42,653 læst ·
141 svar
43k læst
141 svar
Saltet faktura når byggemanden har bestilt byggematerialer
Det her kan man mene meget om. Ikke helt enkelt uanset hvordan man vender og drejer det.
Et andet eksempel, typisk mælken;
Havde min bil til service i ugen, olieskift.
Motoren rummer 7,5 liter, på fakturaen står der; 2 x 4 liter á 895 kr!
Hvad skete der med den halve liter, der blev til overs? Den kostede mig jo over 100 kr.
Jeg fik ikke resten i en dunk til fremtidig påfyldning.
Og ville værkstedet have accepteret, at jeg havde haft olie med fra Biltema til halv pris?
Man orker ikke rigtig bekymre sig fuldt ud, og man har det lidt for godt.
Det koster jo også at finde det rigtige værksted at hyre, hvis det næste værksted ligger 5 mil væk.
Et andet eksempel, typisk mælken;
Havde min bil til service i ugen, olieskift.
Motoren rummer 7,5 liter, på fakturaen står der; 2 x 4 liter á 895 kr!
Hvad skete der med den halve liter, der blev til overs? Den kostede mig jo over 100 kr.
Jeg fik ikke resten i en dunk til fremtidig påfyldning.
Og ville værkstedet have accepteret, at jeg havde haft olie med fra Biltema til halv pris?
Man orker ikke rigtig bekymre sig fuldt ud, og man har det lidt for godt.
Det koster jo også at finde det rigtige værksted at hyre, hvis det næste værksted ligger 5 mil væk.
Bestrid fakturaen uanset og vis hvad materialet koster et andet sted. Med lidt held så bakker håndværkeren hellere end at risikere at skulle bruge en masse tid og ressourcer på administration og dokumentation. Forudsætter at du ikke har betalt alt.
Er det rimeligt? Har håndværkeren betalt en pris, så kan man jo ikke prisjage frem til den bedste pris og sige, at det er, hvad man synes er den rigtige pris. Derimod kan han vise sin faktura og diskutere ud fra den.
Tja... måske skal det suppleres med et inkognito besøg hos byggmarkedet i spørgsmål for at få klarhed i, hvilke rabatter tilbagevendende håndværkere får. Hvis TS får bedre rabat end håndværkeren, så er der jo grundlag for en interessant diskussion.
Ikke specielt smart råd. Ville du betale håndværkerens timepris for de timer, han/hun "prisjagtede" alt materialet til et byggeri, tiden til at køre hele Danmark rundt og hente eller fragtomkostningerne for at få det transporteret? Desuden det totale kaos, der ville opstå, når hr/fru snedker har 5 projekter i gang samtidig og ikke ved, hvornår alle smådetaljer kommer med posten eller bliver leveret til byggeriet. Der er vel en værdi i at kunne køre et sted hen og få alt, hvad man behøver, "på én gang", så arbejdet bliver gjort uden stop og besvær?Pontstone sagde:
Hvorfor skal en håndværker ikke tjene penge? Og hvor står det skrevet, at håndværkeren skal give sin rabat til kunden? Når en butik køber en vare, lægger butikken jo procent på for at få overskud. Præcis som en håndværker, der vil have overskud. At håndværkere derimod "lægger på" procent på butikspris, synes jeg er lidt forkert, håndværkeren har jo allerede "overskud" på materialet.
Alt har jo en grænse for, hvad der er rimeligt og ikke. Vi skal dog tage i betragtning, at håndværkeren påstod, at hans indkøbssted havde de bedste priser. TS mailede et byggemarked i samme kæde og fik en betydeligt bedre pris, som privatperson. Det tyder på, at håndværkeren ikke har sammenlignet priser overhovedet, eller at han har en skjult rabat hos byggemarkedet i Lund, som giver ham flødeskum på toppen. Okay eller ikke, afgør selv. Hvis håndværkeren dog lover, at hans indkøbssted er det billigste, og det er forkert, så må han nok regne med reklamation.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 indlæg
Har sagt det før og siger det igen... den såkaldte boligprisboble stammer i høj grad fra, at det er så frygteligt dyrt at bygge i dette land! For hvordan kan man have en boligboble, hvor det på 90% af vores lands areal er billigere at købe et let brugt hus sammenlignet med at bygge et helt nyt på en næsten gratis grund?
900+moms, hvis man ikke fik materialetillæg, siger jo en hel del om, hvad man har for tillæg... og løn. Du kan få en relativt erfaren civilingeniør inklusive licens på beregningsprogram osv. til samme pris. Og dette gennem en konsulentvirksomhed, der har sin ikke helt ubetydelige overhead + fortjeneste. Omkring 10% tillæg på udlæg er normalt for konsulentvirksomhederne og dækker administration af fakturaer og udlæg. Så har man ingen kickback men bestiller hotellet på kundens aftale.
Havde man været mange gange dygtigere eller hurtigere end vores venner fra øvrige Europa, ville det jo være en ting. Men efter min erfaring er det snarere det modsatte.
Jeg kan heller ikke lide materialtillægget. Den, der ikke arbejder for mig, når jeg leverer materialet, får gå og narre en anden.
