78,296 læst ·
78 svar
78k læst
78 svar
Rive bærende væg, sætte HEA Bjælke på 6 meter?
jeg kan nok ikke få en limtræsbjælke ind pga højden. findes der et andet alternativ end en 630 limtræsbjælke eller en HEA260 som ikke bygger så meget
jeg fandt noget der hedder bjælkeanker fungerer det på samme måde som vinkeljern?
hvilket er bedst at bruge stålsøjle eller træ, forestiller mig at det nemt bliver kuldebroer med stål i ydervæg.
//Peter
jeg fandt noget der hedder bjælkeanker fungerer det på samme måde som vinkeljern?
hvilket er bedst at bruge stålsøjle eller træ, forestiller mig at det nemt bliver kuldebroer med stål i ydervæg.
//Peter
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Limtræ 90x630 kan erstattes af 215x495, eventuelt også 215x450, det afhænger af hvilke laster der er aktuelle. HEA 260 kan erstattes af HEB 240. Spørgsmålet om stolper i træ eller stål har mange aspekter. Man bør tage udgangspunkt i en helhedstænkning.
Fastgørelse i stålbjælkens liv er en god løsning, hvis man vil gøre etagedækket kompakt. Den er derimod uegnet, hvis sekundærbjælkerne spænder over flere fag.
Fastgørelse i stålbjælkens liv er en god løsning, hvis man vil gøre etagedækket kompakt. Den er derimod uegnet, hvis sekundærbjælkerne spænder over flere fag.
havde tænkt mig at sætte bjælken fra væg til væg (6m) portbredde ca. 4,7 derefter kommer der et vægslut før sidedøren, som er ca. 20 cm fra ydervæggen på huset.
oven på bjælken vil spær blive placeret.
spærene har cc90 undtagen tættest på huset, hvor de bliver cc60 (2 stk på grund af snefange).
jeg må åbne den eksisterende væg for at gøre plads til stolper, det er ret trangt specielt mod huset.
oven på bjælken vil spær blive placeret.
spærene har cc90 undtagen tættest på huset, hvor de bliver cc60 (2 stk på grund af snefange).
jeg må åbne den eksisterende væg for at gøre plads til stolper, det er ret trangt specielt mod huset.
Jeg har et lignende problem som Andreas, der oprettede denne tråd. Jeg skal fjerne en bærende væg mellem køkken og stue. Naboen har foretaget denne ombygning, men har valgt limtræ. Det er nogle år siden, så han har ingen beregninger på det.J justusandersson sagde:Du er i hvert fald i det rette område. Mere kan man ikke sige uden flere oplysninger, især en sektionsplan. Hvis højdeforskellen mellem limtræ og stål ikke er større end 10 cm, ville jeg nok vælge limtræ. (Nu findes der ikke limtræ i standardstørrelse, der er 30 cm, men 27 eller 31,5) Den visuelle forskel er ubetydelig. En limtræsbjælke er derimod meget flottere. Det er tilstrækkeligt at male den. En stålbjælke skal bygges ind med gips og regler og er generelt lidt besværlig, når den skal møde træ.
Afstanden er i hvert fald 3,5 m og hviler på regler. Jeg overvejer at satse på HEA som bjælke og svejse mod kvadratiske KPR. En dygtig svejser får varme bjælken, så den ikke svigter og svejse støtterne.
Naboen har brugt 65x315 limtræ. Tror du, at du kunne give mig en vejledning om dimensionen på bjælken? Ingen overetage, kun lavt skrånende tag (måske 5%).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du ender mellem HEA 140 og HEA 160, så det bedste er at tage sidstnævnte. Om det er korrekt i konteksten ved jeg selvfølgelig ikke, men en 3,5 m lang HEA 160 kan klare 10 kN/m (godt 1000 kg/m) i fordelt belastning med en nedbøjning på 1/600 af spændvidden, så det er ret solide ting.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Absolut. Knækbelastningen ved 2,7 meters højde på en KKR 70 3mm gods er 108 kN så der er marginaler.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Som sammenligning:
Vores hus, som blev bygget i 2010, har en åben del mellem "spisestue" og "stue" på 5,14 meter.
Ved opstartsmødet før byggeriet lagde vores kvalitetsansvarlig (nu hedder det kontrolansvarlig) panden i dybe folder i cirka 10 sekunder, og sagde, at "her må vi indsætte en stålbjælke.
Det blev en HEA-bjælke, 200 mm, 5400 mm længde.
Den ligger understøttet på et par 95x95 stolper, indbygget i væggene,
og ligger helt usynlig inde i etagedækket.
Tagspærernes underspær er altså skåret over på midten der, og hviler på HEA-bjælkens nedre flange.
Så med lidt justering skal det nok gå at få jeres åbning mellem rummene fri og fin også.
Bjælken kostede dengang, for 9 år siden, 5000 kr inklusive fragt og moms.
Vores hus, som blev bygget i 2010, har en åben del mellem "spisestue" og "stue" på 5,14 meter.
Ved opstartsmødet før byggeriet lagde vores kvalitetsansvarlig (nu hedder det kontrolansvarlig) panden i dybe folder i cirka 10 sekunder, og sagde, at "her må vi indsætte en stålbjælke.
Det blev en HEA-bjælke, 200 mm, 5400 mm længde.
Den ligger understøttet på et par 95x95 stolper, indbygget i væggene,
og ligger helt usynlig inde i etagedækket.
Tagspærernes underspær er altså skåret over på midten der, og hviler på HEA-bjælkens nedre flange.
Så med lidt justering skal det nok gå at få jeres åbning mellem rummene fri og fin også.
Bjælken kostede dengang, for 9 år siden, 5000 kr inklusive fragt og moms.
Hvordan fik I dem ind der? Bjælken er ingen omvendt T, så man kan ikke bare stikke den op i en rille, så at sige.KnockOnWood sagde:
Skød I bjælken ind fra siden, så den gled ind med de afsavede underrammer mellem HEA bjælkens flange?
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Nej, jeg var måske uklar.
Balken blev lagt ind, da huset blev bygget, så de fire tagspær (beregnede og fremstillet af Derome), der blev berørt af åbningen, blev leveret skåret "på midten", hvor balken skulle ligge.
Balken blev lagt ind, da huset blev bygget, så de fire tagspær (beregnede og fremstillet af Derome), der blev berørt af åbningen, blev leveret skåret "på midten", hvor balken skulle ligge.
Ah, så kunne I på en eller anden måde få dem ind, når alt blev løftet på plads.KnockOnWood sagde:
Troede det var eksisterende tagstole på eksisterende hus, som I ændrede
Vi har lige lavet en åbning på 5,8 som vi bærer af med en HEA bslk. Vi har desuden lavt til loftet, så limtræ var udelukket. Bjælken hviler på 95x95 stolper, der bygges ind i væggene. Bærer af mod spær. Vi var nødt til at rive hele loftet ud samt bygge stolperne ind i væggene. Når alt er klart, vil der knap nok kunne ses noget.
Endnu en gang tak! Så var KKR løstJ justusandersson sagde:
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
En IPE160 ligger et sted mellem HEA120 og HEA140.Bjorx sagde:
Her kan du sammenligne forskellige profiler, det du bør sammenligne er Iy samt Wy mellem profilerne.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
500 kr ex moms er halv pris, hvis bjælken er 3,5 meter lang, så det er et fund. Spørgsmålet er, om IPE 160 klarer opgaven. Jeg synes, du burde tjekke det først.