M M@ZE sagde:
alternativt som Pacman42 föreslog med att göra extra takstolar
Jeg vil forsøge at kommentere det senere i dag. Har ikke tid lige nu.

M M@ZE sagde:
Tak for input. Jeg tror, jeg forstår, hvordan du mener, at jeg bruger mine allerede indkøbte fingerskarvede 45x145 hele længden (6,5m) da antar jag? Og skruer i de eksisterende, som er skarvet på midten efter at ha' fået det op i neutralt leje. Eller ville det være nok at skrue en 45x145 nogle meter om siderne ved samlingen?

Det lyder faktisk meget fornuftigt.
Ja, det kan du også gøre. Men hvis du alligevel har træet, ville jeg nok gå hele vejen for at gøre det ordentligt. Hvis du kun vil gå nogle meter til hver side, ville jeg sætte lasker på begge sider af underrammen og skrue direkte igennem hele tværsnittet af 135 mm med solide skruer på 6(eller 8)x120. Helst måske endda SFS WT-T 6,5x130.
Uden selv at have regnet på det ville jeg være nervøs for samlingen af sømplade, men det er bare mig.
Ja, som justusandersson skriver, så retter det op på deformationen. Dog er jeg i tvivl om, det holder med udførelsen, som det er i dag. Men det må stå for personen, der har dimensioneret det.

Forudsat at gulvet er plant, kan du jo måle højden gulv-underramme ude ved ydervæggene og derefter sammenligne med gulv-underramme ved midten. Ellers synes jeg, at snor lyder som en god tanke.

Hvis det kun er for at kunne opbevare ting på loftet, synes jeg ekstra spær lyder af meget. Bedre med kun bjælker, så længe det ikke er større vægte, der skal op?
Omtrent kan du belaste 45x220 C24, længde på 6 m, s-afstand 600 mm med cirka 100 kg/kvm. Dog kan deformationen blive lidt større, end hvad man synes er ok i boliger. Men som jeg har forstået det, er det en garage og med loftsdrager, så måske kan man acceptere større deformationer? Hvis ikke må man enten lægge bjælkerne tættere eller gå op i størrelse lidt og vælge limtræ eller kerto i stedet.

Kan du ikke bruge de fingerskarvede reglar, du allerede har købt, placér dem mellem hver tagspær. Derefter lægger du en yderligere 45'a ovenpå, og så gulv på dette. På den måde påvirker du ikke tagspærene overhovedet, men "kun" vægkonstruktionen i din garage. Du får altså en luftspalte mellem de eksisterende tagspær og gulvet på 45mm. Så får du dog 120cm mellem reglarne, så det kan måske svikte lidt afhængig af, hvad du har tænkt dig at bruge som gulv. Men så må du enten lægge ekstra fingerskarvede reglar ved siden af hver tagspær og 45'a ovenpå. Alternativt så tværstiller du 45'or ovenpå med cc30 f.eks. og så gulv.

Siden vi begyndte diskussionen i denne tråd, er spændvidden faldet fra 6,5 til 6 meter, hvilket ikke er en ubetydelig ændring. Det betyder, at du kan lægge limtræ 56x225 mellem spær og klare en belastning inkl egenvægt på 100 kg/kvm uden unormal nedbøjning. Dette må være hovedalternativet. 45x145 + 45x45 skruesammen giver 2 cm ekstra nedbøjning på midten. 45x220 giver 1 cm ekstra nedbøjning på midten. Hvorfor bruge penge på noget, der næsten er godt?

At bygge ekstra spær kan fungere, hvis de er korrekt dimensionerede, men det er et kæmpe arbejde at få dem på plads uden at løfte taget af. Fackverkstakstolar er den sikreste type ved større spændvidder, men så bliver hele loftsrummet fyldt med stolper.

• Synes
murak og 2 andre
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Siden vi begyndte diskussionen i denne tråd, er spændvidden faldet fra 6,5 til 6 meter, hvilket ikke er en ubetydelig ændring. Det betyder, at du kan lægge limtræ 56x225 mellem spær og klare en belastning inklusiv egenvægt på 100 kg/kvm uden unormal nedbøjning. Dette må være hovedalternativet. 45x145 + 45x45 skruesammen giver 2 cm ekstra nedbøjning på midten. 45x220 giver 1 cm ekstra nedbøjning på midten. Hvorfor bruge penge på noget, der er næsten godt?

