale burde det vel uden videre holde mere end 30 år på en dør.
 
F fribygg sagde:
Men om det fungeret på en hytte siden trediverne uden at give mug/ fugtskader bagved er det nok tilstrækkeligt.
Har hytten savsmuld direkte indenfor masonitten? Jeg har masonit på plankestamme, og det har fungeret ganske godt siden 1955, men på visse udsatte steder er den blevet skæv, og der har det været mindre skader på bagvedliggende planker.
 
  • Synes
guggen og 1 anden
  • Laddar…
A AG A sagde:
Hvorfor pryder den ikke længere sin plads da? Den er jo ikke engang 30 år gammel. Hvis nu masonit var et så fortræffeligt facade materiale burde det vel uden videre holde mere end 30 år på en dør.
Jeg synes ikke, at masonit er et fortræffeligt facade material, men det kan åbenbart fungere længe og var hurtigt og billigt da det blev monteret.
 
  • Synes
cpalm og 1 anden
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Der skrives om hvor godt masonit er, hvis det havde fungeret som et facademateriale, så ville garanteret flere af de store hustillverkare have anvendt dette til deres facader, da de konstant bruger de tyndeste, billigste og enkleste materialer i deres husbyggerier...
Men så er det jo ikke, hustillverkare bruger sjældent 0,4mm stålplade til facade, selvom det burde være et af de tyndeste, billigste og enkleste materialer, der fungerer som facade. Folk vil simpelthen have noget pænere. Tror det er det samme med masonit, det fungerer ofte tilfredsstillende, men folk foretrækker pænere facader.
 
  • Synes
guggen og 1 anden
  • Laddar…
P
F fribygg sagde:
Men så er det jo ikke, hustillverkarna bruger sjældent 0,4mm stålplade til facade, selvom det burde være et af de tyndeste, billigste og enkleste materialer, der fungerer som facade, folk vil ganske enkelt have noget pænere. Tror det er det samme med masonit, det fungerer ofte tilfredsstillende men folk foretrækker pænere facader.
At facader ikke er pladebeklædt skyldes mange ting, f.eks. bliver de meget følsomme, hvor den mindste uperfektion ses, den almindelige mand kan ikke lave en sådan facade uden at henvende sig til et blikkenslageri, når det gælder detaljer omkring vinduer og døre mm..
Så hvis masonit med lægte på kunne holde som facade, så ville mange af hustillverkarna garanteret have brugt dette…
 
Rejäl sagde:
At ikke facader pladebeklædes skyldes mange ting f.eks. Så bliver de meget følsomme, hvor den mindste imperfektion ses, den almindelige mand kan ikke lave en sådan facade uden at henvende sig til et blikkenslageri når det gælder omramninger omkring vinduer og døre mm..
Havde masonit med lister holdt som facade, ville mange af hustillverkarna garanteret have brugt dette...
Der er masser af måder man kan bygge fremragende huse på. Masseproduktion af billige huse, der skal passe til gennemsnitsdansken, er nok en anden sag. I Sverige er det blevet træhuse mineraluld, luftspalte, enkel panel og plastikmaling på det. Det er effektivt og enkelt at bygge og møder efterspørgslen.
Andre bygger et unikt hus af kernetræ med hygroskopisk isolering og linoliebehandlet facade, koster sikkert dobbelt så meget som kataloghuset.
I Amerika bygger mange med plastikfacade, ekstremt billigt og effektivt.
Ser du mange sådanne huse i katalogerne?
 
P
G guggen sagde:
Der er masser af måder man kan bygge fremragende huse på. Masseproduktion af billige huse, der skal passe til gennemsnitsdanskeren, er nok en anden sag. I Sverige er det blevet træhuse, mineraluld, luftspalte, enkel beklædning og plastikmaling på det. Det er effektivt og nemt at bygge og møder efterspørgslen.
Andre bygger et unikt hus af kernetræ med hygroskopisk isolering og linoljet facade, koster sikkert dobbelt så meget som kataloghuset.
I Amerika bygger mange med plastikfacade, ekstremt billigt og effektivt.
Ser du mange sådanne huse i katalogerne?
Du kan ikke sammenligne de amerikanske huse, der bygges i varme klimaer, med de svenske. Hvad jeg ved, er, at i de koldere dele af Amerika er husene ikke bygget på den måde.

