Hvis du ikke har bedt om et pristilbud før, kan det vel ikke være bedrageri?
Det kan det vel være alligevel. Hvis håndværkeren giver pristilbuddet 1500:- for det jeg har brug for, så kan jeg jo synes, at det er OK, fordi jeg måske som kunde ikke er klar over, hvad lige præcis de ting koster. Så går håndværkeren og køber tingene og viser mig en kvittering. Stadig OK. Ved jul får håndværkeren 500:- af forhandleren som tak for det køb.
I den situation mener jeg, at det bliver bedrageri. Da har håndværker + forhandler i fællesskab narret kunden til at betale for meget for varerne.
Edit: Undskyld, mit svar ovenfor manglede noget, ikke i det jeg svarede på.
Men hvis man ikke har bedt om et pristilbud, synes jeg alligevel, det er bedrageri. For det handler om, at to parter bevidst narrer den tredje, så den mister penge.
Hvis jeg beder dig købe en liter mælk, så mener jeg nok, at du begår bedrageri, hvis du går til en butik, hvor du får en kvittering på, at 1 liter kostede 100:-, og så får du 40 kroner af butiksejeren.
Jeg kan til en vis grad ikke synes det er forkert, at håndværkeren får en vis rabat af bræddegården, men at den ikke derefter overføres på kunden. Kunden har jo derefter en reklamationsret på 10 år ifølge KTjL, så håndværkeren må jo tage højde for dette, når de udfører et job. Leverandørerne af materialet har sjældent en garantiperiode, der dækker disse 10 år.
Det kan det vel være alligevel. Hvis håndværkeren giver prisoplysningen 1500:- for det, jeg har brug for, så kan jeg jo synes, det er OK, fordi jeg måske som kunde ikke har styr på, hvad lige præcis de ting koster. Så går håndværkeren og køber tingene og viser mig en kvittering. Stadigvæk OK. Ved jul får håndværkeren 500:- af forhandleren som tak for det køb.
I den situation mener jeg, at det bliver bedrageri. Så har håndværker + forhandler i fællesskab narret kunden til at betale for meget for varerne.
Edit: Undskyld, mit svar ovenfor manglede noget i det, jeg svarede på.
Men hvis man ikke har bedt om prisoplysning, så synes jeg stadig, det er bedrageri. For det handler om, at to parter bevidst narrer den tredje til at tabe penge.
Hvis jeg beder dig købe en liter mælk, så mener jeg, du begår bedrageri, hvis du går til en butik, hvor du får en kvittering på, at 1 liter kostede 100:-, og så får du 40 kroner af butiksindehaveren.
Hvis du som kunde ikke har styr på priserne, er det let at føle sig narret. Det meste i dag er nemt at tjekke hos Byggmax eller en anden byggemarked, der har priserne i sin webshop.
Jeg er enig i, at det er en form for bedrageri. Men jeg synes samtidig, at det er meget nemt at undgå at blive narret ved at tjekke priserne, før man aftaler noget med håndværkeren.
Jeg er enig i, at det er en form for bedrageri. Men jeg synes samtidig, at det er meget enkelt at undgå at blive snydt ved at tjekke priserne, inden man aftaler noget med håndværkeren.
Men hvis man skal tjekke prisen på hver ting, er det jo endnu bedre selv at tage ud og købe tingene. En enorm fordel ved det er, at man slipper for at betale timeløn + kilometerpenge til håndværkeren for at tage ud og handle.
Hvordan forholder den gennemsnitlige håndværker sig til, at kunden sørger for alle indkøb? For mig som kunde ville det være fantastisk, hvis jeg fik en liste med de ting, håndværkeren har brug for, næste gang han kommer, så jeg kan ordne disse ting fra den byggemarked, jeg vælger. Jeg formoder, at håndværkere, der er vant til at malke kunderne for enorme prisforskelle, ikke er så begejstrede for den løsning.
Ganske OT men det er besværligt at købe småting som privatperson nogle gange. Jeg måtte give 58 kroner for den lille sorte plastikprop til en køkkenvaskens vandlås i en (ekstremt) velassorteret badeværelsesbutik i Stockholms indre by lige før. Jeg spekulerer på, hvad en håndværker måtte give for det samme? Jeg tror, man kan finde et helt nyt komplet vandlås for 300 kroner, hvis man leder. Farsan var ret god til at spørge om rabat, selv på enkelte småting i alle mulige firmaer og lykkedes ofte, men jeg betalte og så glad ud.
Jeg kan til en vis del ikke synes det er forkert, at håndværkeren får en vis rabat fra trælasten, men at den ikke derefter overføres til kunden. Kunden har jo derefter en reklamationsret på 10 år ifølge KTjL, så håndværkeren må jo tage højde for dette, når de udfører et job. Leverandørerne af materialet har sjældent en garantiperiode, der dækker disse 10 år.
Nej der findes ingen reklamationsret i 10 år på materialer
Tak for interessant info! Sjov formulering "Til jul får han 150.000kr så han og familien kan bo i fjeldene under helligdagene". Mit byggefirma lukkede så snart mit job var færdigt, og chefen og hans kone tog væk i 3 (TRE) uger på den anden side af jorden.
Men herregud.....
Lad folk gøre hvad de vil i deres liv.
Men hvis man skal tjekke hver ting, hvad den koster, så er det jo endnu bedre selv at tage af sted og købe tingene. En enorm fordel ved det er jo, at man slipper for at betale timeløn + kilometerpenge til håndværkeren for at han skal tage ud og handle.
