28,561 læst ·
88 svar
29k læst
88 svar
Reklamere konstruktion over for tømrer?
Hvad skulle jeg have stoppet? De dele, som jeg bemærker angående tætning (gulv/vægge udestue) blev færdiggjort den sidste dag uden min gennemgang. Konstruktionen med trækilerne bemærkede jeg, som tidligere nævnt, på i det indledende stadie og blev modsagt af tømreren, der virkede sikker på sin sag. Hvis grunden til, at jeg ansætter en tømrer, er min egen begrænsede viden, så er det temmelig svært at argumentere med en fagmand, inden jeg har et resultat at kritisere. Nu svajer gulvet, og jeg ved, at min mavefornemmelse var rigtig, men det vidste jeg jo ikke dengang.Violina sagde:
For øvrigt er der ret mange detaljer, som nu ikke er forkerte, der er blevet justeret undervejs, efter jeg har påpeget det. Men jeg afbryder jo ikke en indgået aftale midt i arbejdet uden konkrete problemer. Meget har han (forhåbentlig...) gjort godt, men åbenbart ikke alt.
Desuden er det netop derfor jeg beder om hjælp her, for at vide hvad der er det rette niveau at forvente.Violina sagde:
Elektronikgal
· 2 457 indlæg

Sådan plejer jeg at gøre. De fire hjørner i vater direkte på fliser med jordsisolering under. Så de øvrige fliser et par cm under. Derefter saver man fødder af noget tømmer, et stykke jordsisolering under og skruer dem fast med reglerne i vater.
Sparer meget tid for en dovenkrop, så man slipper for at bøvle med fliserne i en uendelighed. Men dobbelte kiler ville have fungeret suverænt, hvis man låste dem med en søm. Er ingen tømrer for øvrigt.
Senest redigeret:
Jeg plejer at støbe piller på stedet, når reglarne er i vater. Jo, det tager en nat, før det kan belastes, men det er solidt nok til en elefant, når det er hærdet et stykke tid. Det kræver ikke lige så meget grus, hvis man gør det sådan...norrbottenssnickaren sagde:
[billede]
Sådan plejer jeg at gøre. De fire hjørner i vater direkte på plader med markisolering under. Så de øvrige plader nogle cm under. Og så saver man fødder af noget træ, en smule markisolering under og skruer dem fast med reglarne i vater.
Sparer meget tid for en dovenkrop, så man slipper for at bøvle med pladerne i det uendelige. Men dobbelte kiler ville have fungeret suverænt, hvis man havde låst dem med en søm. Er ingen tømrer i øvrigt.
pacman42 sagde:
Jeg sætter pris på jeres beskrivelser, men de hjælper mig faktisk ikke spor lige nu...norrbottenssnickaren sagde:
[billede]
Sådan plejer jeg at gøre. De fire hjørner i vater direkte på plader med jordisolering under. Så de øvrige plader nogle cm under. Og så saver man fødder af noget tømmer, en smule jordisolering under og skruer dem fast med reglarne i vater.
sparer meget tid for en dovenlars, så man slipper for at bøvle med pladerne i det uendelige. Men dobbelte kiler ville have fungeret sublime, hvis man låste dem med en søm. Er ingen snedker i øvrigt.
Det store spørgsmål er ikke, hvordan man bygger terrassen fra bunden af, men hvordan dette skal kunne rettes til efterfølgende uden for meget skade på gulvet og med tilstrækkelig høj kvalitet på resultatet.
Det nemmeste ville have været at sige, at han må lave det om fra bunden med nyt træ. Men det føles tidskrævende og ikke miljømæssigt forsvarligt at kassere 40kvm nye brædder.
Så det er tilbage at løfte X antal af brædderne og stabilisere hele dækket efterfølgende, og det føles som om plastkiler må være den nemmeste løsning i så fald? Og kan det blive en tilstrækkelig god konstruktion? Jeg vil have et gulv, der tåler fester, børneleg og en soppebassin.
Spørgsmålet er, hvor meget levetiden på brædderne forringes af manøvren at løfte og genmontere brædderne, og hvordan jeg skal regne det om i kontanter. Er der nogen, der har en opfattelse af det? Lad os sige, at 20 brædder skal løftes og derefter sættes på plads igen. Normalt kunne jeg måske have forventet en levetid på 15-20 år for trykket træ? Levetiden forkortes da med hvor meget for disse brædder?
Terrassen er udenfor havestuen, og heldigvis (på min anmodning) placeret på et eget separat rammeværk, der har støtte i 2 vægge (på siderne). Reglernes længde er desuden meget kortere, kun 3750mm, så der er gulvet stabilt (hvad det ser ud til). Gulvet i havestuen er bygget efter konstruktionen makadam, betonplade, trækvadrat, bundplader og 100mm celleplast mellem reglerne. Derefter gulvspånplade til vådrum. Et andet gulv skal lægges oven på gulvspånen.A Alfons3301 sagde:

Skitsen viser den tidligere planlagte tagkonstruktion, men den svarer i princippet nøjagtigt til, hvordan gulvstrøerne er opbygget. Rummet er ca. 13 kvm, 3750 x 3500mm i størrelse.
Elektronikgal
· 2 457 indlæg
Det der kan du nok ærligt glemme. Nogen slags fradrag for at man løfter terrassen en gang. Enten kiler eller så som jeg viser. Løfter han så han kan komme til at skrue en fod som jeg har gjort, lærer det holde rigtig godt.GreenYoda sagde:
Jeg sætter pris på jeres beskrivelser, men de hjælper mig faktisk ikke i øjeblikket...
Det store spørgsmål er ikke, hvordan man bygger trædækket fra bunden, men hvordan dette kan rettes op efterfølgende uden for meget påvirkning på gulvet og med tilstrækkelig høj kvalitet på resultatet.
