Jeg har lige bygget til villaen i Lund, omkostninger ca. 900.000 kr hvoraf materialer 150.000 kr. Materialerne er købt af byggeren selv i hans nærmeste store byggemarked. Han anbefalede det, fordi de "har de bedste priser". Da jeg skulle betale byggerens fakturaer, fik jeg en kopi af hans materialomkostninger. Han lagde 12% på alle indkøb.

Her er et prisksempel. Tilbygningen blev bygget i h+h-blokke store, de koster 72 kr + MOMS stykkesvis i butikken. Jeg købte 600 stk. På fakturaen har de prisen 68 kr + MOMS + byggerens påslag 12%.

Jeg syntes det virkede enormt dyrt. En stor bygger burde have lave priser, 20-30% rabat? Hvis han desuden køber 600 stk af samme vare med direkte levering burde prisen være yderligere 10-20% lavere?

Så for sjov mailede jeg et andet byggemarked i samme koncern men i Malmö. På deres tilbud var prisen 54 kr + MOMS + leveringsomkostning.

Jeg tror, at byggefirmaet og byggemarkedet har en eller anden aftale, byggeren får en bonus ved siden af på hvert materialkøb uden at jeg, kunden, får at vide om dette. Enten det eller også er han blevet snydt af byggemarkedet, der har overfaktureret ham.

Nogen der har en mening om mine teorier?

Det er som når du skal købe vaskemaskine, og sælgeren i butikken anbefaler et bestemt mærke. Da kan man være sikker på, at butikken har bedst marginer på netop det mærke.

Så en håndværker, der anbefaler en bestemt byggemarked, har med stor sandsynlighed en aftale med forhandleren, som håndværkeren og ikke du tjener på.

• Synes
Huddingebo
  • Laddar…
Er du sikker på, at en større håndværker og et større byggemarked kan have en "aftale", der fører penge tilbage fra byggevirksomheden til håndværkeren uden at jeg, kunden, ved om det? Det er det, jeg vil have svar på. I så fald vil jeg bestride fakturaerne. Det lyder desuden ulovligt?

Der er forskellige måder at håndtere det på. En variant er, at håndværkeren betaler en høj pris, som ses på fakturaen til kunden. Derefter får håndværkeren en bonus fra byggemarkedet. Lidt som når man handler med ICA-kort, men forskellen er vel, at i stedet for en procent i bonus, så handler det måske om alt fra 10 til 50% i bonus.

Jeg mener, at der findes tråde på forumet om dette. Jeg har for mig, at f.eks. Ahlsells bonussystem er blevet diskuteret.

Så det forekommer og er relativt almindeligt, er jeg sikker på.

• Synes
systemfel
  • Laddar…
Jo det er en almindelig tilgang med kickbacks. Svært at komme udenom. Hvis du skændes om det, vil byggekonsulenten ret ærligt kunne hævde, at han ikke ved, hvor meget bonus han får for netop dine ting. Den afhænger helt af, hvor meget han handler i alt i løbet af året, og ofte følger det desuden en kompliceret model med forskellige % satser for forskellige varegrupper og mærker.

F.eks. siger bygghandlen Ekesiöö her i Stockholm åbent, at de ikke giver nogen rabat overhovedet til byggekonsulenter eller nogen andre heller. Men en byggekonsulent kan forhandle sig til en årsbonus i stedet. En tilgang, der helt går ud på at snyde slutkunden. Går jeg som privatperson til en anden professionel bygghandel og vil købe et relativt lille volumen, men stort nok til at forsøge at forhandle lidt. Så er min erfaring, at de direkte tilbyder 15 - 20% rabat, uden mere forhandling end at man spørger.

En byggekonsulent jeg har hyret, som jeg har fuld tillid til, havde 20 - 25% (forskellige varegrupper) rabat hos en bygghandel. Det er fuldt tænkeligt, at han også kunne have haft en procent ekstra i årsbonus. Men med de priser, jeg fik, var det på niveau med Byggmax på sammenlignelige varer. Så i så fald intet at diskutere om.

