37,029 læst ·
190 svar
37k læst
190 svar
Spær, der svigter
Er selv konstruktør og er enig med justusandersson. Jeg mener, at de er forkert monterede med sømpladen på midten, som desuden er fuldstændig forkert sømmet. Ud fra det man kan se på det første billede, er tilmed nogen af sømmene for tæt på samlingen mellem reglerne.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
For at lette for trådskaberen kan jeg også tilføje, at jeg er konstruktør og mener, at justus forslag er den rette vej at gå
Hvad er det i garagen, kan man måske lave en lettere løsning?B bossespecial sagde:
Hvis jeg må være med og give en alternativ måde, havde jeg valgt at løse problemet delvist fra garagen. Er der hindringer for at flytte spændvidden ind med vinkler i taget, 500mm fra begge sider under spær gør utroligt meget for bæreevnen på loftet.
Bare en lille tanke.
Mvh P-A
Lige nu er jeg i gang med at isolere, Plyfa og gipse væggene. Det er ikke så meget i garaget for tiden, familiens cykler og nogle garderober. Jeg er desværre ikke kompetent nok til at vurdere dit forslag, desværre P-A, men jeg sætter pris på alles engagement, så utroligt taknemmelig for at få denne hjælp.P Pagno sagde:Hvad er det i garaget, kan man måske lave en lettere løsning?
Hvis jeg må være med og give en alternativ måde, havde jeg valgt at løse problemet delvist fra garaget. Er der forhindringer for at flytte spændvidden med vinkler i taget, 500 mm fra begge sider under spær gør utroligt meget for bæreevnen på loftet.
Bare en lille tanke.
Mvh P-A
Jeg indser, at det at sætte en Limtræsbjælke 56x225 mellem hver Spær ser ud til at være det, I konstruktører anbefaler helt enkelt.
Det jeg spekulerer på er, om de overhovedet kan drejes på plads i de rum, hvor der er plastet, lægter og skruet gips + garage motor/port. Det føles som om de vil ramme støttebenene, når man skal dreje dem ind i deres respektive rum
Og kan man løfte disse på plads med hensyn til deres vægt?
Det jeg spekulerer på er, om de overhovedet kan drejes på plads i de rum, hvor der er plastet, lægter og skruet gips + garage motor/port. Det føles som om de vil ramme støttebenene, når man skal dreje dem ind i deres respektive rum
Og kan man løfte disse på plads med hensyn til deres vægt?
Det bliver et problem at dreje, vippe dem op på plads.M M@ZE sagde:Jeg indser, at det at sætte en Limträ balk 56x225 mellem hver Tagstol tilsyneladende er det, I konstruktører anbefaler helt enkelt.
Det jeg spekulerer på, er om de overhovedet kan drejes på plads i de rum, hvor der er plastret, lægtet og skruet gips + garage motor/port. Det føles som om de vil støde på støttebenene, når man skal dreje dem ind i deres respektive rum
Og kan man løfte dem på plads med tanke på deres vægt?
Jeg gør et forsøg til med mit forslag, hvis du tænker skråstivere, under tagstolene, under den horisontale bjælke, under gulvet, mod reglen, der skal sidde vertikalt under tagstolen, i væggen på garagen.
Hvis du laver en sandwichkile, skråstiver, bjælkefod, der går ned ad væggen en meter og en halv meter ind på taget, undertaget i garagen, så mindsker du spændvidden til godt fem meter.
Hvis du har stivet taget op i garagen, stiver det yderste tag op, inden du sætter "støttebenene" op, ville jeg have opdelt loftet i forskellige rum, sat tynde skrueregler vertikalt inde i stolene og skruet krydsfiner fra begge sider. Altså klæd nogle tagstole helt ind, som vægge.
Hvis man gør det på denne måde, kræver det mere planlægning af, hvad man vil bruge rummet til.
Luften får problemer med at cirkulere, det er sværere at få lysindfald via gavlvinduerne, og det er sværere at komme frem med større materialer.
Døråbninger skal planlægges og laves korrekt.
Alle metoder medfører udfordringer eller vanskeligheder.
