37,022 læst ·
190 svar
37k læst
190 svar
Spær, der svigter
Selvfølgelig trist at læse sådan noget i efterhånd, men findes der limtræsbjælker i 45x145?J justusandersson sagde:Ja. Du kan ikke opbevare noget, der vejer det mindste deroppe. Brug let isolering og læg intet gulv ovenpå. 6,5 meter er en utrolig lang spændvidde for den dimension. Bjælkerne vil alene på grund af deres egen vægt bøje ned mindst 6 mm. Vil du øge den bæreevne, skal du supplere med limtræsbjælker på bestemte afstande.
Troede i min naivitet, at Fingerskarvet ifølge linket hos Moelven, som er beregnet til bærende konstruktioner, ville fungere til formålet, hvorfor findes der i så fald op til 8m at bestille, hvis det ikke er beregnet til bærende konstruktioner?
Senest redigeret:
Nej, limtræsbjælker findes ikke i den dimension, og selvom de gjorde, ville de alligevel være for svage. Limtræsbjælker er enkelt sagt bare en måde at bygge større træbjælker end hvad der er muligt at save ud af en træstamme.M M@ZE sagde:Så selvfølgelig trist at læse såhér i efterhånden, men findes der limtræsbjælker i 45x145?
Troede i min enfald, at Fingerskarvad ifølge linket på Moelven, som er beregnet til bærende konstruktioner, skulle fungere til formålet, hvorfor findes der i så fald op til 8m og bestilles, hvis den ikke er til bærende konstruktioner?
Årsagen til at den findes op til 8 meter kan jo være fordi den fx kan bruges som del i et fagværk eller som en rem.
Som tidligere foreslået, skal du bygge et etagedæk med limtræ eller kertobjælker mellem ydervæggene, som er højere end tagspærrets underkonstruktion, så spånpladen ikke belaster undervangen.
Du har også en samling i undervangen, der måske ikke er dimensioneret til et bøjende moment, som du skaber ved at begynde at belaste som du tænkt.
Men jeg synes ikke, du skal blive deprimeret, det kan blive godt, bare du gør det rigtigt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Man skal skelne mellem bjelkelængde og spændvidde. Det sidste er den største afstand mellem oplagring, som bjælken hviler på. Det er altid en fordel, at bjælken ligger hel over flere oplagringer. Limtræsbjælker findes i mange dimensioner, dog ikke i 45x145, den ville for øvrigt ikke holde. Minimumshøjden plejer at være 180 mm. Limtræsbjælkernes højde skal være højere end spærens underramme, så disse ikke belastes. Hvilken dimension der er passende, afhænger af hvor meget du vil belaste loftet.
Jeg forstår, det lyder som om du er kyndig på området. Men selvfølgelig bliver jeg lidt trist, når jeg allerede har bestilt og modtaget alt materialet, selvom reglerne nu ikke var super dyre. Nu bliver jeg lidt usikker på, hvordan jeg skal gribe det an for at få det rigtigt, så jeg kan bruge loftet/loftet som opbevaring. Undskyld, at jeg spørger, men kan jeg sende en PM for rådgivning?W witten sagde:Nej limtræsbjælker findes ikke i den dimension og selv hvis de fandtes ville de stadig være for svage alligevel. Limtræsbjælker er enkelt udtrykt bare en måde at bygge større træbjælker end hvad der er muligt at save ud af en træstamme.
Grunden til at den findes op til 8 meter kan jo være fordi den fx kan bruges som del i en fagværk eller som et hammerslag.
Som tidligere foreslået skal du bygge et bjælkelag med limtræ eller kertospær mellem ydervæggene som er højere end spærfoden, så spånpladen ikke belaster spærfoden.
Du har også en samling i spærfoden som måske ikke er dimensioneret til et bøjende moment, som du skaber ved at begynde at belaste som du havde tænkt.
Men jeg synes ikke, du skal blive trist, det kan blive godt, bare du gør det rigtigt.
Vis af erfaring, opbevar aldrig ting på loftet. Mængden af ting øges gennem årene, og det bliver bare en skraldeopsamlingsplads.
Jeg har ryddet mange lofter gennem årene, både hos døde og levende slægtninge. Finder nogle gange ting, der har stået der siden husene blev bygget for hundrede år siden.
