42,653 læst ·
141 svar
43k læst
141 svar
Saltet faktura når byggemanden har bestilt byggematerialer
Hvorfor kan man ikke skelne mellem virksomheder og håndværkere, jeg som håndværker får ikke mere betalt pga. taltrixeri, jeg har stadig en løn i paritet med min kone, som er social- og sundhedshjælper, stop med at blande begreberne sammen!
Jeg tror ikke, at nogen her klager over den prissætning, den lyder meget fornuftig synes jeg.BennyK sagde:Jeg som malerientreprenør har ca. 35% i rabat på malingen. Det har kunden som regel ikke, som maksimalt kan en "almindelig" kunde få maks 20%. Jeg plejer som regel at lægge 10% oven på min pris. Dette er normalt, i det mindste i min branche. Dette betyder, at både jeg og kunden tjener på, at jeg står for malingen. 10% opskrivning på entreprenørens pris er rimeligt.
Men det diskussionen handlede om, var håndværkere, der debiterer urimeligt meget højere pris for materialer, end hvad det ville koste for kunden at købe det selv. Og 40% opskrivning, som det lader til at handle om i TS' eksempel, anser jeg er urimeligt meget, specielt fordi håndværkeren i spørgsmålet antydede, at materialet skulle købes ind til en god pris.
Det kan have noget at gøre med TS' formulering i trådstarten:Attimannen sagde:
Materialet er købt af byggeherren selv i hans nærmeste store byggemarked. Han anbefalede det fordi de "har de bedste priser". Da jeg skulle betale byggeherres fakturaer fik jeg en kopi af hans materialomkostninger.
Det er måske kun mig, men jeg tolkede dette som at byggeherren er en håndværker, og det er også denne håndværker der har foretaget indkøbene. Om håndværkeren så er ansat eller driver eget firma er ligegyldigt, og det er også hvad håndværkeren tjener. Det er håndværkeren der har talt med kunden, det er håndværkeren der har foretaget indkøbene, og det er håndværkeren der mere eller mindre indirekte har lovet kunden gode priser på materialet. Hvis han ikke har mulighed for at påvirke materialomkostningen på fakturaen så skal han da ikke heller sige sådan noget som han sagde til TS.
Du har allerede svaret på spørgsmålet selv om de er ansat eller selvstændig. Jeg som ansat får aldrig se nogle tal på, hvad opgaverne koster og ville kun anbefale en byggemarked, hvis jeg vidste, at det var tættest eller havde en speciel artikel.
mariatherese sagde:
Men kære ven, det forstår du vel, at det ikke plejer at være sådan. Tværtimod er det selvfølgelig et undtagelsestilfælde.mariatherese sagde:
Jeg vil gætte på, at en normal timebetaling for en tømrer ligger mellem 350-450 + moms, materialepålæg eller ej.
Jeg ved, at du har en stor foragt for håndværkere og lad det være, men lad være med at rode det til og ødelægge/trolle så hele tråden bliver rod.
Suk...
En snedker, der opkræver 900/tim, forsvinder ret hurtigt fra markedet, medmindre markedet er sygt/overophedet, men kunden afgør, hvad der er den rette pris.
Medlem
· södemanland
· 706 indlæg
Næ, nogen håndværker som debiterer 900/tim på løbende regning det findes ikke…
Hvad håndværkeren tjener på en fastprisaftale er for kunden irrelevant, man ved jo hvad jobbet kommer til at koste, så er det op til håndværkeren hvor effektiv han er…
Hvad håndværkeren tjener på en fastprisaftale er for kunden irrelevant, man ved jo hvad jobbet kommer til at koste, så er det op til håndværkeren hvor effektiv han er…
Enkelt - det entreprenøren nævner om priser er en metode til at sælge sig selv. Det er sådanne ting, man skal lære at regulere og forstå som en del af indkøbet - ikke når det er lavet. Forstår man ikke, hvad en sælger / entreprenør siger/sælger, bør man heller ikke skrive under. Spørg, tydeliggør, afstem og gentag, indtil alle har det samme billede af de tre grundelementer i et projekt - schedule, scope og cost. At blot lytte til nogen og bilde sig selv ind, at det de siger, betyder lavest mulige omkostning for mig selv er bare naivt. Hvorfor findes prisjagt fx? Der er en grund. Det, jeg savner, er tilsvarende for netop byggematerialer, men de er nok ikke interesserede i at blive udsat for konkurrence, og derfor offentliggør de heller ikke deres priser til sammenligning.jimih sagde:Det jeg reagerede på er frem for alt det faktum, at bygherren åbenbart har anbefalet et bestemt byggefirma netop fordi de "har de bedste priser". At udtale sig på den måde, og derefter give langt fra de bedste priser til kunden, er efter min mening på grænsen til svigagtig adfærd. Som jeg tolker TS i det oprindelige indlæg, var så at sige "ordineret pris" ekskl moms 54 kr stk, og han blev faktureret 76 kr stk. Det handler om en samlet prisstigning på 41%.
Du siger jo selv, at kunden ikke har noget at gøre med eventuelle aftaler mellem bygherren og byggehandlen. Med det som udgangspunkt er det totalt meningsløst information at som bygherre fortælle kunden, at bygherren får de bedste priser ved at handle på netop denne byggehandel. Således er det rimeligt at antage, at det bygherren egentlig siger, er at det er kunden selv, der får de bedste priser, hvis bygherren handler på netop denne byggehandel. Og da mener jeg, at det er principielt en løgn lige i ansigtet på kunden, hvis man, når fakturaen kommer, ser en pris, der svarer til ca. 40% over, hvad der kan betragtes som ordineret pris.