900+moms, hvis man ikke fik materialetillæg, siger jo en hel del om, hvad man har for tillæg... og løn. Du kan få en relativt erfaren civilingeniør inklusive licens på beregningsprogram osv. til samme pris. Og dette gennem en konsulentvirksomhed, der har sin ikke helt ubetydelige overhead + fortjeneste. Omkring 10% tillæg på udlæg er normalt for konsulentvirksomhederne og dækker administration af fakturaer og udlæg. Så har man ingen kickback men bestiller hotellet på kundens aftale.
Havde man været mange gange dygtigere eller hurtigere end vores venner fra øvrige Europa, ville det jo være en ting. Men efter min erfaring er det snarere det modsatte.
Jeg kan heller ikke lide materialtillægget. Den, der ikke arbejder for mig, når jeg leverer materialet, får gå og narre en anden.
Så kan det være. Vi har bygget et helt nyt hus, men der var alle underleverandører så fair, at de informerede om tillæg på materialetSvein Eriksson sagde:Jeg har netop udvidet villaen i Lund, omkostning ca. 900.000 kr hvoraf materialet 150.000 kr. Materialet er købt af bygherren selv hos hans nærmeste store byggemarked. Han anbefalede det, da de "har de bedste priser". Da jeg skulle betale bygherres fakturaer, fik jeg en kopi af hans materialomkostninger. Han lagde 12% på alle indkøb.
Her er et priseksempel. Udvidelsen blev bygget i h+h-blokke store, de koster 72 kr + MOMS stk. i butikken. Jeg købte 600 stk. På fakturaen er prisen 68 kr + MOMS + bygherrens tillæg 12%.
Jeg syntes, det virkede utroligt dyrt. En stor bygherre burde have lave priser, 20-30% rabat? Hvis han desuden køber 600 stk af samme vare med direkte levering, burde prisen yderligere 10-20% lavere?
Så for sjov mailede jeg et andet byggemarked i samme koncern men i Malmö. På deres tilbud var prisen 54 kr + MOMS + leveringsomkostning.
Jeg tror, at byggefirmaet og byggemarkedet har en eller anden form for aftale, bygherren får en bonus ved siden af på hvert materialekøb uden at jeg som kunde får besked om dette. Enten det eller så er han blevet taget ved næsen af byggemarkedet, som har overfaktureret ham.
Nogen der har en holdning til mine teorier?
(Ca.3-4%). Nogle gange lavede de ingen tillæg overhovedet, og ønskede jeg at købe materialet selv, kunne jeg gøre det. Jeg sparede ca. 300.000 kroner bare ved at købe materialer selv fra Bauhaus. Efter køb på 100.000 fik jeg 12% rabat der!
Hvorfor skulle et brugt hus være dyrere end et nyt? Det er jo som om nye biler skulle være billigere end brugte. Eller forstår jeg dig helt forkert?
Materialepåslag synes jeg er skummelt, men timepris for at handle / hente + kickback er rimeligt og gennemsigtigt.
Materialepåslag synes jeg er skummelt, men timepris for at handle / hente + kickback er rimeligt og gennemsigtigt.
Medlem
· Västra Götaland
· 781 indlæg
Jeg synes det er helt okay, at de har deals, det har ikke vi som forbrugere noget at gøre med.
Derimod er det for jævligt, at det bliver dyrere for dig, end hvis du havde gået og købt tingene selv *DET er ikke okay!!
Derimod er det for jævligt, at det bliver dyrere for dig, end hvis du havde gået og købt tingene selv *DET er ikke okay!!
3% af 900000 er 27000... sjældent man ser håndværkere regne forkert på den måde
Spøg til side så er din "loyalitetsbonus" en ren kickback og noget, der til sidst kommer ud af kundens lomme. Det er ikke dine penge du handler for, når du køber materialer til kunden.
Spøg til side så er din "loyalitetsbonus" en ren kickback og noget, der til sidst kommer ud af kundens lomme. Det er ikke dine penge du handler for, når du køber materialer til kunden.
Senest redigeret:
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 indlæg
Ja, du forstår mig forkert. Et relativt nyt hus er jo ofte (marginalt) dyrere end et gammelt. Men hvis jeg sammenligner med at bygge et nyt hus på en grund, der næsten er gratis, og sammenligner det med at købe et hus, der er 15 år gammelt, så er den forskel ikke rimelig. Forskellen skal bestå i tænkte renoveringsomkostninger og teknisk levetid på huset. Et hus, der er 15 år gammelt og er vedligeholdt efter gængse standarder, har ikke nødvendigvis en meget kortere teknisk levetid sammenlignet med et splinternyt. Selv et nyt hus har brug for vedligeholdelse. Og det spiller egentlig ikke så stor en rolle, om du bygger i egen regi (tager alle risici) eller lader en husfirma udføre jobbet for dig. Du er alligevel bygherre med alt, hvad det indebærer.dudero sagde:
I Sverige har man vist, at det i princippet kun er i et fåtal attraktive områder, hvor det kan betale sig at bygge ud i stedet for at sælge og købe et større (ækvivalent brugt) hus. Dette på trods af alle omkostninger, man pådrager sig, når man flytter.
I f.eks. England gælder det modsatte. Det koster næsten altid betydeligt mindre at bygge ud (med hjælp fra håndværkere) end at købe et nyt hus med tilsvarende størrelse og standard.
Men det er vel ikke så mærkeligt, når håndværkerne har en praktisk timepris på 900 kr + moms...