Ryddede mit eget loft sidste år. Den var fuld af lister og andet træ efter tidligere husejer (som ikke havde styr på bæreevnen). Også der var spær begyndt at bøje sig, og det kan ses i loftet, hvis man kigger efter det. Jeg savede brænde nok til en hel vinter ud af det, der var på loftet. I dag har jeg kun et par planker liggende, så jeg (og håndværkere) kan inspicere og bevæge mig frit. Overvejede at lave en mere permanent løsning, men så nar man måske næste husejer til at tro, at det er muligt at lagre ting der.
Jeg har ryddet mange lofter gennem årene, både hos døde og levende slægtninge. Finder nogle gange ting, der har stået der siden husene blev bygget for hundrede år siden.
Ryddede mit eget loft sidste år. Den var fuld af lister og andet træ efter tidligere husejer (som ikke havde styr på bæreevnen). Også der var spær begyndt at bøje sig, og det kan ses i loftet, hvis man kigger efter det. Jeg savede brænde nok til en hel vinter ud af det, der var på loftet. I dag har jeg kun et par planker liggende, så jeg (og håndværkere) kan inspicere og bevæge mig frit. Overvejede at lave en mere permanent løsning, men så nar man måske næste husejer til at tro, at det er muligt at lagre ting der.
Det går at hænge de horisontale bjælker op i kippen. Så får du et fungerende spænd for disse. Givetvis vil dette belaste selve taget. Samt at du må leve med en række stolper i midten af rummet. Men lægger du kun lette ting som langrendsski og pulke op, så holder det absolut.
Du sømmer altså en lægte fast i spærret over de horisontale bjælker. Helst midt under kippen. Derefter fastgør du den horisontale i denne lægte. Vigtigt med længderne på lægterne. Ellers kommer indertaget til at se bølget ud.
Du sømmer altså en lægte fast i spærret over de horisontale bjælker. Helst midt under kippen. Derefter fastgør du den horisontale i denne lægte. Vigtigt med længderne på lægterne. Ellers kommer indertaget til at se bølget ud.
Ok, jeg tror jeg forstår, fastgøres altså øverst i tagspæren hvor de brydes (hvor der i dag er nagleplade) og så ned til midten hvor de er sat sammen med hinanden med nagleplade?D Djurmo sagde:Det går att hänga op de horisontella bjælker i nocken. Så får du et fungerende spænd for disse. Selvfølgelig vil dette belaste selve taget. Samt at du får leve med en række stolper i midten af rummet. Men lægger du kun lette ting som langrendsski og pulka, så holder det absolut.
Du sømmer altså fast en regel i tagspæren oven over de horisontale bjælker. Helst lige under nocken. Så fastgør du den horisontale i denne regel. Vigtigt med længderne på reglerne. Ellers vil indendørstaket se bølget ud.
Så mine 6,5m Fingerskarvade 45x145 er ingen ide at sætte op mellem hver tagspær?
Du mener noget i denne stil?pacman42 sagde:
Jeg vil virkelig gerne komme i kontakt med nogen om, hvordan jeg skal gøre, ved bare ikke, hvor jeg skal henvende mig
Senest redigeret:
Nej, jeg tænkte mere bare det omvendte V i midten. Det kræver dog, at du kan komme til rygningen. Med wire eller spikbånd kan du så hænge dine 145x45 op i rygningen uden at ophængningen bliver så tung. Det er jo ikke et tungt gulv, der skal ind og ingen tung last.
Du kan ikke gøre det rigtigt uden at bygge nye spær eller have virkelig kraftige bjælker (limtræ eller som foreslået tidligere 2x145 på højden), spørgsmålet du har er snarere, hvordan får du en OK løsning, og så er ophængning fra kippen ikke så dum. Den er ikke at anbefale, men ud fra det, du vil opnå, så er det måske et acceptabelt kompromis alligevel...
Jeg mente selve op og ned V'et i midten, de andre stag er der allerede. Når du mener rygningen, så mener du ikke længst oppe hvor de mødes eller?pacman42 sagde:
Du kan ikke gøre det rigtigt uden at bygge nye spær eller have virkelig kraftige regler (limtræ eller som foreslået tidligere 2x145 på højden), spørgsmålet du har er snarere, hvordan får du en OK løsning, og der er ophængning fra rygningen ikke så dum. Den er ikke at anbefale, men ud fra det du vil opnå, så er det måske et acceptabelt kompromis alligevel...
Sådan ser det ud op mod taget ...