37,022 læst ·
190 svar
37k læst
190 svar
Spær, der svigter
Nej, desværre har jeg ingen plan over garagen. Men skal man beholde lofttrappen, der har karmydremål 67,6, eller skifte den til en model mindre (det bliver jo 10 cm forskydning med bjælken i så fald)? Jeg ville gerne have haft en bredere for nemmere at få ting op, men jeg kan jo selvfølgelig skifte den, hvis det påvirker konstruktionen. Jeg tror ikke, vi kommer til at opbevare noget direkte tungt deroppe overhovedet.J justusandersson sagde:56x270 fungerer, hvis du reducerer lagervægten fra 50 til 30 kg/kvm, og det er vel ikke helt urealistisk. Det samme gælder for 90x225.
Trappen skal jo tilpasses på passende måde. At forskyde en limtræsbjælke nogle cm er ikke noget større problem. At afveje mod en eksisterende tagstol tror jeg heller ikke er nogen vanskelighed. De største belastninger opstår, når nogen står på trappen, og da mest i vandret retning.
Har du en målsat plan af garagen?
Så kan man jo overveje, hvordan man skal få disse limtræsbjælker op, jeg antager, de vejer RET meget.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Trappens placering er egentlig vigtigere end dens bredde. Det er nok klogt, hvis du kan skifte ned størrelsesmæssigt. I mangel af plantegning, hvad er garagens indvendige mål?
Ja, det går nok at bytte da jeg købte alt i torsdags. Men garagen er indvendigt 6,814m (længden) x 5,836m (bredden)J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvorfor taler du om 6,5 meters spændvidde, når garagen kun er 5,836 meter bred? Det bør give plads til 8 cm oplæg på hver side.
Nja jeg talte om de fingersamlede jeg bestilte og at de var i færdige længder om 6,5m. Så for at ligge over remmene som er 14,5cm på hver side, så skulle de have været 6,126m lange, hvis jeg skulle have brugt dem. Undskylder hvis jeg har været uklar i min beskrivelse.J justusandersson sagde:
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Limtræsbjælkerne behøver ikke så lange oplag. Det er tilstrækkeligt med 8 cm på hver side. Du kan bruge 6 m længder.
For min del føler jeg, at det bliver for kompliceret for mig at bygge ekstra spær som en nybygger. Men jeg kan være enig i, at det føles enklere for en, der kan det, plus at jeg har tømmeret til "gulvreglarna".pacman42 sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Med 56x225 kan du ikke laste noget som helst, så det er ret meningsløst.
Man bruger elasticitetsteorien til at beregne nedbøjningen med en bestemt last, materialetype, dimensioner og spændvidde. Normalt bør nedbøjningen ikke være større end 1/300 af spændvidden. Hvis det er et gulv, man går på, tilføjes et svajkriterium. Jeg har nogle hjemmelavede hjælpemidler, så jeg nemt kan justere forskellige parametre, skifte dimensioner, ændre lasten osv. på en interaktiv måde, hvilket er praktisk. Viden inden for bygningsmekanik, styrkelære og bygningskonstruktion (stomdesign) letter arbejdet.
Man bruger elasticitetsteorien til at beregne nedbøjningen med en bestemt last, materialetype, dimensioner og spændvidde. Normalt bør nedbøjningen ikke være større end 1/300 af spændvidden. Hvis det er et gulv, man går på, tilføjes et svajkriterium. Jeg har nogle hjemmelavede hjælpemidler, så jeg nemt kan justere forskellige parametre, skifte dimensioner, ændre lasten osv. på en interaktiv måde, hvilket er praktisk. Viden inden for bygningsmekanik, styrkelære og bygningskonstruktion (stomdesign) letter arbejdet.
Jeg forstår, det lyder som om du er rigtig kyndig i emnet.J justusandersson sagde:Med 56x225 kan du ikke laste noget som helst, så det er ret meningsløst.
Man bruger elasticitetsteorien til at beregne nedbøjningen med en vis last, materiale, dimensioner og spændvidde. Normalt bør nedbøjningen ikke være større end 1/300 af spændvidden. Er det et gulv, man går på, tilføjes et svajkriterium. Jeg har nogle egensfremstillede hjælpemidler, så jeg let kan skifte mellem forskellige parametre, ændre dimensioner, justere lasten osv. på en interaktiv måde, hvilket er praktisk. Kendskab til byggeteknik, styrkelære og bygningskonstruktion (stomdesign) letter arbejdet.
Hej,
Jeg har desværre ikke tid til at læse alle de andre kommentarer igennem, så jeg ved ikke, om dette allerede er skrevet, eller om I er nået frem til en løsning.
Synes umiddelbart, at det ser ret skidt ud med spærpladerne midt i feltet på underrammen. Det gør, at deformationerne øges markant, da disse ikke er skruet/hamret for at klare nogen momentbelastning i underrammen. Man skulle have fingerskivet fra starten.
