Nu undskylder jeg, hvis mit svar endte forkert, følger ikke med i alle trådene :)

Dette er helt ok, så længe kunden betaler. Når kunden begynder at undersøge priserne, stopper han med at tro på håndværkeren eller værkstederne, der servicerer vores biler. Her er et eksempel: Har en Audi, kompressoren til affjedringen gik i stykker. Ringer til Audi-forhandleren og spørger, hvad en kompressor til min bil koster. Hm Hm ja, den var ikke billig, 17758 kr + montering 4000 kr. Jeg takkede og gik ind på Ebay.de, hvor den samme kompressor kostede 339 Euro + 19 Euro i fragt = 3600 kr. Det tog en time at skifte den, kompressoren er den samme som Audi bruger i original.
Så kan man da sige, at Audi i Sverige begår bedrageri? Nej selvfølgelig ikke, de har al ret til at tage den pris, de vil, og så længe kunden accepterer prisen, er det ok. Hvis man skal klage, skal man gøre det, inden man køber, ikke efter.

Jeg køber også "Mobile Oil" olie for 50 kr/l, som en her sandsynligvis også var fra "Mobile Oil" og betalte over 223,75 kr/l.

• Synes
tornberg
  • Laddar…
Jeg synes det er lige spændende hver gang en sådan tråd dukker op, nogle håndværkere forsvarer straks metoden.

"Havde man været mange gange dygtigere eller hurtigere end vores venner fra øvrige Europa var det jo en ting"
Du ved åbenbart ikke, hvad du taler om....

Hej jeg er sj entreprenør og man plejer at have 20-30% på butiksprisen, så kan det variere fra byggemarked til byggemarked afhængigt af kvalitet, mærke osv. Men har jeg 30% plejer jeg at lægge 15% på, og hvis jeg har 20% lægger jeg 10% på, hvilket gør at både kunden og du sparer/tjener lige meget, hvilket jeg synes er rimeligt. Men hvis han har lagt 12% på den pris, du nævner, så har han jo givet dig en dyrere pris end butikken, hvilket jeg ville have sat spørgsmålstegn ved.

• Synes
AMR74 og 1 anden
  • Laddar…
Hvis man får løfte om, at prisen på materialet skal være lav, så er det i mine øjne bedrageri.
Nå, kan han, så kan du, det er bare at anfægte hele arbejdet, så er det ham, der trækker det korte strå.
Desværre findes der kunder, der sætter det i system, selv på veludførte job, fordi de ved, at det vil ende i forlig, hvilket man som kunde tjener på.

• Synes
jimih
  • Laddar…
mariatherese sagde:
Ja du forstår mig forkert. Et relativt nyt hus er jo ofte (marginalt) dyrere end et gammelt. Men hvis jeg sammenligner med at bygge et nyt hus på en grund, der er næsten gratis, og sammenligner det med at købe et hus, der er 15 år gammelt, så er forskellen ikke rimelig. Forskellen skal bestå i tænkte renoveringsomkostninger og teknisk levetid på huset. Et hus, der er 15 år gammelt og er vedligeholdt i henhold til gængs standard, har ikke nødvendigvis så meget kortere teknisk levetid sammenlignet med et splinternyt. Selv et nyt hus har brug for vedligeholdelse. Og det spiller egentlig ikke så stor en rolle, om du bygger i egen regi (tager alle risici) eller lader en husfirma udføre arbejdet for dig. Du er alligevel bygherre med alt hvad det indebærer.

I Sverige har man vist, at det i princippet kun er i et par få attraktive områder, hvor det kan betale sig at bygge ud i stedet for at sælge og købe et større (tilsvarende brugt) hus. Dette på trods af alle omkostningerne, man får, når man flytter.
I f.eks. England gælder det modsatte. Det er næsten altid betydeligt billigere at bygge ud (med hjælp fra håndværkere) end at købe et nyt hus med tilsvarende størrelse og standard.

Men det er vel ikke så mærkeligt, når håndværkerne har en praktisk timeløn på 900 kr + moms...
Jeg ved intet om England, men at underbygge det med, at håndværkere i gennemsnit tager 900 kr + moms, tror jeg er helt forkert.

flygrc sagde:
Om man får løfte om, at prisen på materialet skal være lav, så er det i mine øjne bedrageri.
Nå, kan han, så kan du, det er bare at bestride hele arbejdet, så er det han, der trækker det korte strå.
Desværre findes der kunder, som sætter det i system, selv på veludførte jobs, fordi de ved, at det vil gå til forlig, hvilket man som kunde tjener på.
Virker meget magtfuldkomment at snakke om bedrageri, når trådskaberen giver et (1) af sikkert hundreder af produkter som bevis. Det kan lige så vel være butikken, der har sat en anden pris, end hvad håndværkeren troede. Jeg synes, sådanne her lynchettråde er unuancerede. Man kan vel lytte først, om fakturaen gennemgående er dyrere på præcis alt sammenlignet med gennemsnitsprisen.

