Den snedker kan ikke håndtere plade, alt er forkert i udførelsen, fx drypkanten ved facaden er jo skarp som en syl, men afleder knap vandet.
Al plade skal rives ned og kappes, bukkes og falses.
Blikkenslagerarbejde er blandt de sidste rigtige håndværk og kræver en vis faglig kunnen.

• Synes
GreenYoda
  • Laddar…
For fanden, jeg lider med dig. Rigtig dårligt pladearbejde.

• Trist
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
J jack23 sagde:
Skaffa en besiktningsman och håll inne pengar, då blir det enklare komma någonvart.
Det begynder at nærme sig, at en besiktningsman skal inddrages desværre, især på grund af pladearbejdet. Hvilken type besiktningsman er det i så fald, som kan undersøge et udført pladearbejde? Hvad søger jeg efter for firma?

GreenYoda
Dårlige nyheder:
Selv gulvet i udestuen måtte tages op og skal stabiliseres med plastkiler, så lige nu går byggeriet baglæns. :confused:

Derudover lækkede rummet vand ind, efter pladen var lagt, da vi vandtestede, så nu er det et blødfugerinferno oppe på taget efter "tiltag".:rolleyes:
Det er dog en tricky konstruktion og trangt med plads mellem altandækket og kanalplasttaget, men jeg tror spontant ikke, at 6 tuber tec7 er den bedste løsning på det...
Lige nu er det tæt, sandsynligvis kun på grund af blødfugen, og dermed har vi nok landet på, at en byggesagkyndig skal hentes ind. Findes der specifikke inspektionsfirmaer for plader? Kan et andet pladefirma fungere som inspektion? Altså at jeg tager derhen en blikkenslager og helt uden baggrundsoplysninger spørger om 1) det er gjort ordentligt 2) hvad det ville koste at gøre det om.
Det er jo det beløb, der sandsynligvis skal trækkes fra betalingen:rolleyes:

Gode nyheder: vi har allerede fået en kottetfamilie indflyttet under trædækket ved siden af udestuen. Da vi tog isoleringen op, kunne vi se en bunke blade, og i dag kunne vi høre bøvl og støj bag ved reglen. :love:
Udsigt over et byggeprojekt med blottet gulv i et udestue, synlige træplader, grusunderlag og kiler, samt en delvist synlig sofa.

Bonusbillede af mistænkt redebygger:
En handskeholder en krøllet pindsvin, der muligvis bor under et trægulv.

• Synes
ByggAddo og 1 anden
  • Laddar…
Jeg ved ikke om du har fået denne kommentar tidligere i tråden...

Det er ikke passende at bruge kiler under terrassen på den måde. Kontaktfladen mod træet bliver meget lille, og de glider let væk, når der er bevægelse fra f.eks. trin eller når træet krymper. Dette gælder både plast og trækiler.

Hvis man skal bruge kiler, gør man det med to ensformige kiler, en fra hver side, så det danner en rektangel. Selv da er det vigtigt at sikre sig, at kilerne ikke glider mod hinanden, f.eks. ved at lime eller skrue dem sammen.

• Trist
GreenYoda
  • Laddar…
Skal du involvere en besigtigelsesmand for pladearbejdet? Det er alligevel et så lille job, så er det ikke nemmest at blive enige om et fradrag i prisen (som minimum ingen fakturerede timer eller materialer) og så tage en pladevirksomhed ind selv uden at involvere tømreren.

Jeg bliver lidt bekymret, når du siger, at han er velvilligt indstillet til at ordne alle manglerne - har du styr på, hvilke timer han skal have betalt for, og hvilke han ikke skal have betalt for?

• Synes
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
GreenYoda
M McNulty sagde:
Jeg ved ikke om du har fået denne kommentar tidligere i tråden...

Det er ikke hensigtsmæssigt at bruge kiler under altanen på den måde. Anlægsfladen mod træet bliver meget lille, og de glider let væk, når der bliver bevægelse af f.eks. trin eller når træet krymper. Dette gælder både plast- og træ-kiler.

Hvis man skal kile, gør man det med to ensformige kiler, en fra hver side, så der dannes en rektangel. Selv da er det vigtigt at sikre, at kilerne ikke glider mod hinanden, f.eks. lime eller skrue dem sammen.
Aj fan, jeg har nok overvejet tanken men har nøjedes med at plastkilerne har bedre anlægsvinkel og bedre greb mod den riflede overflade.

Dette bliver virkelig værre og værre... :worried:
Tak for oplysningen.

GreenYoda
D Dublin sagde:
Skal du inddrage en besigtigelsesmand til blikarbejdet? Det er alligevel et så lille arbejde, så er det ikke nemmest at blive enige om et prisnedslag (som minimum ingen fakturerede timer eller materialer) og så tage en blikkenslager selv uden at inddrage tømreren.

Bliver lidt bekymret, når du siger, at han er velvilligt indstillet til at rette alle mangler - har du styr på, hvilke timer han skal have betalt for, og hvilke han ikke skal have betalt for?
Lille og lille, det er over 100.000 kr (kun arbejde, intet materiale)...
En fast aftalt pris. Fordi mit indtryk var, at han var såå god, så dygtig/kvalificeret/kompetent, accepterede jeg prisen, fordi jeg var opsat på, at det skulle blive ordentligt lavet med høj kvalitet på resultatet.
Så timerne, der går til at lave det om, falder helt på hans regning.

Årsagen til, at jeg er nødt til at inddrage nogen, er, at jeg har absolut ingen anelse om, hvad jeg skal kræve i kompensation. Jeg ved ærligt talt ikke engang, hvordan jeg skal argumentere imod ham, hvis han siger, at det er fagligt udført.

