P
R Rodgar Den Frie sagde:
Tak

Kan du beskrive indgående, hvordan du forestiller dig en mulig mugningsproces i denne væg ser ud?
At bare have en masonit på 2-3mm naglet på en træramme med brædder uden luftspalte vil fugte igennem til rammen..

Havde man haft masonit og derefter ventilation og f.eks. lågepanel på, så ville det have været en bedre konstruktion, i denne konstruktion vil fugten blive ventileret væk på en bedre måde...
 
Rejäl sagde:
At bare have en masonit om 2-3 mm sømmet på en trækonstruktion med brædder på uden luftspalte vil få fugt til at trænge igennem til konstruktionen..

Havde man haft masonit efterfulgt af ventilation og f.eks. en beklædning, så ville det have været en bedre konstruktion, i denne konstruktion vil fugten blive ventileret væk på en bedre måde...
Tak

Det lyder som om du forestiller dig, at væggen har et isoleringsmateriale, der IKKE kan transportere fugt

Det vil sige et ikke-hygroskopisk materiale

Er det sådan?
 
  • Synes
guggen
  • Laddar…
P
R Rodgar Den Frie sagde:
Tak

Det lyder som om du forestiller dig, at væggen har et isoleringsmateriale, der IKKE kan transportere fugt

Det vil sige et ikke-hygroskopisk materiale

Er det sådan?
Men det spiller ingen rolle, stommen må ikke udsættes for udvendig fugt, udsætter man den for fugtbelastning, så vil den blive påvirket med bl.a. Mikrobiel påvækst som skimmel..
 
Senest redigeret af en moderator:
  • Synes
AG A
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Men det spiller ingen rolle stommen må ikke udsættes for udvendig fugt, udsætter man den for fugtbelastning så vil den blive påvirket med bl.a. Mikrobiell vækst som skimmel..
Tak

Er det liggende tømret i en tømret væg stommen?

Udsættes den for fugt?

Sker der mikrobiell vækst i den?
 
  • Synes
fribygg og 1 anden
  • Laddar…
P
R Rodgar Den Frie sagde:
Tak

Er det liggende tømmer i en tømret væg selve strukturen?

Bliver det udsat for fugt?

Forekommer der mikrobiel vækst i det?
Ja alt træ, der bygges ind og bliver for fugtigt og ikke har en luftspalte, der tillader udtørring mellem de fugtbelastende perioder, løber stor risiko for at blive ramt af mikrobiel vækst og skimmel..
Måske bør man også se på, hvilken type bygning det er. Hvis det er et udhus, et skur eller lignende, man ikke bor i, så er det måske ikke så vigtig. Men som bolig er det ikke at anbefale.
 
  • Synes
fribygg og 2 andre
  • Laddar…
R Rodgar Den Frie sagde:
Tak

Kan du udvikle, “…kan begynde at mugne” og “…svært at trække vejret.”

Masonit kan transportere fugt

Samlingerne i min væg ligger cc de stående stolper og over dem sidder en stående sømmet savtand fra syld til rem
Masoniten er oliehærdet. Det gør, at den modstår en del fugt. Men absolut ikke så den holder sig tør. Men olien hindrer ikke bare fugt fra at komme ind i pladen. Den hindrer også fugt fra at komme ud.
Så den lille fugt, der alligevel kommer ind i pladen, vil blive der så længe, at det kan begynde at mugne.

Masonit fungerer udmærket som vindpapir. Den kan også bruges i stedet for tagpap under tagplader. Men den fungerer meget dårligt ude i det fri.
 
  • Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Al masonit er ikke oliehærdet, men den jeg har brugt som overflademateriale til døre til nogle brændeskure er det.
Oljehærdet masonitplade bruges som dørmateriale i et vedskur, omgivet af træer.
 