At bygge ekstra spær kan fungere, hvis de er korrekt dimensioneret, men det er et kæmpe arbejde at få dem på plads uden at skulle løfte taget af. Fackverkstakstolar er den sikreste type ved større spændvidder, men så bliver hele loftet fyldt med stolper.
J justusandersson sagde:
Siden vi begyndte diskussionen i denne tråd, er spændvidden faldet fra 6,5 til 6 meter, hvilket ikke er en ubetydelig ændring. Det betyder, at du kan lægge limtræ 56x225 mellem spær og klare en belastning inklusiv egenvægt på 100 kg/kvm uden unormal nedbøjning. Dette må være hovedalternativet. 45x145 + 45x45 skruesammen giver 2 cm ekstra nedbøjning på midten. 45x220 giver 1 cm ekstra nedbøjning på midten. Hvorfor bruge penge på noget, der er næsten godt?

At bygge ekstra spær kan fungere, hvis de er korrekt dimensioneret, men det er et kæmpe arbejde at få dem på plads uden at skulle løfte taget af. Fackverkstakstolar er den sikreste type ved større spændvidder, men så bliver hele loftet fyldt med stolper.
Jeg regnede på, hvor meget der skal til for at lave egne spær, hvis jeg kigger på de eksisterende, det bliver 35 løbende meter pr. spæ á 25,95 løbemetern x 6 spær. Dette bliver 6300:-.

5 limtræ 56x225 koster på byggmax 5094:-. De vejer 36 kg, er vel håndterbart. Så er det måske svært at få dem op mellem fagene, da halvvejs garage er lægtet og skrue gips, så jeg undrer mig, om de kan vride på plads i hvert fag. Men med tanke på arbejdsindsatsen er det jo den hurtigste og nemmeste i mine lejmand ører.

Så går der nok en del 36mm brædder, men jeg kan ikke finde nogen i det mål :thinking:. Hvad tænkte du på for en type brædder til gulvet?

Senest redigeret:
  • Synes
justusandersson
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
... Det betyder att du kan lægge limtræ 56x225 mellem spær og klare en last inkl egenvægt på 100 kg/kvm uden unormal nedbøjning. Dette må være hovedalternativet. 45x145 + 45x45 skruelimmet giver 2 cm ekstra nedbøjning på midten. 45x220 giver 1 cm ekstra nedbøjning på midten. Hvorfor bruge penge på noget, der er næsten godt?
Det kan jeg være enig i, på den anden side slipper man med cirka halv pris på 45x220 i stedet for limtræ 56x225 for at mindske deformationen med 1 cm. I bolighuse ville jeg klart anbefale limtræ, i garage er det ikke lige så vigtigt med nedbøjningen. Men det er nok op til TS at overveje, hvilket niveau han ønsker at lægge det på. :)

Viste billedet af spærene til nogle kolleger, som blev lidt fascinerede over, at det har holdt så længe. Er det kommet frem omtrent, hvor i landet denne garage er?

Undskyld men, skulle det være 6,5 meter mellem væggene i din garage??? Det er næppe nogle 6,5 meter, hvis man kigger på billedet med spær. Man kan jo endda se listerne i loftet lidt let. Har du 30 cm cc, så føles det som maks 4 meter bredt.....

C crazytok sagde:
Undskyld, men skulle det være 6,5 meter mellem væggene i din garage??? Det er næppe 6,5 meter, hvis man kigger på billedet med spær. Man kan jo endda se spærene i loftet lidt tydeligt. Hvis du har 30 cm cc så føles det som max 4 meter bredt.....
Hva ??

Indermålene er 5836 mm målt med min Blå Bosch laserafstandsmåler et par gange ;)

Det er de fingerskårne 45x145 der er bestilt i fast mål om 6,5m for det var sådan de fandtes.

Senest redigeret:
F FreddruS sagde:
Det kan jeg være enig i, men på den anden side kommer man billigere fra det med ca. halvdelen af prisen på 45x220 i stedet for limtræ 56x225 for at mindske deformationen med 1 cm. I bolighuse ville jeg bestemt anbefale limtræ, i garager er det ikke lige så vigtigt med nedbøjningen. Men det er nok op til TS at overveje, hvilket niveau hen vil lægge det på. :)

Viste billedet af tagkonstruktionerne til nogle kollegaer, som blev lidt fascinerede over, at det har holdt så længe. Er der kommet frem, hvor i landet denne garage er?
Du mener 45x220 limtræ, ikke? Jo mindre jeg bruger, desto bedre, men det skal selvfølgelig være i forhold til, at det bliver tilstrækkeligt godt uden at taget ser ud som en banan :rofl:

Ligger på 599:-/stk. hos Bauhaus. Det bliver 250:- billigere pr. bjælke mod 56x225.

