78,296 læst ·
78 svar
78k læst
78 svar
Rive bærende væg, sætte HEA Bjælke på 6 meter?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Snebelastningens værdi på jorden er 2,5 kN/kvm i Kristinehamn. Med hensyn til tagudformningen kan man regne med 2 kN/kvm. Jeg gætter på, at takkonstruktionen vejer 1 kN/kvm. Med vejledning af tegningens mål kan man da antage, at en 3,5 m lang bjælke får en maksimal belastning på knap 14 kN/m. En IPE 160 får da en maksimal nedbøjning på ca. 15 mm, hvilket svarer til 1/233 af spændvidden, hvilket er i overkanten for en bjælke, der skal bære tagspær. Med en IPE 180 bliver nedbøjningen ca. 10 mm. Taget styrter ikke ind med IPE 160, men det er heller ikke optimalt.
Interessant og sikkert god beregning, jeg skal se om de kan skaffe HEA160 eller IPE180 for en sikkerheds skyld.J justusandersson sagde:Snølastens værdi på jorden er 2,5 kN/kvm i Kristinehamn. Med hensyn til tagudformningen kan man regne med 2 kN/kvm. Jeg gætter på, at tagkonstruktionen vejer 1 kN/kvm. Med ledning af tegningens mål kan man så antage, at en 3,5 m lang bjælke får en maks. belastning på knapt 14 kN/m. En IPE 160 får da en maks. nedbøjning på ca. 15 mm, hvilket svarer til 1/233 af spændvidden, hvilket er i meste laget for en bjælke, som i sin tur bærer tagspær. Med en IPE 180 bliver nedbøjningen ca. 10 mm. Taget falder ikke sammen med IPE 160, men det er heller ikke optimalt.
Så må din beregning ende tæt på værdien for limtræ 60x315?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja, det er i samme herred.
Så er det både seler og livrem nu
Mange tak for al hjælp
Skal udvide altanen fra 2 m dyb til 3,5 m til foråret. Det er en svejset I-bjælke konstruktion, der står på 3 ben i forkanten og er boltet til teglfacaden bagpå.
Tilbygningen er tænkt med samme bjælker horisontalt og 45 graders stræbere mod benene. Interesseret i at beregne det, hvis du får ordentligt underlag?
God weekend /Magnus
Mange tak for al hjælp
Skal udvide altanen fra 2 m dyb til 3,5 m til foråret. Det er en svejset I-bjælke konstruktion, der står på 3 ben i forkanten og er boltet til teglfacaden bagpå.
Tilbygningen er tænkt med samme bjælker horisontalt og 45 graders stræbere mod benene. Interesseret i at beregne det, hvis du får ordentligt underlag?
God weekend /Magnus
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Kom nu! God weekend til dig også!
interessant, vi har i øjeblikket en hea-160 som ligger indfældet i mellembjælkelaget som er på 3,4m vi vil erstatte denne til 4,8mE Evamag sagde:Vi har precis gjort en öppning på 5,8 som vi bär av med en HEA bslk. Vi har dessutom lavt i loftet så limträ var udelukket. Balken hviler på 95x95 støtter som bygges ind i væggene. Bær af mod tagspærene. Vi var nødt til at rive hele indersiden af loftet samt bygge støtterne ind i væggene. Når alt er færdigt, vil der knapt være noget synligt.
Har du mere info om hvordan hele arbejdet gik og også billeder? Du kan pma, hvis du har lyst til det i stedet.
Hej allesammen!
Jeg har brug for lidt hjælp til at beregne, hvilken type/størrelse af træbjælke vi skal opsætte i vores hus. Det kan også være i metal, fx HEA200
Huset er bygget i 1975, 1 1/2 hus.
Åbningen bliver 5m lang
Lægger nogle billeder op med mål. Så hvis nogen er skrap til dette og kan komme med gode råd, ville det blive meget værdsat.
Jeg har brug for lidt hjælp til at beregne, hvilken type/størrelse af træbjælke vi skal opsætte i vores hus. Det kan også være i metal, fx HEA200
Huset er bygget i 1975, 1 1/2 hus.
Åbningen bliver 5m lang
Lægger nogle billeder op med mål. Så hvis nogen er skrap til dette og kan komme med gode råd, ville det blive meget værdsat.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det bliver ret gedigne ting. I snøzone 2 og med taghældning maks 30° drejer det sig om limtræ 215x405 eller HEA 220. Jeg ville nok stille spørgsmålstegn ved meningen med denne foranstaltning. Stuen bliver mindre møblerbar, og døren til badeværelset vil føre direkte til et møbleret område. Tegningen er desuden ikke korrekt. Det er en mæglertegning. Trappen til overetagen er tegnet forkert. I skal have en korrekt tegning som grundlag for en sådan beslutning.