Mvh P-A
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En 6 m lang 56x225 vejer ca. 38 kg. Før du dem ind på diagonalen i rummet bør det fungere.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
At netop limträ er passende, vil jeg ikke udtale mig om, men det er sporet at bygge et nyt bjælkelag, der er det rigtige. Det, der for det meste bestemmer dimension og materiale, vil jeg gætte på, er nedbøjningen. Hvis du accepterer en potentielt stor og synlig nedbøjning, er dette en vigtig forudsætning for bestemmelsen af dimensionen. Dog bør man have en vis begrænsning, da det kan skabe problemer ved oplægning (reglen "trækker" i oplægget, når den bøjer ned). At få reglerne på plads er lidt omstændigt men ikke svært, jeg har lige gjort noget lignende derhjemme.
Jeg vil nok sige, at jeg helst ikke ville have nogen synlig nedbøjning (som kan ses med det blotte øje). Limtræ lyder selvfølgelig som en stærkere løsning, men jeg kan jo ikke så meget om, hvor meget det bøjer osv., det ser ud til, at I kanB bossespecial sagde:At netop limtræ er passende, vil jeg ikke udtale mig om, men det er sporet at bygge et nyt bjælkelag, der er det rigtige. Det, der i større udstrækning bestemmer dimension og materiale, ville jeg gætte på, er nedbøjningen. Hvis du accepterer en potentielt stor og synlig nedbøjning, er dette en vigtig forudsætning for bestemmelse af dimensionen. Dog bør man have en vis begrænsning, da det kan skabe problemer ved oplagene (reglen "trækker" i oplaget, når den bøjer ned). At få reglarne på plads er lidt besværligt, men ikke svært, jeg har lige gjort noget lignende derhjemme.
Jeg har forsøgt at finde, hvad jeg skal skrue på for type af gulv, når det bliver cc 120
Ok, så du tror, de kan skubbes på plads, til trods for at jeg kun har 2 rum, hvor det er helt åbent ned til garagen, resten er dækket (medmindre man skal fjerne alt gips, lægter og plast).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er som bossespecial skriver, at du selv bestemmer, hvor meget det må give efter. Selv synes jeg, det er ubehageligt med for meget eftergivenhed i et gulv. På mit garageloftsgulv har jeg bræddegulv med fer og not, som er lidt tykkere end normalt, ca. 36 mm, og det fungerer udmærket. De var desuden en del af selve byggesættet. Brædder med fer og not er desuden meget enklere at lægge i et sådant rum end forskellige typer plademateriale.M M@ZE sagde:
Jeg er helt enig, vil heller ikke have så meget svigt i gulvet, lidt er vel okay, men. 36 mm fer og not brædder lyder dog dyrtJ justusandersson sagde:Det er som bossespecial skriver, at du selv bestemmer, hvor meget det må give efter. Selv synes jeg, det er ubehageligt med for meget svigt i et gulv. På mit garageloftsgulv har jeg fer og not gulvbrædder, der er lidt tykkere end normalt, ca. 36 mm, og det fungerer fremragende. De var desuden en del af selve byggesættet. Fer og not brædder er desuden meget lettere at lægge i et sådant rum end forskellige typer skivmaterial.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Mine var ikke dyrt. Jeg købte lidt ekstra. Du behøver ikke have gulvkvalitet, men lidt bedre end råspont i gran er fint. Kig på savværker i nærheden.
J justusandersson sagde:
Vart köpte du dina ?J justusandersson sagde:
En fråga, då jag har min vindstrappa som bygger 68mm så undrar jag om jag skall lägga limträbalken på det cc måttet istället i ett av facken eller den går ju att ha på längden också vilket nästan skulle passa mig bättre men då tar den upp 113cm. Alternativet var ju att byta den till en 54cm men skulle helst vilja ha den breda.
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du kan ringe Mellbygarage i Stora Mellby som ligger i Västergötland. De sælger nok over hele landet og i andet fald kan de give dig tips.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er muligt at afveksle limtræ og tagstolernes underrammer, så du kan have lemmen i garagens længderetning, men det er en ret stor opgave. Jeg skal forsøge at kigge på det lidt senere.