A AndersS sagde:
Er sandsynligvis ret enkelt at slå på lægter og rigtig panel, hvis det viser sig ikke at fungere godt efter nogle år.
Javist, at lade en masonit agere facade og vindbeskyttelse i en periode og derefter montere en almindelig stående facade af for eksempel tommebrædder bør være enkelt og risikofrit.
Jeg har overvejet om det skulle fungere 5 år på et enklere fritidshus, men når man læser tråden ser man jo at det kan fungere problemfrit i 50 år.
 
  • Synes
AndersS
  • Laddar…
I 80'erne boede jeg nabo til en, der havde bygget en lille garage med masonit. Som overflade lagde han nogle lag med glasfibermåtte og polyester, som så blev malet. Den nye ejer rev det ned for et par år siden, da han havde brug for en større garage, men masonitgaragen så ud til at være i fremragende stand.
 
Isakare Isakare sagde:
Nej, har inget sådant.
Men mange af de såkaldte Egnahemshuse i 40'erne og 50'erne havde masonitfacade.
Bla Mockfjärds Elementhus havde færdige vægelementer, masonit limet og sømmet begge sider på en tynd regelstruktur fyldt med spåner.
Indad var den glatte side som man tapetserede på, udad den ru som blev beklædt med lægter, malet og klar så den ud som hvilken som helst træfacade.

Men de vægge var jo meget tynde og når ikke dagens standard.
Nej det var ikke rigtig sådan som Mockfjärds elementhuse var/er konstrueret.
Ingen regelstruktur. Rimelig tykke tunge planker både indvendigt og udvendigt. Stående masonitremsor limet imellem de to lag planker som sandwich-materiale
 
C
Masonitstue er jo et begreb. Der findes mange ældre, enklere fritidshuse, som er bygget med reglær og masonit. Tilsyneladende er der eksemplarer, der har stået siden 30'erne. Så det fungerer nok godt.
 
R Rodgar Den Frie sagde:
Masonitens funktion er at holde den løse isolering på plads og at stoppe vinden.
Det bliver en såkaldt enstegstæt facade som sjældent plejer at fungere godt i længden. Hvordan vil du undgå, at vand presses ind i isoleringen via utætheder når det blæser? Hvordan skal fugt i isoleringen ventileres ud?
 
  • Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
useless useless sagde:
Det bliver en såkaldt enstegstæt facade som sjældent plejer at fungere godt i længden.
Hvis en enklere sommerhus med massoitfacade har klaret sig siden 30'erne, behøver man måske ikke spekulere så meget over, hvordan den vil klare sig i længden? En menneskealder tænker jeg er en rimelig levetid for en lavprisfacade på et sommerhus, så kan børnebørnene eller oldebørnene rive massoniten ned og sætte nye brædder op, hvis de ønsker det, eller sætte en ny massonitfacade op og håbe, at pladekvaliteten er så god, at den også holder 90 år.
 
P
useless useless sagde:
Det bliver en såkaldt enstegstätad fasade som sjældent plejer at fungere godt i længden. Hvordan vil du undgå, at vand presses ind i isoleringen via utætheder, når det blæser? Hvordan skal fugt i isoleringen ventileres ud?
Ja jeg ville ikke have en sådan facade, garanteret fugtskadet med mindst skimmel i væggene…
 
Rejäl sagde:
Ja jag skulle inte vilja ha en sådan facade garanteret fugtskadet med mindst skimmel i væggene…
Nej, men om det er sundt bag den aldrende masonit er det vel ingen problemer, bare at sætte en ny facade ifølge de krav og ønsker dagens ejere har.
 
  • Synes
guggen
  • Laddar…
P
F fribygg sagde:
Nä, men om det är friskt bakom den åldrade masoniten är det väl inga problem, bara att sätta en ny facade ifølge de kræv og ønsker dagens ejer har.
En masonit direkte på en stamme på en vejrudsat side er ikke fugtsikker…
 
A AG A sagde:
Gør det ikke, det ingen god idé. Der er en grund til, at man ikke bruger masonit så længere.
Tak

Hvad er grunden?
 
R Rodgar Den Frie sagde:
Tak

Hvad er årsagen?
Årsagen er, at masonit netop ikke står imod vejrets magt så godt. Nu afhænger det måske lidt af, hvordan man ser det. Den vil holde tæt meget længe i sig selv. Men den vil suge fugt og kan begynde at mugne, den har svært ved at ånde. Den vil bukke sig og på den måde blive utæt i samlingerne. Men den vil også blive meget grim hurtigt. Det vil nok ikke kunne lade sig gøre at banke panel udenpå efter et par år. Masoniten skal rives ned først.
 
  • Synes
Jonatan79
  • Laddar…
useless useless sagde:
Det bliver en såkaldt enstegstæt facade, som sjældent plejer at fungere godt i længden. Hvordan vil du undgå, at vand presses ind i isoleringen via utætheder, når det blæser? Hvordan skal fugt i isoleringen ventileres ud?
Masoniten kan stoppe vinden og forhindre, at vand i flydende form trænger ind i væggen

Væggen består af hygroskopiske materialer hele vejen igennem, som kan transportere fugt i begge retninger

Vi taler her om vand i dampform
 
  • Synes
fribygg og 1 anden
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Ja jeg ville ikke have en sådan facade, garanteret fugtskadet med mindst skimmel i væggene...
Tak

Kan du beskrive indgående, hvordan du forestiller dig en eventuel skimmelproces i denne væg ser ud?
 
A AG A sagde:
Årsagen er, at masonit netop ikke modstår vejrets magt så godt. Nu afhænger det måske lidt af, hvordan man ser det. Den vil holde tæt meget længe af sig selv. Men den vil suge fugt og kan begynde at mugne, den har svært ved at ånde. Den vil bule sig og på den måde blive utæt i samlingerne. Men så bliver den også meget grim hurtigt.
Det vil nok ikke være muligt at sætte panel på udenpå efter nogle år. Masoniten skal så rives ned først.
Tak

Kan du uddybe, ”…kan begynde at mugne” og ”…svært ved at ånde.”

Masonit kan transportere fugt

Sammenføjningerne i min væg ligger cc de stående stolper, og over dem sidder en stående sømmet sågbak fra syll til hammarband
 
  • Synes
fribygg
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Ja jeg ville ikke have en sådan facade garanteret fugtskadet med mindst skimmel i væggene…
Tak

Kan du indgående beskrive hvordan du forestiller dig at en eventuel fugtskade med mindst skimmel opstår?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.