Jaha, så bliver det sværere, da der ikke er nogen nock. Så må man hænge dem op fra spær ved siden i stedet. Det går også. Men nu begynder det at blive bånd/wire på kryds og tværs. Så forstår jeg dit billede bedre.

Med disse forudsætninger havde jeg nok lavet (lidt tyndere) kopier af de eksisterende spær, som jeg havde bygget sammen på stedet. Men jeg havde undgået samlingen på underliggeren, men dine regler klarede jo hele strækningen uden samling, så det problem er jo løst i hvert fald.

:rofl:
pacman42 pacman42 sagde:
Jaså, så blir det sværere, når der ikke er nogen nock. Så må man hænge dem op fra spær ved siden af i stedet. Det kan også lade sig gøre. Men nu begynder det at blive bånd/wire kors og tværs. Så forstår jeg dit billede bedre.

Med disse forudsætninger havde jeg nok lavet (lidt tyndere) kopier af de eksisterende spær, som jeg havde bygget sammen på stedet. Men jeg havde undgået samlingen på underliggeren, men dine regler klarede jo hele strækningen uden samling, så det problem er jo løst i hvert fald.
Eksisterende spær 45x145 er samlet på midten med sømplade. Dem jeg har bestilt fra Fredells 45x145 er fingersamlet fra fabrik. Med andre ord, så ville du bruge mine bestilte regler og bygge ekstra spær, så der bliver dobbelt så mange som i dag?

Undskyld min uvidenhed og hvis jeg ikke helt følger med :).

Ville det altså blive bedre at lave flere spær end bare at sætte mine bjælker op som de er?

Ja, spærkonstruktionen tager jo vægt fra midten af bjælken og fordeler den ud mod enden.

Forenklet kan man sige, at V'et som ligger mod taget trykkes sammen og trækker i enderne af den underliggende bjælke, så de bliver en stabil konstruktion, som man derefter hænger bjælken i op. Holdbarheden af en sådan konstruktion overgår en enkelt bjælke flere gange (nu er det så længe siden, jeg regnede på det, så jeg kan ikke huske, hvor meget). Enkeltstående bjælker i gulv/tag har man kun af én eneste grund - at man ikke vil have søjler i rummene ovenfor og nedenunder.

pacman42 pacman42 sagde:
Ja, tagstolen tager jo vægt fra midten af bjælken og fordeler den mod enden.

Forenklet kan man sige, at V'et som ligger mod taget, presses sammen og trækker i enderne af den underliggende bjælke, så de bliver en stabil konstruktion, som man derefter hænger bjælken i. Holdbarheden på en sådan konstruktion overgår en enkelt bjælke flere gange (nu var det så længe siden jeg regnede på det, så jeg kan ikke huske hvor meget). Enkeltstående bjælker i gulv/loft bruger man kun af en eneste årsag - at man ikke vil have stolper i rummene ovenover og nedenunder.
Ok, jeg forstår, det blev mere kompliceret og formentlig over min evne, hvis jeg skal bygge ekstra tagstole på stedet :(

Det er ikke svært. Brug 145x45 og skru det sammen med pladebeslag ifølge den eksisterende konstruktion på stedet. Når du har lavet delene til den første, har du skabeloner til at fremstille de andre dele.

Det svære ved at lave spær er at få dem helt ens (man plejer derfor at lave en skabelon/vugge til dette) men det problem har du jo ikke, da du har taget og gulvet som skabelon.

Tag til din lokale byggemarked og køb 145x45, så det er nok til den første, og gør et forsøg. Du vil være rigtig tilfreds, når du har lykkedes med den, og så går resten som en leg.

Sager er bare svære indtil man har gjort dem... ;)

pacman42 pacman42 sagde:
Sager er kun svære, indtil man har gjort dem... ;)
Haha ja så sandt Pacman42, antager at de skal fastgøres med noget regel på indersiden for at få den til at holde på plads øverst, da jeg ikke kan sømme fra den anden side nu, når brædderne allerede er sømmet til de eksisterende spær, der holder dem på plads?

Hvis jeg lykkes med dette, så vil det vel ikke være noget problem at skrue plader ovenpå bagefter? Så behøver jeg heller ikke lave understøtning for at få cc60. Det ville i så fald være for at få lidt tykkere isolering end 145 i gulvet.

