37,029 læst ·
190 svar
37k læst
190 svar
Spær, der svigter
Dejligt at du giver digC crazytok sagde:Det billede føltes jo helt anderledes end det første. Jeg giver mig!
Åh, kun 145mm på 6m. Ja, det var spinkelt! Men, hvis nu taget har holdt med snebelastning osv på 145, så kan jeg jo aldrig forestille mig, at det ikke skulle holde til lidt ting på loftet! Men jeg fastholder stadig, at du lægger en 45'er ovenpå for slet ikke at påvirke de eksisterende spær overhovedet, når du lægger gulvet. Kompletter i stedet med flere 45x145 (men dem kan du jo gå op til 45x190 med det samme i stedet for en ekstra 45'er ovenpå).
Meget gode råd og mange bud, hvilket er godt. Nu bliver jeg lidt i tvivl om, hvordan jeg skal gøre.
Men du mener altså:
1. Brug mine eksisterende 45x145x6500 som bestilt og fået leveret af Fredells.
2. Skru en ekstra 45x45 ovenpå dem, så de bliver 45x190 (findes der overhovedet 45x45 i 6,5m?) eller fungerer det måske med 6m på dem, selvom de andre er 6,5m.
3. Da det bliver cc120, hvad havde du tænkt dig at skrue på som gulv?
Senest redigeret:
Behøver jo ikke være hele længder, i dette tilfælde handler det bare om at bygge i højden for ikke at ligge i niveau med spærerne, ikke bæreevne.
På vores kolde loft har vi 22mm råspont som gangbro mellem cc120. Det svajer selvfølgelig, men det holder til, at jeg kan gå på det uden problemer. Og også til at have lidt sager. Hvad du lægger for gulv afhænger jo af, hvad du skal have deroppe. Det fungerer jo til lettere kasser, ski, kufferter og lignende.
Men vil du have lidt tungere ting, og måske lidt margen. Ja, så er det jo bedst at købe yderligere regler for at sætte cc60. Et alternativ kan jo være at lægge tværgående 45’ere over det hele og derefter råspont/gulvspån ovenpå. Ved ikke, hvad der er nemmest eller billigst i dit tilfælde.
På vores kolde loft har vi 22mm råspont som gangbro mellem cc120. Det svajer selvfølgelig, men det holder til, at jeg kan gå på det uden problemer. Og også til at have lidt sager. Hvad du lægger for gulv afhænger jo af, hvad du skal have deroppe. Det fungerer jo til lettere kasser, ski, kufferter og lignende.
Men vil du have lidt tungere ting, og måske lidt margen. Ja, så er det jo bedst at købe yderligere regler for at sætte cc60. Et alternativ kan jo være at lægge tværgående 45’ere over det hele og derefter råspont/gulvspån ovenpå. Ved ikke, hvad der er nemmest eller billigst i dit tilfælde.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Som jeg tidligere har påpeget giver en påbygning med kun 45 mm på dine 45x145 ikke et acceptabelt resultat med hensyn til nedbøjningen. Du skal bygge på med mindst 95 mm, helst 120 mm, helst med 6 meters længder.
Jeg har ikke taget hensyn til nedbøjning.
Spiller nedbøjningen nogen rolle for at opbevare ting?
Eller mener du, at 45mm frihøjde ikke er nok, fordi det svajer så meget, at det altså kommer til at ramme de eksisterende spær?
Så ikke, at du havde svaret på mit indlæg tidligere, læste det nu.
Med 2cm nedbøjning i midten har du stadig 25mm frit, før det ville ramme spærenes regler. Derefter fordeler du jo vægten, når du lægger gulv ovenpå. Nej, det vil ikke vinde en pris for styrke, men det går nok til at opbevare lettere ting deroppe.
45x220 eller større er selvfølgelig bedre. Men forsøger jo at finde en løsning, så han kan bruge det, han allerede har købt...
Spiller nedbøjningen nogen rolle for at opbevare ting?
Eller mener du, at 45mm frihøjde ikke er nok, fordi det svajer så meget, at det altså kommer til at ramme de eksisterende spær?
Så ikke, at du havde svaret på mit indlæg tidligere, læste det nu.