Mit problem er i stedet at lykkes med at finde et fuldstændigt overensstemmende billede med entreprenøren om de kvalitetsmål, der skal opnås. Helt enkelt - det ville være dejligt at finde forskellige håndværkere, der føler en stolthed i det, de gør, og dermed gør det lige så godt hos en kunde som hjemme. Fantastisk når det sker, men det er det sværeste element synes jeg.
Senest redigeret:
Kort og godt skal dette inkludere netop afhentning/lastning af materialer, kilometersats plejer normalt at blive tilføjet. Problemet er i dag, at det er byggefirmaerne, der sætter vilkårene, det er helt urimeligt egentlig.Mainstream sagde:
Nogen skrev noget om, at hjemmeplejen købte mælk for 15kr i stedet, fordi de får rabat. Som indsat kan jeg sige, at dette var en meget "spot on" sammenligning.
10 eller 70% rabat er uinteressant, det er hvad der står på sidste linje, der er interessant - for privatpersoner, ABSOLUT ikke for firmaejere. De spiller på den store masses uvidenhed, når det kommer til, hvad tingene egentlig koster.
Denne uvidenhed gennemsyrer i øvrigt også hele dette forum (vil ikke virke ondskabsfuld) men ca. 95% af prisopfattelser og forslag, jeg læser, som folk giver hinanden på dette forum, er så groft forkerte, at jeg plejer at småfnise og tænke: men herregud.
Mange gange har jeg gået igennem tallene, f.eks. prisoplysning nu på en tråd, hvor mange vurderer omkostningen til at udskifte bjælkeloftet og gulvet samt alle lister osv til ca. 40-50.000kr, jeg fik det til 10.000kr med ret så fine materialer.
En regel hos byggemarked x koster 100kr, hos byggemarked koster den 40kr, firmaejeren vælger byggemarked x formentlig, fordi de bevidst har en højere pris, får han dermed penge ved siden af.
Begynder folk i almindelighed at reagere her og sige: Men hallo, en regel koster da vel ikke 100kr? og betaler du 100kr, bør du skifte leverandør, så er vi kommet et godt stykke på vejen. "Ja, det koster vel så meget..." tænker de fleste.
Så det at man får rimelige rabatter som firmaejer har ikke privatpersoner med at gøre, det er ikke mere end retfærdigt, at hvis man handler varer for ca. 1 million + pr. år, at man får rabat, som man stopper i egen lomme. Derimod ligger det på sådanne urimelige niveauer i øjeblikket.
Senest redigeret:
Det er her jeg tror, der nogle gange opstår lidt misforståelser. Kunden tror, at man betaler håndværkerens tid, bil og kørsel for at tage ud og købe det, der er nødvendigt til kundens job. Selvfølgelig skal håndværkeren have betaling for viderefakturering osv., men man tror ikke, det drejer sig om nogle større tillæg.pappskallen sagde:
Men det man overser er, at man egentlig betaler håndværkeren for at tage ud og købe tingene ind til sin forretning, som han også driver parallelt med håndværksarbejdet. Så sælger håndværkeren produkterne til kunden, og afhængigt af hvor meget fortjeneste håndværkeren ønsker at få til salgsaktiviteterne, kan det blive en mere eller mindre dyr affære for materialet.
Måske burde kunder nogle gange spørge lidt mere på forhånd, og måske burde håndværkere nogle gange være mere tydelige med oplægget for at undgå diskussioner bagefter.
Det går snarere til sådan her:Svein Eriksson sagde:Jeg synes det er bedrageri. Antag at jeg ringer til et firma og køber en tjeneste "jeg har brug for en computer". Så kommer der en faktura på 6000 kr, som jeg skal betale, 1000 for arbejdet med at finde computeren og 5000 for computeren. Den faktura er en kopi af den originale faktura fra computerbutikken på 5000 kr. Men hvis jeg selv ringer til computerbutikken, koster den 3000 kr. Prisen 5000 kr er der ingen andre, der får, 2000 i tillæg som går tilbage til den, der købte computeren til mig.
Alternativet er jo at sige "vi tager 3000 kr for at finde en computer til dig". Så er man ærlig. Men må sandsynligvis sænke sin pris, da man er for dyr.
Dette skyldes den bobleøkonomi, vi har lige nu. Byggefirmarerne har det for godt, så bliver man grådig.
Antag at jeg ringer til en firma og køber en tjeneste "jeg har brug for en computer". Så kommer der en faktura på 6000 kr, som jeg skal betale, 1000 for arbejdet med at finde computer samt køre til butikken, og 5500 for computer samt lastning. Den faktura er en kopi af den originale faktura fra computerbutikken på 5000 kr. I butikken koster computeren 5000 kr for privatperson men på mediamarket 1 km væk koster den 3000 kr.
Alle Entreprenører har ret til at tage de priser, de mener er nødvendige, selvom de får rabat. 12% på alle indkøb er ikke specielt meget, og det er en omkostning for Entreprenøren at hente materialer, hvilket er i sin orden at tage betaling for det!
Og den der samlede den fik 2 kr