J justusandersson sagde:Det bliver ret store ting. I snezone 2 og med taghældning max 30° handler det om limtræ 215x405 eller HEA 220. Jeg ville nok stille spørgsmålstegn ved pointen med denne foranstaltning. Stuen bliver mindre møblerbar, og døren til badeværelset vil føre direkte til et møbleret område. Tegningen er desuden ikke korrekt. Det er en mæglertegning. Trappen til overetagen er fejlagtigt tegnet. I skal have en korrekt tegning som grundlag for en sådan beslutning.
J justusandersson sagde:Det bliver ret store ting. I snezone 2 og med taghældning max 30° handler det om limtræ 215x405 eller HEA 220. Jeg ville nok stille spørgsmålstegn ved pointen med denne foranstaltning. Stuen bliver mindre møblerbar, og døren til badeværelset vil føre direkte til et møbleret område. Tegningen er desuden ikke korrekt. Det er en mæglertegning. Trappen til overetagen er fejlagtigt tegnet. I skal have en korrekt tegning som grundlag for en sådan beslutning.
Hej, jeg ved, at dette ikke er korrekte tegninger.J justusandersson sagde:Det bliver ret store ting. I snezone 2 og med taghældning max 30° handler det om limtræ 215x405 eller HEA 220. Jeg ville nok stille spørgsmålstegn ved pointen med denne foranstaltning. Stuen bliver mindre møblerbar, og døren til badeværelset vil føre direkte til et møbleret område. Tegningen er desuden ikke korrekt. Det er en mæglertegning. Trappen til overetagen er fejlagtigt tegnet. I skal have en korrekt tegning som grundlag for en sådan beslutning.
Huset befinder sig i snezone 1 og taghældningen er 40 grader.
Pointen med at gøre dette er at få en følelse af åben planløsning og på den måde have mulighed for at have en ordentlig køkkenø uden at det føles trangt.
Så du tror på en HEA 220. Hvordan tror du det ville være, hvis man valgte at placere en stolpe i midten af hullet. Så bliver det 2,5 m på hver side.
Sætter pris på dit engagement.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En stolpe i midten giver helt andre forudsætninger. Så kan I klare jer med beskedne 90x270 i limträ eller HEA 140. Limträ er at foretrække, da det bliver lettere med forbindelserne til stolperne. Uanset om I har to eller tre stolper, skal I kontrollere, at voten under pladen kan modstå de punktlaster, der bliver aktuelle.
Tak for svar.J justusandersson sagde:En stolpe på midten giver helt andre forudsætninger. Så kan I klare jer med beskedne 90x270 i limtræ eller HEA 140. Limtræ er at foretrække, da det bliver lettere med tilslutningerne til stolperne. Uanset om I har to eller tre stolper, skal I kontrollere, at fodstykket under pladen tåler de punktlaster, der bliver aktuelle.
Så du tror på en HEA240, hvis vi har to stolper, og 90x270, hvis vi har tre stolper.
Har du nogen erfaring med 70'er huse angående punktlaster?
Jeg har en gammel tegning af huset, hvor man ser klart og tydeligt, at det også er forstærket i midten.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Der findes nok ikke to huse, der er ens i den henseende. Det afhænger meget af den aktuelle snözon. Man skal se på K-tegningen eller den tekniske beskrivelse. Et plus er, at man i den tid var mere omhyggelig med, hvad man indsendte til kommunen, hvad angår konstruktionsberegninger. Den største punktlast vil være omkring 50 kN.
Tak for svar. Jeg må jage dem lidt på kommunen.J justusandersson sagde:Der findes nok ikke to huse, der er ens i den henseende. Det afhænger meget af den aktuelle snezone. Man skal tjekke K-tegningen eller den tekniske beskrivelse. En fordel er, at det var mere omhyggeligt, hvad man indsendte til kommunen dengang, hvad angår konstruktionsberegninger. Største punktlast bliver i størrelsen 50 kN.
Hej igen, har fået fat i et billede mere, som måske kan sige noget mere om dette spørgsmål.J justusandersson sagde:Der findes nok ikke to huse, som er ens i den henseende. Det afhænger meget af den aktuelle snözone. Man skal se på K-tegningen eller den tekniske beskrivelse. Et plus er, at det var mere nøje med, hvad man indsendte til kommunen dengang hvad angår konstruktionsberegninger. Den største punktlast bliver i størrelsen 50 kN.