Du er velkommen til at tro og bygge på denne måde, men for mig er det helt forkert, og jeg tror ikke, det spiller med nogle regelværk om, hvordan man kan og får bygge et nyt hus i Sverige 2024.
 
  • Synes
AG A
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Du kan inte sammenligne de amerikanske huse, der bygges i varme klimaer, med de svenske. Hvad jeg ved, så i de koldere dele i Amerika, er husene ikke bygget på den måde.

Du må gerne tro og bygge på denne måde, men for mig er det helt forkert og tror ikke, at det passer med nogle regelsæt om, hvordan man kan og må bygge et nyt hus i Sverige i 2024..
Jeg foretrækker kvalitetsmaterialer og huse, så det er nok langt fra hvad jeg ønsker. Men i Sverige beklæder de fleste også vores træfacader med flydende plast, så forskellen er ikke så stor, bortset fra at en plastfacade sandsynligvis beskytter meget bedre end en millimeter plasthinde, der revner. Plastfacade kan man se i hele USA og også på et par huse i Sverige. I hvilket regelsæt finder du, at man kun må bygge som husproducenterne gør?
 
P
G guggen sagde:
Jeg foretrækker kvalitetsmaterialer og huse, så det er nok langt fra, hvad jeg vil have.
Men i Sverige klæder de fleste også vores træfacader med flydende plast, så forskellen er ikke så stor, bortset fra at en plastfacade sandsynligvis beskytter meget bedre end en millimeter plastfilm, der revner.
Plast-facade kan man se i hele USA og også på et fåtal huse i Sverige.
I hvilket regelverk finder du, at man kun må bygge, som husetillverkarna gør?
Det jeg har sagt er, at husetillverkarna bruger det tyndeste, enkleste og hurtigste, mest tidseffektive materialer og arbejdsmåder, som regelverken tillader.
 
Rejäl sagde:
Det jeg har sagt er, at hustilbyderne bruger de tyndeste, enkleste og mest tidseffektive materialer og arbejdsmetoder, som reglerne tillader..
Med tilføjelsen, "for at kunne bygge de huse, som efterspørges". Mange synes plast, plade eller masonit facade ser billigt og grimt ud, selvom de måske er mindst lige så gode og sandsynligvis er billigere. Sværere er det ikke.
Jeg synes typehuse er ekstremt grimme, andre synes anderledes.
 
Tak til alle jer, der deler jeres tanker og oplevelser omkring Masonit som udvendigt byggemateriale.

Jeg tager alt det, I deler med mig, til mig og laver en sammensmeltning.

Nu har jeg kontaktet en professor i bygningsfysik på Chalmers og bedt ham om hans tanker omkring min konstruktion.

Jeg håber på svar. Hvis jeg får svar, deler jeg selvfølgelig det her, så vi sammen kan tale videre om det.

Tak til alle jer indtil videre. Fortsæt gerne med at dele her. Jeg læser alt med stor interesse.

Alt godt
Rodgar
 
  • Synes
guggen
  • Laddar…
P
G guggen sagde:
Med tilføjelsen, "for at kunne bygge de huse, som efterspørges". Mange synes plastik, plade eller masonit facade ser billig og grim ud, selvom de måske er mindst lige så gode og antageligt er billigere. Sværere end det er det ikke.
Jeg synes kataloghuse er ekstremt grimme, andre synes anderledes.
Det begynder at blive vel OT tror at alle ser vores synspunkter på dette tidspunkt…
 
  • Synes
AG A
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Det begynder at blive ret OT tror at alle kan se vores synspunkter på dette tidspunkt...
Hvad betyder OT?
 
P
Off topic.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.