Med 2cm nedbøjning i midten har du stadig 25mm frit, før det ville ramme spærenes regler. Derefter fordeler du jo vægten, når du lægger gulv ovenpå. Nej, det vil ikke vinde en pris for styrke, men det går nok til at opbevare lettere ting deroppe.
45x220 eller større er selvfølgelig bedre. Men forsøger jo at finde en løsning, så han kan bruge det, han allerede har købt...
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
2 cm ud over de 2 cm, som man normalt accepterer (=1/300 af 6 meter) altså samlet 4 cm. Det ser kedeligt ud, især når man forsyner bjælkerne med et undertag.
1. Limträdimensionen er 56x225.M M@ZE sagde:
2. Hvordan det står sig i forskel. Når man beregner, er det primært højden, der giver bedre bæreevne, så de små 5mm, der adskiller sig, gør ikke så meget. Men i forskellen mellem C24 45x220 og limträ GL28cs 56x225, er det jo sådan, at Limträ er stivere/stærkere på grund af flere lag og derfor kan klare lidt mere belastning samt give mindre deformationer. Var det dette, du tænkte på?
3. Angående dine allerede eksisterende 6,5m 45x145. De vil ikke kunne klare at bære særlig meget, hvis du bruger dem som gulvbjælker, som de er nu. Jeg ville sigte mod at redde tagkonstruktionen med disse og forstærke underrammerne. Hvis du alligevel vil bruge dine 45x145 som gulvbjælker, ville jeg nok gøre som crazytok skriver, men måske endda føje en 45x70 til, eller som justusandersson foreslår, have 45x95 ekstra, som man skrue-limer fast (stående) med relativt tætte mellemrum mellem skruerne. Hvis du køber almindeligt træ på 5,2 m, er det tilstrækkeligt, hvis du placerer disse centriskt, det bliver alligevel svært at bære så meget ud mod tagfødderne, og derude bidrager de ikke så meget til hverken bæreevne eller mod deformationen.
OBS! Du kan ikke have gulvbjælkerne på bare s1200! Det vil ikke holde til ret meget. Rent 45x220 træ ville kun kunne klare knap 50 kg/kvm. Skrue man regler sammen selv derhjemme kan man ikke regne med, at det bliver lige så stærkt som homogent materiale. Men du skal måske ikke lagre noget tungt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis man tager hensyn til forskellene både hvad angår arealinersiemomentet (en ren funktion af tværsnitsdimensionerne) og elasticitetsmodulet mellem 45x220 C 24 og 56x225 limtræ, så er limtræsbjælken knapt 60 % stivere, uafhængigt af spændvidden.
De der fingerskarvede 6,5m bliver ekstremt svajende. Du kan jo teste selv og stille dem med støtte kun under enderne og derefter belaste dem, du vil se at det er svajende nok. De vil ikke tilføje nogen bæreevne. Med en lodret forbindelse til kammen får du tilsvarende 3,25 meter spænd i stedet, hvilket gør denne bjælkelag mere stabil. 3,25 m er helt tilstrækkeligt, jeg ville ikke rode med et op og nedvendt V, dette gør bjælkelaget kun marginalt mere stabilt, men meget sværere at bruge til ski og kælk. Et op og nedvendt V ville muligvis gøre ydertaket noget mere stabilt. Du får da en W-tagstol, hvis du placerer støttebenene rigtigt. Men hvis du ikke tænker at belaste indvendigtaket med nogen større vægte og taget i øvrigt ser ud til at klare snelaster der kan blive aktuelle, ja, så er der ingen grund til W-stole. Jeg ville enten have solgt dine 6,5m eller brugt dette træ til ophængningen. Forsøgte at tegne på dit billede... men det er lidt mørktM M@ZE sagde:

Det ser ud som om de eksisterende horisontale længder er skarvede, kun med sømblæk, ville tro at det er en meget bidragende årsag til hvorfor indvendigtaket vil hænge ned. Så en ophængning i kammen skulle nok have været gjort allerede fra starten.