Hej!
Desværre er det her noget, du skulle have haft i aftalen fra begyndelsen.
Da jeg modtog et tilbud på en tilbygning, var materialomkostningerne klart defineret i tilbuddet plus 15% for at dække opmåling, bestilling og afhentning.
Da jeg besluttede mig for at gøre arbejdet selv, gik jeg til en lokal professionel byggemarked og oprettede en konto og fik rabat. Jeg fik i gennemsnit 20% på 250.000. Det var en besparelse på 87.500 SEK kun på materialer.

Senest redigeret:
Svein Eriksson sagde:
Min byggfirma stængte så snart mit job var færdigt, og chefen og hans kone tog væk i 3 (TRE) uger på den anden side af jorden.
Og? En chef i byggebranchen tjener mellem 40.000 og 60.000 i snit, afhængigt af hvad det er for en slags chefrolle han/hun har. Givet at han/hun ikke har meget høje udgifter generelt, så skulle det ikke være nogen som helst problemer med at have råd til sådan en rejse, selv uden nogen form af kickback fra en byggemarked.

dudero sagde:
Virker meget magstærkt at tale om bedrageri når trådskaberen giver en (1) af sikkert hundreder produkter som bevis.
Selvom det i lige TS's tilfælde ikke skulle være tale om bedragerisk adfærd så virker den bedrageriske adfærd meget udbredt i byggebranchen.

Bliver lidt mørkeræd når man her i tråden læser alt forsvar af disse umoralske metoder. Jeg konstaterer bare, at en hel del håndværkere antageligvis synes det er helt OK af et hjemmehjælpsfirma at flå pensionister på samme måde når de handler pensionisternes mad. Tænk et lille 'kickback-aftale' med den lokale købmand, der gør, at man får tilbage nogle kroner for hver liter mælk man køber til pensionisten. For det er præcis sådan det fungerer i byggebranchen. En håndværker der hos Ahlsell køber en cirkulationspumpe til kunden som koster mere end 50% over normalpris i handelen og så får en del af differencen i kickback, er på samme niveau som den der snyder pensionisten for mælke-penge.

• Synes
jimih
  • Laddar…
Undskyld at jeg træder direkte ind i tråden uden at have læst alle indlæg. Jeg forstår ikke TS eller alle de andre, der deler hans bekymringer. Hvad har vi som kunder med vores entreprenørs aftaler med sine underleverandører at gøre, hvis vi ikke som en del af tilbudsforespørgslen og udbuddet har krævet gennemsigtig rapportering af omkostninger?

Der findes vel ingen firmaer i verden, der er interesseret i at forklare fremad i kæden, hvordan man bygger sin omkostningsstruktur, og der er heller ikke noget krav derom. I har chancen via tilbudsforespørgsler at lade forskellige entreprenører give bud, og der kan I kræve, at de skal specificere eventuelle optrapninger for materiale, tid eller fastpriser.

At have en virksomhed handler om at håndtere alle de operationelle og finansielle risici, man har i sin virksomhed. At lykkes med at sælge er en, købe varer og tjenester en anden og ligeledes udføre aftalt arbejde. En aftale skal for at give en god løsning give gulerødder til begge parter, for ellers ender det med, at man bliver utilfredse og afslutter relationen (ofte med triste miner).

I, der kræver fuld åbenhed om rabatter og kickbacks, er bare smålige og nærige mod den, I hyrer. I har ikke med de ting at gøre, helt enkelt. Skriv bedre aftaler med bygherren, så alle er med på, hvad der gælder fra begyndelsen, og ked af at sige det, men hvis I tror, at I kan skubbe hele risikoen for omkostninger/tab over på entreprenøren, så får I næppe nogen aftale underskrevet.

En forretningsrelation har som fællesnævner en faktura, der hviler på en aftale. Fakturaen bliver ikke bedre end den aftale, I har skrevet. Hvis I ikke kan klare udbuddet selv, er der juridisk hjælp at få. Det koster lidt, men måske bliver det bedst for alle parter i sidste ende alligevel.

Sorry, men sådan er det!

Er absolut ikke selv bygherre).

Senest redigeret:
  • Synes
Haba_tsutt og 4 andre
  • Laddar…
magnuss sagde:
Undskyld at jeg træder direkte ind i tråden uden at have læst alle indlæg. Jeg forstår ikke TS eller alle de andre, der deler hans bekymringer. Hvad har vi som kunder med vores entreprenørs aftale med sine underleverandører at gøre, hvis vi ikke som del af tilbudsforespørgslen og udbuddet har krævet gennemsigtig rapportering af omkostninger?