  • Synes
fribygg og 1 anden
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Ja, alt træ der bygges ind og som bliver for fugtigt og ikke har en luftspalte som tillader optørring mellem de fugtbelastede perioder, løber stor risiko for at blive ramt af mikrobiel vækst og skimmel.
Derefter bør man måske se på, hvad det er for en bygning; er det et udhus, et depotrum eller lignende, som man ikke bor i, så gør det måske ikke så meget. Men som bolighus er det ikke at anbefale.
Tak

Jeg tænker stadig, at du resonerer ud fra en i nutid konventionel væg med plast på indersiden og ikke-hygroskopisk isoleringsmateriale.

En tømmermur transporterer fugt i begge retninger

Ligesom den væg, jeg udforsker.
 
P
R Rodgar Den Frie sagde:
Tak

Jeg tænker stadig på, at du resonerer ud fra en i samtiden konventionel væg med plastik på indersiden og ikke-hygroskopisk isoleringsmateriale.

En tømmermur transporterer fugt i begge retninger.

Ligesom den væg jeg udforsker.
Ja, det stemmer, at tømmermuren gør, jeg er helt med på din væg.
Din væg kan fungere, hvis du har luftspalte..
 
R Rodgar Den Frie sagde:
Masoniten klarer at stoppe vinden og at vand i flydende form trænger ind i væggen

Væggen består af hygroskopiske materialer hele vejen igennem, som kan transportere fugt i begge retninger

Vi taler her om vand i dampform
Bare fordi isoleringen er hygroskopisk betyder det ikke, at den tåler fugt. Jeg har to huse med masonitfacade og kan garantere, at den hverken er vind- eller vandtæt efter nogle år.
 
  • Synes
AG A
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Ja, det stemmer, at tømmermuren gør, jeg er helt med med din mur.
Din mur kan fungere, hvis du har luftspalte..
Tak
 
useless useless sagde:
Bara fordi isoleringen er hygroskopisk betyder det ikke at den tåler fugt. Jeg har to huse med masonitfasade og kan garantere at den hverken er vind- eller vandtæt efter nogle år.
Tak
 
Rejäl sagde:
En masonit direkte på en stamme i en vejrudsat side er ikke fugtsikker…
Men hvis det har fungeret på en hytte siden trediverne uden at give skimmel-/fugtskader bagved, er det nok tilstrækkeligt.
 
  • Wow
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Men om det fungeret på en hytte siden trediverne uden at give skimmel/ fugtskader bagved er det nok tilstrækkeligt.
Bare fordi der findes et hus, der har klaret sig, betyder det ikke, at huse med masonitfacade generelt klarer sig. Det handler sandsynligvis om en mængde ukendte faktorer og tilfældigheder, der har gjort, at det hus har klaret sig. Der findes tusindvis af eksempler på huse, der ikke har klaret sig. Eller egentlig gør det ikke det længere, da næsten alle er blevet tvunget til at blive revet. Hvis det havde fungeret, ville vi have set ret mange småhuse og skure, klædt med masonit, da det er billigt. Det har jo også flere fordele til at begynde med.
 
  • Synes
Karl-Ove Qvarfordt og 1 anden
  • Laddar…
A AG A sagde:
Bare fordi der findes et hus, der har klaret sig, betyder det ikke, at huse med masonitfasade klarer sig generelt. Det handler sandsynligvis om en række ukendte faktorer og tilfældigheder, der har gjort, at det hus har klaret sig.
Der findes tusindvis af eksempler på huse, der ikke har klaret sig. Eller egentlig gør der ikke det længere, da næsten alle har været nødt til at blive revet. Hvis det fungerede, havde vi set ret mange småhuse og skure, klædt med masonit, da det er billigt. Det har jo også flere fordele til at begynde med.
Nej, masonit er næppe svaret på, hvilken der er den bedste facade. For mange har masonit fungeret overraskende godt og længe og har i årtier modstået vejr og vind, og hvis man er i gang med at skifte facade denne forår, måske sætter man pris på, at de tidligere ejere ikke valgte Sidiplader eller plade?
 
  • Synes
Bästerortarn og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.