Tak for rådet med staget op til kip. Imponerende hvor meget hjælp og kyndigt folk man får hjælp afD Djurmo sagde:De der fingerskarvede 6,5m bliver virkelig svajige. Du kan jo teste det selv ved at stille dem med støtte kun under enderne og derefter belaste dem, du vil se, at det er svajigt nok som det er. De vil ikke tilføre nogen bæreevne. Med en lodret forbindelse til kip får du tilsvarende 3,25 meter spændvidde i stedet, hvilket gør dette bjælkelag mere stabilt. 3,25 m er fuldt tilstrækkeligt, jeg ville ikke rodet med et op og nedvendt V, dette gør kun bjælkelaget marginalt mere stabilt, men meget sværere at anvende til ski og bobslæder. Et op og nedvendt V kunne muligvis gøre ydertaget noget mere stabilt. Du får da en W-tagstol, hvis du placerer støttebenene korrekt. Men hvis du ikke har tænkt dig at belaste indertaget med nogle større vægte, og tagkonstruktionen i øvrigt ser ud til at klare snetryk, som kan være aktuelle, ja, så er der ingen grund til W-stole. Jeg ville enten sælge dine 6,5m eller bruge dette tømmer til ophængningen.
Forsøgte at tegne på dit billede... men det er lidt mørkt
[billede]
Det ser ud som om de eksisterende horisontale længder kun er sammenføjet med stiksømplader, jeg ville tro, at det er en meget bidragende årsag til, hvorfor indertaget har tendens til at synke. Så en ophængning i kip skulle nok have været lavet fra starten
Jeg må forsøge at se, om jeg kan få fat i tømrerfirmaet, der byggede det for 9-ish år siden.
Der bliver så mange gode tips her med forskellige løsninger, fantastisk altså. Dog er det måske følgende, der ligger nærmest, hvis man nu ikke klarer sig ved kun at lave stag på hver tagstol op til kip.
1. Støtte oppe på eksisterende tagstole i lod
2. Skrue eksisterende tagstole sammen med mine fingerskarvede 45x145 for at få styr på dem.
3. Købe limtræsbjælker ifølge ovenstående forslag, hvilket ikke bliver dyrere end at bygge nye ekstra tagstole.
Det eneste problem, jeg ser med dette, er, hvordan jeg skal få dem på plads med, hvordan det ser ud i dag. Alternativet er at rive gips, lægter og plastik ned.
Var jeg dig, ville jeg undlade limtræ. Det ser ud til at være ret trangt alligevel, så nogle store mængder last kommer nok ikke op i enhver fald. At bygge nye spær er måske billigt i materialer... Men et veritabelt helvede at få op på plads. Samt en himla masse ekstra timer.M M@ZE sagde:Tak for rådet med staget op til kippen. Imponerende hvor meget hjælp og kyndige folk man får hjælp af.
Jeg må forsøge at se, om jeg kan få fat i snedkerfirmaet, som byggede det for 9-isch år siden.
Der er så mange gode tips her med forskellige løsninger, fantastisk altså. Dog er det måske følgende, der ligger tættest, hvis man nu ikke klarer sig ved kun at lave stag på hver spær op til kippen.
1. Støt de eksisterende spær i lod
2. Skru de eksisterende spær sammen med mine fingerskårne 45x145 for i det mindste at få orden på dem.
3. Køb limtræsbjælker ifølge ovenstående forslag, hvilket ikke bliver dyrere end at bygge nye ekstra spær.
Det eneste problem jeg ser med dette, er hvordan jeg skal få dem på plads med, hvordan det ser ud i dag. Alternativet er at rive ned gipset, lægterne og plasten.
Lav en bukk af dine 6.5m, som du placerer midt under kippen og på samme led som kippen. Bukken laver du nogle cm lavere end taghøjden, så tager du almindelige spændebånd og spænder benene på bukken sammen, så den presser op reglerne. Du behøver nok tre til fire par ben på bukken. Når ryggen på bukken er justeret, så tagreglerne er i vater, så klatrer du op og fastgør dine lodrette stag.
Men det er sådan, jeg ville have gjort... jeg er måske doven
Hvordan ville det være, hvis man lægger en limtræ langs med skråstiveren i hele længden, en på hver side. Med oplæg i remmen på kortsiderne mindsker det spændet på underarmen.
Kan fastgøres med tilsigtede sømplader eller en 45*90, der skrues i vinklen ved hver spær/snedstiver.
Gulvet kan så lægges langs med almindelige planker eller et billigt fyrgulv (andensortering).
Kan fastgøres med tilsigtede sømplader eller en 45*90, der skrues i vinklen ved hver spær/snedstiver.