Findes der vel ingen virksomhed på jorden, som er interesseret i at forklare fremad i rækken, hvordan man opbygger sin omkostningsstruktur, og der er heller ikke noget krav derom. I har chancen via tilbudsforespørgslen til at lade forskellige entreprenører komme ind med tilbud, og der kan I kræve, at de skal specificere eventuelle stigende priser for materialer, tid eller faste priser.

At have et firma handler om at håndtere alle de operationelle og finansielle risici, man har i sin virksomhed. At lykkes med at sælge er én, købe varer og tjenester er en anden, og ligeledes udføre aftalt arbejde. En aftale skal for at give en god løsning give gulerødder til begge parter, for ellers ender det med, at man bliver utilfreds og afslutter relationen (ofte med triste miner).

I der kræver fuld gennemsigtighed om rabatter og kickbacks, er bare nærrige og smålige mod den, I hyrer. I har ikke noget med de ting at gøre ganske enkelt. Skriv bedre aftaler med byggefirmaet, så alle er med på, hvad der gælder fra starten, og ked af at sige det, men hvis I tror, at I kan skubbe hele risikoen for omkostninger/tab over på entreprenøren, så vil I ikke få nogen aftale underskrevet.

En forretningsrelation har som fællesnævner en faktura, der bunder i en aftale. Fakturaen bliver ikke bedre end den aftale, I har skrevet.

Sorry men sådan er det!

Er absolut ikke selv byggefirma.
Det jeg reagerede på, er først og fremmest det faktum, at byggefirmaet tilsyneladende har anbefalet en bestemt byggeforretning, netop fordi de "har de bedste priser". At udtale sig på den måde og så give langt fra de bedste priser til kunden er efter min mening grænsende til bedragerisk adfærd. Som jeg tolker TS i det oprindelige indlæg, var så at sige "ordinær pris" ekskl. moms 54 kr. stk., og han blev faktureret 76 kr. stk. Det handler om en total prisforhøjelse på 41%.

Du siger jo selv, at kunden ikke har at gøre med eventuelle aftaler mellem byggefirmaet og byggeforretningen. Med det som udgangspunkt er det totalt meningsløs information at som byggefirma fortælle kunden, at byggefirmaet får de bedste priser ved at handle hos netop denne byggeforretning. Således er det da rimeligt at antage, at det, byggefirmaet egentlig siger, er, at det er kunden selv, der får de bedste priser, hvis byggefirmaet handler hos netop denne byggeforretning. Og så mener jeg, at det er principielt en løgn direkte i ansigtet på kunden, hvis man ser en faktura med en pris, der svarer til ca. 40% over, hvad der kan anses for at være ordinær pris.

• Synes
Pontstone
  • Laddar…
lbgu sagde:
Selvom det i netop TS' tilfælde ikke skulle være tale om bedragerisk adfærd, så synes den bedrageriske adfærd at være meget udbredt i byggebranchen.

Bliver lidt bekymret, når man her i tråden læser alt forsvar for disse umoralske metoder. Jeg konstaterer bare, at en hel del håndværkere antageligvis synes, det er helt OK af en hjemmeplejevirksomhed at flå pensionister på samme måde, når de handler pensionisternes mad. Tænk et lille 'kickback-aftale' med den lokale købmand, som gør, at man får tilbage nogle kroner for hver liter mælk, man handler til pensionisten. For det er præcis sådan, det fungerer i byggebranchen. En håndværker som fra Ahlsell køber en cirkulationspumpe til kunden, som koster mere end 50% over normalprisen i handelen og derefter får en del af differencen i kickback er på samme niveau som den, der nar pensionisten for mælke-pengene.
Flå!? Hvordan da? Ville pensionisten have fået flere penge i pungen, hvis han/hun havde handlet selv!? Det kan du da høre, er helt ude i skoven som eksempel.

Jeg forstår ikke, hvordan man kan tale i så oppustede vendinger, når man har en enkelt vare som eksempel. Tænk hvis hver eneste af de resterende varer er billigere!?

C
Mrnowin sagde:
Men har jeg 30% plejer jeg at tilføje 15% og 20% tilføje 10%, hvilket gør, at både kunden og du sparer/tjener lige meget, hvilket jeg synes er rimeligt.
Måtte stoppe et par sekunder der, før jeg forstod, at du mener tillæg på din rabatterede pris og ikke på listepris :rolleyes: Så er det selvfølgelig helt OK!
Men hvordan gør du selv, når rabatterne er i form af "bonusprogram"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.