Renoverer i øjeblikket et hus bygget i 1949. Konstruktionen har pudset facade på stående planker.

Tanken er at isolere huset indefra, da huset har et samlet areal på 400 kvm og facaden er pudset. (Betale for nogle kvm for at undgå at pudse hele facaden om).

Min oprindelige plan var at bruge træfiberisolering direkte på den eksisterende overflade, som består af tapetseret tretex, men efter at have revet lidt ned, tænker jeg nu at fjerne det ind til de stående planker, da jeg indså, hvor meget den eksisterende konstruktion byggede indad.

Da jeg ikke har så meget viden om plankekonstruktioner, tænkte jeg at spørge om to ting her i den kollektive vidensbank!

1. Er noget af det, jeg har fjernet på billederne (liggende lægte/bræt), tænkt som en forstærkning for at øge bæreevnen/stivheden i konstruktionen, eller er det kun for at skabe et ventilationshulrum mellem plankerne og så de siddende tretexplader?

2. Har jeg brug for et ventilationshulrum mellem plankerne og den planlagte træfiberisolering?

(For den interesserede er planen at sætte træfiberisolering og derefter vindpap og derefter overflade. Huset består af fuld kælder, to etager og et fuldstørrelse loft med trappe som i en lejlighedsbygning)

Billede 1. Sektionen af konstruktionen bygget på de stående planker (ydervæg)

Billede 2. Liggende bræt/lægte med stående samlinger samt tretex plade.

Billede 3. Bagsiden af den sektion, der er fjernet.

Mvh. jeg har arbejde til jeg dør.

• En væg under renovering med stående planker og delvist fjernet tretex tapet. Gulvet er dækket af savsmuld, og der står en skovl ved vinduet.
  • Vægkonstruktion med synligt stående træplank og fjernet overfladebelægning i renoveret hus fra 1949.
  • Billede af træplankevæg i et renoveringsprojekt, med fjernede sektioner, afslørende stående planker og horisontale brædder i en indre væg.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.