Gulvet kan så lægges langs med almindelige planker eller et billigt fyrgulv (andensortering).
Hmm jeg er desværre ikke helt med på, hvad du mener .. på den anden side er jeg ikke den rette mand til at vurdere, om det er en god løsning heheC corre sagde:Hvordan ville det være, hvis man lægger en limtræsbjælke langs med skråstræberen i hele længden, en på hver side.
Med opbæring på remmen på kortsiderne, så mindsker den spændet på underarmen.
Kan fastgøres med de dertil beregnede sømplader eller en 45*90, der skrues i vinklen ved hver spærrer/snedstræbe.
Gulvet kan så lægges langs med af almindelige planker eller et billigt fyrretræsgulv (andensortering).
Jeg indser min uklare formulering... 
En limtræsbjælke på tværs af spærbjælkerne, liggende præcis i kanten på skråstiverne som findes der i dag. Den kan da mindske oplaget på underarmen og aflaster svaj og svigtning. Aflastningen af den bjælke i hammerbåndet. Ved at den så bærer samtlige spærbjælkers underarm, fordeles last og svigt mere jævnt.
Du kan montere et enklere gulv, samt hvis du vil bygge hylder mellem spærbjælkerne ovenpå limtræsbjælken.
Den kan fastgøres med beslag beregnet til det eller ved at skrue en regelstump, 45*70 på hver side af spærbjælken mod bjælken.
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/gaffelankare-48-mm-fzv-15-mm-2000022888
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/takasfasten/takasfaste-2000023690
I det økonomiske perspektiv ville jeg have overvejet at tage dine eksisterende 45*145 og fordoble dem i højden. Læg dem ned på jorden side om side, skær krydsfiner til 2400*280 og skrue-lim disse på begge sider af den nye bjælke, du bygger, med overlappende samlinger, så der ikke er en generel samling.
En limtræsbjælke på tværs af spærbjælkerne, liggende præcis i kanten på skråstiverne som findes der i dag. Den kan da mindske oplaget på underarmen og aflaster svaj og svigtning. Aflastningen af den bjælke i hammerbåndet. Ved at den så bærer samtlige spærbjælkers underarm, fordeles last og svigt mere jævnt.
Du kan montere et enklere gulv, samt hvis du vil bygge hylder mellem spærbjælkerne ovenpå limtræsbjælken.
Den kan fastgøres med beslag beregnet til det eller ved at skrue en regelstump, 45*70 på hver side af spærbjælken mod bjælken.
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/gaffelankare-48-mm-fzv-15-mm-2000022888
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/takasfasten/takasfaste-2000023690
I det økonomiske perspektiv ville jeg have overvejet at tage dine eksisterende 45*145 og fordoble dem i højden. Læg dem ned på jorden side om side, skær krydsfiner til 2400*280 og skrue-lim disse på begge sider af den nye bjælke, du bygger, med overlappende samlinger, så der ikke er en generel samling.
Havde forbi en skickare som har arbejdet som snedker i 40 plus år. Han syntes ikke, det så ud til at være nogen fare, ej heller at det ikke skulle holde til nogle ting ovenpå de eksisterende tagspær. Nu ved man jo hverken ud eller ind 

Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Snedkere har normalt ikke den kompetence, der kræves for at foretage den slags vurderinger. Helt klart kan man bygge spær, der er passende til en garage med den spændvidde, de trædimensioner og samling med sømplade. I hvert fald i det sydlige Sverige, hvor snebelastningerne holder sig omkring 2 kN/kvm eller lavere. Jeg har selv sådanne spær i min garage, købt som byggesæt fra Mellbygarage. 6 meters spændvidde, c/c 1200 mm og de kan klare lagring af en hel del. Problemet med dine spær er, at de sandsynligvis er fejlkonstruerede. For at en sømpladesamling skal være OK, skal den være i en momentfri position. Bjælker, der spænder over flere støtter, har normalt sådanne positioner i bestemte afstande fra støtterne. Støttebenene på dine spær ligner en fagværksspær med den forskel, at de vigtige centrale støttepunkter mangler. De bør være lodrette for at optage de trækkræfter, der bliver aktuelle. At ombygge dine spær på stedet tror jeg er risikabelt af flere grunde. Derfor anbefaler jeg en løsning med nye limtræsbjælker, så dine spær kun kan være spær.