• Synes
systemfel
  • Laddar…
Men det er jo ret tragisk, at det ofte går på denne måde.

Det handler jo om, at to aktører bevidst snyder den tredje. En håndværker, der er bevidst om dette og alligevel fremlægger disse oppustede fakturaer til sin kunde for at nappe en forskel, som kunden ikke har nogen anelse om, er moralsk set ikke meget bedre end en tyv.

• Synes
Le Luik og 1 anden
  • Laddar…
M
Svein Eriksson sagde:
Jeg tror, at byggefirmaet og byggemarkedet har en slags aftale, byggemanden får en bonus ved siden af ved hvert materialekøb uden at jeg som kunde får at vide det.
Det fungerer ofte præcis som du beskriver her, men det er ikke bare en aftale, det er en langt gående rabat-kultur, som opretholdes af mange leverandører i samarbejde med hinanden.

Et søgetip til medrivende læsning;

http://www.byggahus.se/sokresultat/...223:yqyi6vo-amm&cof=FORID:9&ie=utf-8&q=påslag

Optimer hernede kør så. Der findes info på hjemmesiden hvordan det fungerer. Byggeren får point for hver krone han handler for, som så indløses mod noget sjovt.

Regulerede du materialepriserne i aftalen på nogen måde? Hvis ikke, bliver det svært at drive sagen.

Ellers lyder fordelingen arbejde vs. materiale uforholdsmæssig. Det lyder som meget arbejde med lidt materiale. Afhænger selvfølgelig af typen af arbejdsindsats.

• Synes
Enla og 1 anden
  • Laddar…
Man skal have i tankerne, at man hyrer håndværkere, fordi man ikke kan eller har tid til at udføre arbejdet selv, man kan ikke regne med lave materialpriser. I de bedste verdener ville timelønnen ligge på 900+moms, og materialet skulle kunne købes netto af byggefirmaet. Men der er langt dertil!

• Synes
Boan og 1 anden
  • Laddar…
Jeg kan redegøre for jer præcis, hvordan det foregår, når en virksomhed handler byggemateriale, hvis I vil.

Eksempel 1 - Rabatter
Byggeri A/S skal købe 50kvm kakler, disse kakler koster 100kr/kvm, han får rabat på 10%, han betaler 90kr, skal han købe 150kvm, så måske han får 20%, så han betaler 80kr/kvm.
Her kan han vælge at køre med åbne fakturaer eller ej, kører han åbent, så viser han rabatten og lægger en merpris på typisk 10%, som skal inkludere omkostninger til at hente materialet osv.
Kører han lukket, viser han bare, at kaklerne koster 100kr/kvm, er han nærig (hvilket 90% af alle er), så lægger han derudover 10% på for omkostninger til at hente materialet osv.
Ofte firmaer, der omsætter 0-5 millioner, som får disse handler.

Eksempel 2 - Kickback
Byggeri A/S har aftalt/underskrevet en aftale med et byggemarked, hvor han, hvis han handler for f.eks. 1 million, får en kickback på 5% i slutningen af året, dette betyder så, at firmaejeren får en dejlig bonus på 50.000kr, lige op til jul. Her kører byggeren med lukket fakturering, ofte med 10% tillæg for afhentning af materialer på fakturaen, og han fortæller sine medarbejdere, at de skal handle ALT på det byggemarked, han siger, da det typisk står i aftalen, at hvis han ikke når 1 million, får han intet tilbage i kickback. Ofte er det firmaer, der omsætter 10m+ per år, der har mulighed for sådanne handler.

