12,805 læst ·
100 svar
13k læst
100 svar
Tåler Masonit vejr og vind?
Javist, at lade en masonit agere facade og vindbeskyttelse i en periode og derefter montere en almindelig stående facade af for eksempel tommebrædder bør være enkelt og risikofrit.A AndersS sagde:
Jeg har overvejet om det skulle fungere 5 år på et enklere fritidshus, men når man læser tråden ser man jo at det kan fungere problemfrit i 50 år.
I 80'erne boede jeg nabo til en, der havde bygget en lille garage med masonit. Som overflade lagde han nogle lag med glasfibermåtte og polyester, som så blev malet. Den nye ejer rev det ned for et par år siden, da han havde brug for en større garage, men masonitgaragen så ud til at være i fremragende stand.
Nej det var ikke rigtig sådan som Mockfjärds elementhuse var/er konstrueret.Isakare sagde:
Nej, har inget sådant.
Men mange af de såkaldte Egnahemshuse i 40'erne og 50'erne havde masonitfacade.
Bla Mockfjärds Elementhus havde færdige vægelementer, masonit limet og sømmet begge sider på en tynd regelstruktur fyldt med spåner.
Indad var den glatte side som man tapetserede på, udad den ru som blev beklædt med lægter, malet og klar så den ud som hvilken som helst træfacade.
Men de vægge var jo meget tynde og når ikke dagens standard.
Ingen regelstruktur. Rimelig tykke tunge planker både indvendigt og udvendigt. Stående masonitremsor limet imellem de to lag planker som sandwich-materiale
Det bliver en såkaldt enstegstæt facade som sjældent plejer at fungere godt i længden. Hvordan vil du undgå, at vand presses ind i isoleringen via utætheder når det blæser? Hvordan skal fugt i isoleringen ventileres ud?R Rodgar Den Frie sagde:
Hvis en enklere sommerhus med massoitfacade har klaret sig siden 30'erne, behøver man måske ikke spekulere så meget over, hvordan den vil klare sig i længden? En menneskealder tænker jeg er en rimelig levetid for en lavprisfacade på et sommerhus, så kan børnebørnene eller oldebørnene rive massoniten ned og sætte nye brædder op, hvis de ønsker det, eller sætte en ny massonitfacade op og håbe, at pladekvaliteten er så god, at den også holder 90 år.useless sagde:
Ja jeg ville ikke have en sådan facade, garanteret fugtskadet med mindst skimmel i væggene…useless sagde:
Årsagen er, at masonit netop ikke står imod vejrets magt så godt. Nu afhænger det måske lidt af, hvordan man ser det. Den vil holde tæt meget længe i sig selv. Men den vil suge fugt og kan begynde at mugne, den har svært ved at ånde. Den vil bukke sig og på den måde blive utæt i samlingerne. Men den vil også blive meget grim hurtigt. Det vil nok ikke kunne lade sig gøre at banke panel udenpå efter et par år. Masoniten skal rives ned først.R Rodgar Den Frie sagde:
Masoniten kan stoppe vinden og forhindre, at vand i flydende form trænger ind i væggenuseless sagde:
Væggen består af hygroskopiske materialer hele vejen igennem, som kan transportere fugt i begge retninger
Vi taler her om vand i dampform
TakA AG A sagde:Årsagen er, at masonit netop ikke modstår vejrets magt så godt. Nu afhænger det måske lidt af, hvordan man ser det. Den vil holde tæt meget længe af sig selv. Men den vil suge fugt og kan begynde at mugne, den har svært ved at ånde. Den vil bule sig og på den måde blive utæt i samlingerne. Men så bliver den også meget grim hurtigt.
Det vil nok ikke være muligt at sætte panel på udenpå efter nogle år. Masoniten skal så rives ned først.
Kan du uddybe, ”…kan begynde at mugne” og ”…svært ved at ånde.”
Masonit kan transportere fugt
Sammenføjningerne i min væg ligger cc de stående stolper, og over dem sidder en stående sømmet sågbak fra syll til hammarband