M M@ZE sagde:
Du mener 45x220 limtræ, ikke? Jo mindre jeg bruger, jo bedre, men det skal selvfølgelig være tilstrækkeligt godt uden at taget kommer til at ligne en banan :rofl:
Nej, med 45x220 mener jeg C24. Holder vil det gøre for ca 100kg/kvm, men som allerede kommenteret så vil det deformere lidt mere (ifølge tidligere 1 cm mere) end hvis man bruger 56x225 limtræ.

Den er forkert kalibreret!! :p

Så lyver billedet virkelig, ser IKKE ud som 6,5m i bredde! :)

Men har du 60cm mellem glesen så? Man plejer normalt at have 30-40cm på taggles.

Uanset, hvis du nu har 6 meter. Sæt dine 45x220 på tværs som du havde tænkt dig! Men som jeg skrev tidligere, læg en 45mm regel ovenpå, så du kommer ovenover tagkonstruktionsreglen. Prøv at lave en konstruktion af gulvet, der ikke påvirker de eksisterende tagkonstruktioner overhovedet, tænker jeg. Suppler med desto flere 45x220 afhængigt af, hvor tungt du har tænkt dig at lægge deroppe og hvor stabilt du vil have det. Det vil selvfølgelig give efter, og du må tænke over, når du lægger ting op, placere det så tæt på ydervæggene som du kan.

F FreddruS sagde:
Nej, med 45x220 menar jeg C24.
Det vil holde til ca. 100kg/kvm, men som allerede kommenteret vil det deformere noget mere (ifølge tidligere 1 cm mere) end hvis du bruger 56x225 limtræ.
Ok, undskyld, jeg troede, du mente Limtræ. Hvordan står C24 sig mod samme dimension i Limtræ 45x225 ?

C crazytok sagde:
Den er forkert kalibreret!! :p

Så lyver billedet virkelig, ser IKKE ud som 6,5m i bredde! :)

Men har du 60cm mellem lægterne så? Man plejer normalt at have 30-40cm på taglægt.

Uanset, hvis du nu har 6 meter. Sæt dine 45x220 tværsover som du har tænkt! Men som jeg skrev tidligere, tilføj en 45mm regel ovenpå så du kommer over tagspærrets regel. Prøv at lave en konstruktion af gulvet, der ikke påvirker de eksisterende tagspærre overhovedet, tænker jeg. Tilføj flere 45x220 afhængigt af hvor tungt du tænker at lægge deroppe og hvor stabilt du vil have det. Det kommer selvfølgelig til at svaje, og du må tænke dig om, når du lægger ting op, læg det så tæt på ydervæggene som du kan.
Haha den måske lyver ;) ... men nej det passer, der sidder 5 stk. 120 gips og den sidste er lidt skåret, fik ikke den første gips med på billedet ...

Nu har jeg ikke 45x220 Fingersamlet C24 men 45x145 da jeg som lægmand købte samme som tagspærrene og som leveres i 6,5m færdige længder.

• En loft med gipsplader i loftsrum under installation, synlig isolering og træstrukturer kan ses i baggrunden.
Senest redigeret:
Det billede føltes jo helt anderledes end det første. Jeg giver mig! ;)

Åh, kun 145mm på 6m. Ja, det var spinkelt! Men, hvis nu taget har holdt med snelast osv på 145, så kan jeg jo aldrig forestille mig, at det ikke skulle holde til lidt ting på loftet! Men jeg fastholder stadig, at du lægger en 45’er ovenpå for ikke at påvirke de eksisterende tagspær overhovedet, når du lægger gulvet. Suppler i stedet med flere 45x145 (dog kan du jo gå op til 45x190 med det samme i stedet for en ekstra 45’er ovenpå).

C crazytok sagde:
Det billede føltes jo helt anderledes end det første. Jeg giver mig! ;)
Heldigt at du giver dig, for det er jo ikke 6,5 meter har han jo skrevet flere gange, det er godt og vel 5,8 :rofl::D:rofl:

• Synes
Pagno og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.