Det ville have været så meget nemmere, hvis han virkede helt nonchalant og ligesom blev sur over alle de fejl, jeg påpeger. Men hans svar er bare, at han vil have, at jeg skal være tilfreds, og at "hvis du vil have, at jeg bryder gulvet/terrassen op/gør fugen om, så gør jeg det, du skal være tilfreds, når jeg går herfra."
Hvordan pokker siger man til en, der prøver, at denne person ikke har kompetencen til at gøre mig tilfreds i denne sammenhæng? Især når man ejer sit første hus, knap nok har en værktøjskasse, og den man har ansat, har været tømrer i 40+ år (og desuden åbenbart har været lærer inden for byggeri på en eller anden måde).

Det er en rigtig lortesituation.

Senest redigeret:
GreenYoda GreenYoda sagde:
Aj fan, jeg har nok strejfet tanken men nøjes med at plastkilerne har bedre anlægsflade og bedre greb mod den riflede overflade.

Det her bliver virkelig værre og værre...:worried:
Tak for oplysningen.
Det tager sikkert længere tid for de "stegede" plastkiler at flytte sig sammenlignet med glatte i træ. Jeg havde dog aldrig turdet bygge dem ind og regnet med at de bliver liggende over tid.

Den enkleste måde at gøre det på er nok at tage korte regelsstubbe, som man presser ned mod pladerne samtidig med, at man skruer dem ind i siderne på reglarne. (Med fordel vender man endetræet mod siderne for at reducere enhver fugtpåvirkning). Hvis hele konstruktionen er skæv, kan den jo rettes med kiler, inden man skruer stubbe fast.

• Synes
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
M McNulty sagde:
Det tager sikkert længere tid for de "trappede" plastkiler at bevæge sig sammenlignet med glatte i træ. Jeg havde dog aldrig turde bygge dem ind og regnet med, at de bliver liggende over tid.

Den enkleste måde at gøre det på er nok at tage korte regler, som man presser ned mod pladerne, samtidig med at man skruer dem ind fra siderne på reglerne. (Med fordel vender man endetræet mod siderne for at reducere eventuel fugtpåvirkning). Hvis hele konstruktionen er skæv, kan den jo rettes med kiler, inden man skruer stumperne fast.
Ja, @norrbottenssnickaren har pædagogisk lagt op et billede, som viser den løsning. Kan være til stor hjælp, hvis det nu bliver sådan, at jeg skal afslutte spektaklet på egen hånd... Tak for instruktionen/svaret.

GreenYoda GreenYoda sagde:
Ja @norrbottenssnickaren har pædagogisk lagt et billede op, der viser den løsning. Kan være til stor hjælp, hvis det nu bliver sådan, at jeg skal afslutte spektaklet på egen hånd... Tak for instruktionen/svaret.
Så nu, at dette allerede var behandlet tidligere i tråden, undskyld gentagelsen. Jeg er helt enig med tidligere svar :D

• Elsker
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
Okay, opløsning:

Terrassegulvet er stadig brudt op og skal lægges igen.
Vi valgte i dag at afslutte samarbejdet med håndværkeren trods dette, og kom frem til et afslag på ca. 7% på prisen. Sandsynligvis alt for lidt, og det vil koste os mere at udbedre pladen end summen af afslaget. Men man må vælge sine kampe, og for os var det vigtigt med en afslutning, der ikke skabte konflikt, især på grund af den person, der anbefalede håndværkeren, og som vi har regelmæssig kontakt med/hjælp fra. Derudover er der en værdi i at undgå at involvere inspektører og trække sagen i langdrag og undgå den nagende bekymring.

Da jeg har været nødt til at kontrollere hvert trin for at se, om det er gjort rigtigt, har jeg lært meget, sammenlignet med min viden om byggeri for blot et par måneder siden. Ingen sjov metode, men effektiv. Så dette projekt sættes på læringskontoen, både hvad angår byggeri, konstruktion samt ansættelse af håndværkere.

Nu er det tilbage at færdiggøre hele projektet på egen hånd. Der vil sikkert være flere tråde undervejs, og i værste fald vil terrasseværelset stå klar engang i 2024....

Tak for hjælpen til alle, der har svaret!

• Uterumsgulv under konstruktion, med trærammer og gule kilar på betonblokke over grus.
  • Ubrudt gulv i et udestueprojekt, viser trærammer og stenunderlag med grus. Arbejdet står stille, mens byggeejerne selv fuldfører projektet.
  • Synes
Bernieberg
  • Laddar…
Hej!
Trist at det blev som det blev, men nu hvor beslutningen er taget, kan jeg kun komme med lidt positiv opmuntring.
Jeg har i år bygget en terrasse på ca. 45 m2. Mine byggeerfaringer før var meget begrænsede, tænk i retning af "skrue gardinstænger op", og så har jeg hjulpet nogle slægtninge med lidt (men så har de været projektledere).

Det tog ret lang tid, og jeg var nok alt for omhyggelig. Men nu bagefter føler jeg, at jeg har lært rigtig meget. Vi er nu begyndt at lægge fliser (hvor vi har nul erfaring).

Jeg synes, at halvdelen af charmen ved at have et hus er at gøre tingene selv. Ifølge billederne ovenfor, føles det som om, at det endda kan blive bedre end hvis man betaler nogen for at gøre det.

• Elsker
GreenYoda
  • Laddar…
Kender og lider med dig!
Man lærer meget, når man skal holde øje med, at håndværkere gør det rigtigt :)

• Synes
GreenYoda
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.