For at forstærke konstruktionen ville jeg:
1. Støtte underrammen op til neutral position, eller alternativt spænde den op yderligere 5 mm. Når man slipper støtten, vil den give sig igen.
2. Derefter skal du bruge dit fingerskivede træ og skrue det fast på underrammen. Bare mellem tommelfingeren og pegefingeren: Træskrue 6,0x80 s200 i dobbelte rækker. Eventuelt endnu tættere præcis der, hvor støttestængerne går imod underrammen. Derved får du en betydeligt stærkere tagkonstruktion sammenlignet med, hvordan det ser ud i dag.
Når det er skruet sammen, kan du fjerne støtten.
Ønsker man at kunne opbevare ting deroppe, bør man forstærke på begge sider af underrammen, eller alternativt vælge større dimensioner. For at vide det præcist bør man nok lade nogen regne på det eller benytte gratisvarianter/apps på nettet, selvom disse nogle gange har en tendens til at give lidt for grove dimensioner.
Jeg har desværre ikke tid til at læse alle de andre kommentarer igennem, så jeg ved ikke, om dette allerede er skrevet, eller om I er nået frem til en løsning.
Synes umiddelbart, at det ser ret skidt ud med spærpladerne midt i feltet på underrammen. Det gør, at deformationerne øges markant, da disse ikke er skruet/hamret for at klare nogen momentbelastning i underrammen. Man skulle have fingerskivet fra starten.
1. Støtte underrammen op til neutral position, eller alternativt spænde den op yderligere 5 mm. Når man slipper støtten, vil den give sig igen.
2. Derefter skal du bruge dit fingerskivede træ og skrue det fast på underrammen. Bare mellem tommelfingeren og pegefingeren: Træskrue 6,0x80 s200 i dobbelte rækker. Eventuelt endnu tættere præcis der, hvor støttestængerne går imod underrammen. Derved får du en betydeligt stærkere tagkonstruktion sammenlignet med, hvordan det ser ud i dag.
Når det er skruet sammen, kan du fjerne støtten.
Ønsker man at kunne opbevare ting deroppe, bør man forstærke på begge sider af underrammen, eller alternativt vælge større dimensioner. For at vide det præcist bør man nok lade nogen regne på det eller benytte gratisvarianter/apps på nettet, selvom disse nogle gange har en tendens til at give lidt for grove dimensioner.
Tak for input. Jeg tror, jeg forstår, hvordan du mener, at jeg skal bruge mine allerede indkøbte fingerskjøttede 45x145 hele længden (6,5m) så antager jeg? Og skrue dem i de eksisterende, som er skjøttet på midten efter at have fået dem op i neutral position. Eller ville det være tilstrækkeligt at skrue en 45x145 nogen meter om siderne af skjøtten?F FreddruS sagde:Hej,
Synes spontant, at det ser ret skidt ud med sømpladerne midt i feltet på underrammen. Det gør, at deformationerne øges markant, da disse ikke er skruet/sømmet for at klare nogen momentbelastning i underrammen. man skulle have fingerskarvet allerede fra starten.
1. Støtte underrammen op til neutral position eller spænde den yderligere 5 mm op. Når man slipper støtten, vil den bøje sig ned igen.
2. Derefter skal du bruge dit fingerskarvede træ og skrue dem fast mod underrammen. Bare mellem tommelfingeren og pegefingeren: Træskrue 6,0x80 s200 i dobbelte rækker. Eventuelt endnu tættere præcis der, hvor skråstiverne går mod underrammen. Så får du en betydeligt stærkere tagkonstruktion sammenlignet med, hvordan det ser ud i dag.
Når det er sammenskruet, kan du fjerne støtten.
Hvis man vil have det, så man kan opbevare ting deroppe, bør man forstærke på begge sider af underrammen, alternativt tage større dimensioner. For at vide præcis bør man nok lade nogen regne på det eller udnytte gratisvarianter/apps på nettet, selvom disse har tendens til at give lidt for grove dimensioner nogle gange.
Lyder faktisk meget fornuftigt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er en løsning, hvis man vil stoppe tagstolernes nedbøjning i deres nuværende anvendelse, derimod hjælper det ikke, hvis man vil komplettere med undertag og isolering samt bruge rummet til opbevaring.
Sandt, jeg har brug for at måle på en eller anden måde, hvor meget de har bøjet sig... hvordan gør jeg det nemmest? Spænde en snor på langs?J justusandersson sagde:
Det kan jo være, at det ser værre ud, når jeg kigger, end det faktisk er.
For at få isolering samt gulv osv., der kan klare belastningen, er det enten, som du foreslog med limtræ, alternativt som Pacman42 foreslog med at lave ekstra spær.