Eksempel 3 - Rabatter & kickback
Byggeri A/S skal handle kakler, der koster 100kr/kvm, han får 15% rabat, da han har mellem 5-20% rabat på alt hos byggemarkedet. Han har desuden indgået en aftale, der gør, at han får 5% kickback i slutningen af året, hvis han handler for mindst 3 millioner i løbet af året, handler han kun for 1 million, får han kun 1% og under det ingen kickback.
Han betaler 85kr/kvm for kakler og fakturerer kunden 110kr/kvm, da dette skal inkludere omkostninger.
Til jul får han 150.000kr, så han og familien kan bo i fjeldene i ferien.
Normalt er det firmaer, der omsætter 30m+, der får disse handler.

Kilde: Jeg arbejder med dette hver eneste dag.

Nu kan hvor meget firmaer omsætter variere voldsomt, da det er nepotisme så det basker i disse kredse (Byggeri A/S omsætter måske kun 5 millioner, men får en rigtig god handel, da deres far har en lastbil, der plejer at køre for Byggemarkedet osv., brug fantasien).

Men dette er min opfattelse af, hvordan det normalt er.

Tjek gerne din aktuelle virksomhed TS på allabolag.se, se hvor meget de omsætter, og se om det passer.

• Synes
Enla og 9 andre
  • Laddar…
Tak for interessant info! Sjov formulering "Til jul får han 150.000 kr, så han og familien kan bo i fjeldene i weekenderne". Mit byggefirma lukkede, så snart mit job var færdigt, og chefen og hans kone tog væk 3 (TRE) uger på den anden side af jorden.

Jeg vil ikke give op med dette. Dette system er helt ukendt for mig, og jeg er alligevel 50 år og har renoveret og bygget villaer til mig selv i 25 år. Jeg vil forsøge at få dette ind i en stor dagavis, det må interessere en del mennesker, der ansætter håndværkere.

• Synes
Lars-Göran Lindström og 6 andre
  • Laddar…
Dette er ingen nyhed og det er det samme i mange brancher.
For mig er det helt uinteressant hvilken rabat jeg får via en bygherre eller hvilket tillæg han har. Det er hvad omkostningen for mig bliver, der er interessant.
Bed derfor altid om et eksempel på hvad du skulle betale til bygherren for eksempelvis gips eller fliser. Tag derefter stilling til om du vil købe materialet selv eller via bygherren.

Jeg arbejder også inden for "håndværksbranchen". Mine leverandører giver mig hvilken rabat eller bonus/kickback jeg vil.
Vil jeg have 75% rabat og 50% bonus/kickback så sætter de bare priserne efter de vilkår. Det er ikke sværere end det.

Hvis det kun er 12% pålæg, kan du være glad.
Jeg havde en VVS'er, der lagde 100-300% på indkøbte varer. Da jeg bemærkede det, blev han sur som bare pokker. Da jeg skrev om dette her i forum, fik jeg en hel flok håndværkere her imod mig.
En eneste elendige mafia.

• Synes
Sir Duke og 1 anden
  • Laddar…
Jeg har gjort på følgende måde for min renovering af huset.

1) Jeg gik ind til de to nærmeste trælast og sagde, at jeg skal totalrenovere et hus, med alt hvad det indebærer. Hvilke rabatter kan jeg få? Jeg fik 15% direkte på den ene + op til 25% på visse varer (maling osv.) og 10% på den anden. Gæt hvilken der får mine indkøb.

2) Når jeg har håndværkere hjemme, beder jeg dem benytte trælasten, som jeg har kontraheret, og tage betaling pr. time, når de henter materiale.

Jeg får fakturaen på materialet og har fuld kontrol over, hvad der er købt og hvad der er brugt samt desuden får jeg mine rabatter. Desuden får jeg utrolig god service på trælasten, for de ved, at det fungerer godt. Det eneste jeg behøver at gøre er at meddele trælasten, at nu kommer fyr/pige X og handler på min konto i to uger, og dette er omtrent, hvad de vil købe. Fungeret skidegodt!

• Synes
Lars-Göran Lindström og 6 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.