78,296 læst ·
78 svar
78k læst
78 svar
Rive bærende væg, sætte HEA Bjælke på 6 meter?
Har det løst sig for dig? Det var mange indlæg, så jeg orkede ikke at læse gennem alt. Har du ikke fået svar, kan du skrive til mig om spændvidde og eventuelle belastninger, hvis du har, eller så kan vi tage et kig på tegningerne, du har, så kan jeg hjælpe dig med dimensionering.
Jeg tænker, at det er overdimensioneret hos naboen. En så høj bjælke på 3.5 m er meget kraftig. Nu fungerer stål og træ forskelligt, men lad os sige, at 2 cm sænkning under belastning i midten er acceptabelt. Hvilke kræfter taler vi om? Er det sammenligneligt med limtræ på 270*66?J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En 3,5 meter lang IPE 160 får en maks nedbøjning på ca. 11 mm, hvis den belastes med en udbredt last på 11 kN/m (= lidt over 1100 kg/m). Større nedbøjning synes jeg ikke, du bør have. For at bedømme om det er rimeligt, skal man kende tagkonstruktionen og dens mål samt den aktuelle snezone. Limträ 66x270 svarer snarere til IPE 140. Jeg synes ikke, man skal gætte i et tilfælde som dette, det er meget nemt at regne ud, hvad der behøves.
Nja, ikke så let at beregne. Der er ingen adgang til vind på disse lavt hældende rækkehuse fra - 64 og tegningerne viser ingen dimensioner på tagstole eller hvor tæt de ligger.J justusandersson sagde:En 3,5 meter lang IPE 160 får en maks nedbøjning på ca 11 mm hvis den belastes med en udstrøget last på 11 kN/m (= lidt over 1100 kg/m). Større nedbøjning synes jeg ikke, du bør have. For at vurdere om det er rimeligt skal man kende tagkonstruktionen og dens mål samt den aktuelle snøzone. Limträ 66x270 svarer snarere til IPE 140. Jeg synes ikke, at man skal gætte i et tilfælde som dette, det er meget let at beregne, hvad der er nødvendigt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du har vel en form for tegning?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Læg en plantegning op og suppler med et foto taget udendørs.
Alt jeg har desværre.
Tak, der findes desværre ingen fornuftige tegninger. Har bare hvad naboen har brugt.B bivven sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Man kan komme ret langt med det materialet. Hvor ligger huset?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Spændvidden dvs åbningsmålet er helt afgørende. Nedbøjningen øges eksponentielt med spændvidden. Der er ekstrem stor forskel mellem 180 cm og 350 cm!
Så er det jo, men Ipe160 er ret kraftig. Hvad kan man regne med for snelast per kvm her?J justusandersson sagde:
Jeg er begyndt at fjerne et par reglar i mellemväggen, som er nærmest ydervæg, og taget har ingen støtning overhovedet nu i den del af hele husets længde, men der var ingen belastning overhovedet på stående reglar. Savbladet sætter sig ikke fast ved skæring, du ved. Godt tegn, men nu skal jeg sætte stæmp og fortsætte.