Det nemmeste ville have været at sige, at han får lave det om fra bunden med nyt tømmer. Men det føles tidskrævende og ikke miljømæssigt forsvarligt at kassere 40 kvm ny terrasse.
Så står vi tilbage med at løfte X antal terrassebrædder og stabilisere hele dækket efterfølgende, og det føles som om plastkile må være den nemmeste løsning i så fald? Og kan det blive en tilstrækkelig god konstruktion? Jeg vil have et gulv, der tåler fester, børneleg og en oppustelig pool.
Spørgsmålet er, hvor meget levetiden på terrassen forringes af manøvren med at løfte og genmontere brædderne, og hvordan jeg skal regne det om til kontanter. Er der nogen, der har en mening om det? Lad os sige, at 20 brædder skal løftes og derefter sættes på plads igen. Normalt ville jeg måske have forventet en levetid på 15-20 år for trykbehandlet terrasse? Levetiden forkortes så med hvor meget for disse brædder?
GreenYoda sagde:
Jeg sætter pris på jeres beskrivelser, men de hjælper mig faktisk ikke overhovedet lige nu...
Det store spørgsmål er ikke, hvordan man bygger trædækket fra scratch, men hvordan dette skal kunne rettes til efterfølgende uden for meget påvirkning på gulvet og med tilstrækkelig høj kvalitet på resultatet.
Det enkleste ville have været at sige, at han får lave det om fra scratch med nyt træ. Men det føles tidskrævende og ikke miljømæssigt forsvarligt at kassere 40 kvm nye brædder.
Så er der tilbage at løfte X antal af brædderne og stabilisere hele dækket efterfølgende, og det føles som om plastkiler må være den nemmeste løsning i så fald? Og kan det blive en tilstrækkelig god konstruktion? Jeg vil have et gulv, der kan tåle fester, børneleg og en plaskpool.
Spørgsmålet er, hvor meget levetiden på brædderne forringes af manøvren med at løfte og genmontere brædderne, og hvordan jeg skal beregne det i kolde kontanter. Er der nogen, der har en opfattelse af det? Lad os sige, at 20 brædder skal løftes og derefter sættes på plads igen. Normalt kunne jeg måske have forventet en levetid på 15-20 år for trykt brædder? Levetiden forkortes da med hvor meget for disse brædder?
- Den største risiko, når man løsner brædderne, er når man skruer skruen ud. Det er let, at der kommer fliser op omkring hullet. Især hvis skruen er skruet lidt dybt. Når man derefter skruer den tilbage, kan man spænde skruen til samme position som før. Og i sådanne tilfælde bør det ikke påvirke bræddernes levetid.
Medlem
· Sverige
· 5 689 indlæg
Plejer at være meget enkelt at demontere/montere trall selv efter mange år, hvis de er monteret med rustfri skrue. Helt uden skade, men de skal selvfølgelig være fornuftigt strammet. Hvordan det kan være med såkaldt "usynlig" montage og skrueskruet som er på mode nu, har jeg ingen anelse om, har aldrig prøvet dette. Kommer sandsynligvis aldrig til at gøre det heller, hvis jeg kan ane et behov for at løfte/skifte trall i løbet af altanens levetid.
Angående trædækket/altanen så er det en mærkelig løsning han har valgt synes jeg. Det er jo som lavet til at kilerne skal falde ud når de har så lille anlægsflade, og når fladen er skæv vil de begynde at krybe udad.
Eftersom pladerne ligger symmetrisk så klarer I jer fra at tage alle brædderne op, men kun tilstrækkeligt mange hvor pladerne er for at få adgang og lægge noget ordentligt under. Da jeg byggede havde jeg stump fra trallen, 28 mm tykke, samt andet materiale som var 10 og 12 mm tykt. Lidt afhængigt af hvor meget plads der var mellem plade og drager måtte man pusle typisk 28+10, 12+12+10 og så videre. Så skruede jeg "klodserne" fast med en skrue, for at de ikke skulle krybe udad. Der er måske bedre løsninger end ovenstående, men det var sådan jeg gjorde i hvert fald, som glad amatør.
Eftersom pladerne ligger symmetrisk så klarer I jer fra at tage alle brædderne op, men kun tilstrækkeligt mange hvor pladerne er for at få adgang og lægge noget ordentligt under. Da jeg byggede havde jeg stump fra trallen, 28 mm tykke, samt andet materiale som var 10 og 12 mm tykt. Lidt afhængigt af hvor meget plads der var mellem plade og drager måtte man pusle typisk 28+10, 12+12+10 og så videre. Så skruede jeg "klodserne" fast med en skrue, for at de ikke skulle krybe udad. Der er måske bedre løsninger end ovenstående, men det var sådan jeg gjorde i hvert fald, som glad amatør.
Aldrig godt at bruge regelbitar at stille altanen på.
Efter et år, når de er tørret, bliver de flere cm mindre med risiko for, at flere klodser kommer til at hænge i luften, og altanen begynder at svaje. Specielt hvis altanen er fastgjort til en side af husvæggen og ikke er fritstående.
Jeg købte i stedet terassefødder fra Biltema, som er nemme at justere ind.
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/ovriga-monteringsdetaljer/terrassfot-justerbar-2000036566
Efter et år, når de er tørret, bliver de flere cm mindre med risiko for, at flere klodser kommer til at hænge i luften, og altanen begynder at svaje. Specielt hvis altanen er fastgjort til en side af husvæggen og ikke er fritstående.
Jeg købte i stedet terassefødder fra Biltema, som er nemme at justere ind.
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/ovriga-monteringsdetaljer/terrassfot-justerbar-2000036566