Indfæstningen kan gøres ved at skrue en knast mellem eksisterende spær. Den skal jo kun holde de nye spær på plads, så den behøver nok ikke engang være mere end 45x45. Havde dog øget lidt for at få lidt mere at skrue i.

pacman42 pacman42 sagde:
Indfasningen kan gøres ved at skrue en kip mellem de eksisterende spær. Den skal jo kun holde de nye spær på plads, så den behøver nok ikke engang være mere end 45x45. Jeg ville dog øge lidt for at få lidt mere at skrue i.
Ja præcis som jeg tænkte (y)

Det aller enkleste er at indsætte nye limtræsbjælker med c/c 1200 mm mellem de eksisterende spær. Vælger du dimensionen 90x270, klarer bjælkelaget en opbevaringslast på mindst 50 kg/kvm. Ønsker du at reducere konstruktionshøjden, kan du i stedet anvende 165x225, men det bliver dyrere. Oven på limtræsbjælkerne lægger du 1,5" (ca. 36 mm) gulvbrædder. At ombygge spærene er meget mere besværligt. Dine fingerskarvede 45x145 må du gemme til et andet projekt.

J justusandersson sagde:
Det aller enkleste er at lægge nye limtræsbjælker med c/c 1200 mm mellem de eksisterende spær. Vælger du dimensionen 90x270 klarer bjælkelaget en opbevaringslast på i hvert fald 50 kg/kvm. Vil du reducere konstruktionshøjden kan du i stedet bruge 165x225, men det bliver dyrere. Ovenpå limtræsbjælkerne lægger du 1,5" (ca. 36 mm) gulvbrædder. At bygge om spær er meget mere omstændigt. Dine fingersamlede 45x145 må du gemme til et andet projekt.
Tak for råd, ja det lyder selvfølgelig enklere. Men er det nok med cc120 for at lægge 1,5" ovenpå?

Hvordan bliver det så med isoleringen mellem spærene, antager at eksisterende plader ikke vil passe :thinking:.

Svært at finde længere end 6m, det ser ud til at blive dyrt. Øv, energien gik ud af mig lidt :worried:

M M@ZE sagde:
räcker det med cc120 för att lägga 1,5” sen ovanpå ?
Absolut, det har jeg personlig erfaring med desuden. De eksisterende isoleringsplader skal pudses lidt i bredden. Skaff en rigtig isoleringskniv model machetas så er det ikke så svært.

Skulle det vise sig, at 6,5 meter bliver betydeligt dyrere end 6 meter, findes der jo måder at arbejde sig omkring det problem, afhængigt af hvordan bundfladen disponeres. Kør bestillingssporet ordentligt i bunden først. Det fine ved limtræ er, at der findes så mange bredder at vælge imellem.

J justusandersson sagde:
Absolut, det har jeg personlig erfaring med desuden. Eksisterende isoleringsplader skal slibes lidt på bredden. Skaffe en rigtig isoleringskniv model machete, så er det ikke så svært.

Skulle det vise sig, at 6,5 meter bliver betydeligt dyrere end 6 meter, er der jo måder at arbejde sig rundt om det problem, afhængigt af hvordan bundfladen disponeres. Kør bestillingssporet ordentligt i bunden først. Det fine med limtræ er, at der er så mange bredder at vælge imellem.
Ja, jeg må kigge rundt lidt, men går det ikke med fx 56x270 eller 90x225?

56x225 for så vidt kun 6m ser jeg på Byggmax/Bauhaus for 849:-

En ting som jeg kom i tanke om er, at jeg har købt en loftluge med trappe, der er 680x1130, og den bliver jo svær at få ind imellem. Jeg kan jo i det mindste bruge den eksisterende 45x145 til at skrue den ene side af trappen ind i, men det bliver svært på den anden side, hvis man ikke veksler mod de eksisterende 45x145:thinking:

Skulle for så vidt kunne skifte loftstrappen til en, der er 540x1130, men jeg vil helst have en bred selvfølgelig.

Senest redigeret:
56x270 fungerer, hvis du reducerer lagerbelastningen fra 50 til 30 kg/kvm, og det er vel ikke helt urealistisk. Det samme gælder for 90x225.

Trappen skal jo tilpasses på en passende måde. At forskyde en limtræsbjælke nogle cm er ikke noget større problem. At afveksle mod en eksisterende spær tror jeg heller ikke er nogen vanskelighed. De største belastninger opstår, når nogen står på trappen, og da mest i vandret retning.

Har du en målsat plan over garagen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.