dudero sagde:
Skinne!? Hvordan så? Ville pensionisten have fået flere penge i tegnebogen, hvis vedkommende havde handlet selv!?
lbgu skrev måske ikke det direkte i sit eksempel, men jeg ser det som underforstået, at mælkeksemplet handler om, at pensionisten betaler en kraftig overpris sammenlignet med, hvis vedkommende havde købt mælken selv. Nogen nævnte tidligere i tråden, at man køber mælken og kommer tilbage med en kvittering på "1 liter mælk, 100 kr". Naturligvis er netop 100 kr lidt af en overdrivelse, men jeg mener, mælkeksemplet fungerer udmærket til at belyse problematikken.

Dvs. det handler ikke om, at mælken koster 8 kr i butikken, og at hjemmehjælpen får rabat og køber den for 5 kr og tager 8 kr af pensionisten. Snarere handler det om, at hjemmehjælpen betaler 10 kr, og så tager 12 kr fra pensionisten, og derefter får 3 kr tilbage som en kickback. Da har således pensionisten betalt 50% mere, end hvis vedkommende selv købte mælken. Det kan lyde småligt at beklage sig over nogle kroner, men hvis man forestiller sig, at dette gælder stort set alle varer, som hjemmehjælpen køber for pensionisten, og man samtidig har i tankerne, at mange pensionister ikke har det så godt økonomisk, så er det lettere at blive forarget. Men nu er dette jo et fiktivt eksempel. :)

Jeg forstår ikke, hvordan man kan tale i så opskruede vendinger, når man kun har én enkelt vare som eksempel. Hvad hvis resten af varerne er billigere!?
Naturligvis kan det være sådan. Men uden den information må man jo føre diskussionen med fokus på det, man ved. Dvs. man må se bort fra øvrige varer og fokusere på de varer, man har fået oplysninger om.

tommib sagde:
3% af 900000 er 27000... sjældent man ser håndværkere tælle forkert i den retning :p
Spøg til side, så er din "lojalitetsbonus" et rent kickback og noget, der til sidst vil komme fra kundens lomme. Det er ikke dine penge, du handler for, når du køber materialer til kunden.
Materialomkostningen var 150.000 hvis du nu missede dette.
Nej håndværkeren handler for SINE penge og sælger videre til kunden!

mariatherese sagde:
900+moms hvis man ikke fik materialpåslagene siger jo en hel del om hvad man har for påslag... og løn. .
Hvor får du 900+moms fra??

pappskallen sagde:
Materialkostnaden var 150.000 om du nu missade detta.
Nej håndværkeren handler for SINA penge og sælger videre til kunde!
Tværtimod. 150.000 er timer og 750.000 materiale var det. Men det lyder som en mærkelig fordeling og som svinedyre materialer, hvor ikke 10-15% hit eller dit spiller nogen rolle.

13th Marine sagde:
Jeg synes det er lige så spændende hver gang en sådan tråd dukker op, nogle håndværkere forsvarer straks metoden.
Hvilke håndværkere??
Hvilken metode??

Svein Eriksson sagde:
Jeg har netop bygget til villaen i Lund, omkostning ca. 900.000 kr hvoraf materialer 150.000 kr.
Dette er fra det oprindelige indlæg, og der står jo 900.000 HVORAF MATERIALER 150.000.....

Det tolker i det mindste jeg som at mtrl omkostningen er 150k

pappskallen sagde:
Dette er fra det oprindelige indlæg, og der står jo 900.000 VARAV MATERIAL 150.000.....

Det tolker i det mindste jeg som at mtrl kostnaden er 150k
Ja du har helt ret. Fordelingen forvirrer mig i hvert fald.

Jeg som malerientreprenør har ca. 35% i rabat på malingen. Det har som regel ikke forbrugeren, som max plejer en "almindelig" forbruger at få max 20%. Jeg plejer som regel at lægge 10% på min pris. Dette er normalt, i hvert fald i min branche. Dette betyder, at både jeg og kunden tjener på, at jeg står for malingen. 10% tillæg på entreprenørens pris er rimeligt.

• Synes
hantverkare1 og 4 andre
  • Laddar…
Hvis du ikke har lavet din lektier risikerer du at blive flået, det går ikke at komme bagefter og påstå at virksomheden har snydt dig, du har jo i princippet givet dem en check in blanco når I ikke har reguleret dette i aftalen.
Jeg har selv lært det på den hårde måde.
Men vær venlig, bland ikke virksomheder og håndværkere sammen.
En håndværkers mål er at gøre et godt stykke arbejde, et virksomheds mål er at tjene penge.
I må selv regne ud hvad enmandsvirksomhedens mål er.

dudero sagde:
Ja du har helt rätt. Fördelningen forvirrer mig i hvert fald.
Mig med, burde blive 1.200-1.500 timer.....

LarsEbbe sagde:
Det her kan man mene meget om. Ikke helt enkelt, hvordan man end vender og drejer det.
Et andet eksempel, typ mælk;

Havde min bil på service i ugen, olieskift.
Motoren rummer 7,5 liter, på fakturaen står der; 2 x 4 liter á 895 kr!
Hvad skete der med den halv liter, der blev til overs? Den kostede mig jo over 100 kr.
Jeg fik ikke slatten i dunk til fremtidig påfyldning.
Og havde værkstedet accepteret, at jeg havde haft olie med købt på Biltema til halv pris?
Jeg har den stik modsatte oplevelse. Mit værksted opkræver betaling for 3,5 liter olie. Havde jeg købt en dunk selv, ville jeg have haft en slat på en halv liter at huse.

Værkstedet køber naturligvis ikke olien i dunke. De har en central tank og fylder på med en slange fra loftet.

Det tidligere værksted, jeg benyttede (jeg er flyttet siden da), var endnu mere ærlige. Han havde fast pris på service, og deri indgik at fylde på sprinklervæske. Hvis ikke hele flasken gik i, efterlod han den halvfulde flaske i bilen.

nikasp sagde:
Ganske OT men det er besværligt at handle småting som privatperson nogle gange. Jeg måtte give 58 kroner for den lille sorte plastprop til et køkkenvaskvandlås i en (ekstremt) velassorteret badeværelsesbutik i Stockholms indre by for nylig. Jeg undrer mig over, hvad en håndværker måtte give for det samme? Jeg tror man kan finde et helt nyt komplet vandlås for 300 kroner hvis man leder. Far var ret god til at spørge om rabat selv på enkelte småting hos alle mulige firmaer og lykkedes ofte, men jeg betalte og så glad ud. [billede]
Typ 200: for et komplet lås: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40215522/

pappskallen sagde:
Hvor får du 900+moms fra??
Direkte citeret fra en håndværker i tråden.

dudero sagde:
Jeg ved intet om England, men at understøtte det med, at håndværkere snitter 900 kr + moms, tror jeg er helt forkert.
Jeg synes også, det lyder helt forfærdeligt. Men det er et citat fra en håndværker i denne tråd. Så kan jeg sige, at jeg har fået fastpris forslag på visse opgaver, hvor jeg med den erfaring, jeg selv besidder, let kan se, at timeprisen havner i omtrent den region, hvis intet uforudset sker. I det omfang jeg hyrer håndværkere (undgår det i det længste), så bliver det på løbende regning, og jeg undgår i det længste at lade håndværkeren selv købe materialer uden kontrol....

Undskyld mig, men mener du en virksomhedsejer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.