Hvordan forholder den gennemsnitlige håndværker sig til, at kunden selv ordner alle indkøb? For mig som kunde ville det være fantastisk, hvis jeg kunne få en liste med de ting håndværkeren har brug for, næste gang han kommer, så kan jeg skaffe disse ting fra den byggemarked, jeg vælger. Jeg antager, at håndværkere, der er vant til at malke kunderne for enorme forskelle, ikke er så begejstrede for den løsning.
Er du parat til at betale for den tid, det tager at lave "indkøbsliste"?
I så fald er det helt ok for mig.
. Det er, at han føler sig snydt for de penge, de brugte for at betale rejsen.
Og det er præcis det her, jeg hænger mig i.
De har måske arvet penge, sparet i mange år, vundet osv. osv. Men TS har måske mere indsigt end mig, hvad ved jeg.
Men okay, lad os lave et regneeksempel på det hele.
Som jeg har opfattet det hele, har TS betalt den faktiske købspris + 12% -helt okay, hvis I spørger mig.
Hantisen kan så MULIGVIS have en kickback, hvilket i min verden er en loyalitetsbonus og noget kunden ikke har med at gøre. Ligesom at hantisen får en sponsoreret rejse, får en julegave eller billetter til landskampen fra byggemarkedet.
Men lad os sige, at denne bonus genererer 3%..... Så snakker vi 4.500:- på et byggeri, der kostede 900.000 !!
OG bonusen er jo sikkert betinget, og afhængigt af hvornår arbejdet udføres, så ved hantisen ikke engang, om der bliver nogen bonus. De skifter måske leverandør eller mindsker drastisk deres indkøb af en eller anden grund.
Nej glæd jer over, at den ofte hårdt arbejdende virksomhedsejer har skrevet en aftale, hvor han kan trække en penge og måske få sig lidt ferie.....
Og mens håndværkeren sled med dit hus kunne du være på ferie.. Alternativet er at lave indkøbene og renoveringen selv. Det er først da man kommer billigt uden om.
Jeg har lige bygget til villaen i Lund, omkostninger ca. 900.000 kr hvoraf materialer 150.000 kr. Materialet er købt af byggefirmaet selv i deres nærmeste store byggemarked. Han anbefalede det fordi de "har bedste priser". Da jeg skulle betale byggefirmaets fakturaer, fik jeg kopi på hans materialeomkostninger. Han lagde 12% på alle indkøb.
Her er et pristilbud. Tilbygningen blev bygget i h+h-blokke store, de koster 72 kr + MOMS pr. styk i butikken. Jeg købte 600 stk. På fakturaen har de prisen 68 kr + MOMS + byggefirmaets påslag på 12%.
Jeg syntes det føltes utrolig dyrt. En stor entreprenør burde have lave priser, 20-30% rabat? Hvis han derudover køber 600 stk af samme vare med direkte levering, burde prisen være yderligere 10-20% lavere?
Så for sjov skrev jeg en mail til et andet byggemarked i samme koncern men i Malmö. På deres tilbud var prisen 54 kr + MOMS + leveringsomkostning.
Jeg tror, at byggefirmaet og byggemarkedet har en eller anden form for aftale, byggeren får en bonus ved siden af på hvert materialekøb uden at jeg kunden får at vide dette. Enten det eller også er han snydt af byggemarkedet, som har overfaktureret ham.
Er der nogen, der har en kommentar til mine teorier?
Synes heller ikke, at det er noget at hidse sig op over. Servicen for at slippe for at købe tingene koster selvfølgelig, og at håndværkeren får kickback er helt ok. Loyalitetsprogrammer er jo klassiske. Lidt som SAS bonus, der endte hos personen og ikke firmaet, der betalte. Så kan jeg synes, at modellen med at vise fuld pris + tillæg + bonus er lidt vel grådig. Håndværkerens pris og specificeret faktura (uden tillæg) + loyalitetsbonus + timekostnad for indkøb synes jeg er pænest.
Jeg kan nok sige det er nok ikke kun snedkeren eller varehuset som k........ Os Jeg selv er snedker i grunden. Og vi skulle mure en teglvæg og skulle have hul tegl Når vi skulle have teglet, så tror jeg gik jeg til mit byggecenter, fik en pris ex 10kr/st Bestilte samme så fra Tyskland (plast pappa er tysk) kostede den 1,67. Men det sjove i det hele var, at den var fremstillet i Sverige på samme teglværk Samme som den svensk solgte sten. Samme med gips vi købte (bestilte) gips fra dansk varehus den kostede en tredjedel så meget som i Sverige. Og når den kom, var den svensk og fremstillet på samme fabrik som vores "byggecenter" havde. Vi bestilte meget... meget gips. Men dette var for 20-15 år siden. Det jeg tror er nok, at det er nok for høj pris billede her i Svedala. Vi er vant til at betale mere for varerne og er ret dårlige til at få priserne ned, tager man det over mange mange år, så bliver pris billedet højt. Se selv på radio og tv forretninger, påslagene var store før, og i dag så har vi en af de billigste tv og radio forretninger i Europa. Kig på Ikea samme vare forskellige priser i forskellige lande
Arbejder ikke som snedker nu pga. af ulykke, men tror ikke at det har ændret sig specielt meget.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.