28,562 læst ·
88 svar
29k læst
88 svar
Reklamere konstruktion over for tømrer?
Elektronikgal
· 2 457 indlæg
flere mm snarere end cmT Thörre sagde:Aldrig godt at bruge regelbitar til at stille altanen på.
Efter et år, når de har tørret, bliver de flere cm mindre med risiko for, at flere klodser kommer til at hænge i luften, og at altanen svajer. Især hvis altanen er fastgjort med en side til husvæggen og ikke er fritstående.
Jeg købte i stedet terrassfødder fra Biltema, som er nemme at justere ind.
[link]
Det der ser jo fint ud og basically samme løsning som lettere plastkiler. Findes ikke rigtig plads til at dobbeltkile med de nuværende trækiler, så de må nok erstattes...måske bliver det en kombination af plastkiler og træfødder.Cruzze sagde:
Peppig lille løsning men jeg har ikke tilstrækkelig tillid til biltema til at tro, at deres plastkonstruktioner holder over år. Havde det været et budgetprojekt, havde det dog været værd at prøve, nu føler jeg, at jeg vil have lidt mere sikkerhed i bagagen.T Thörre sagde:Aldrig bra at bruge regelbitar til at stille altanen på.
Efter et år når de er tørret, så bliver de flere cm mindre med risiko for, at flere klodser kommer til at hænge i luften og altanen svajer. Specielt hvis altanen sidder fast med en side i husvæggen og ikke er fritstående.
Jeg købte i stedet terrassefødder fra Biltema som er nemme at justere ind.
[link]
Ja som sagt er det ikke et budgetprojekt, så det er A4-skruer hele vejen igennem, så de burde kunne tåle at blive skruet op. Jeg opfatter det som om, at skruerne generelt er OK spændt, men ved ikke om jeg er den rigtige person til at bedømme det...H Harald Blåtumme sagde:Plejer at være meget enkelt at demontere / montere terrassebrædder selv efter mange år, hvis de er monteret med rustfri skruer. Helt uden påvirkning, men selvfølgelig skal de være fornuftigt fastspændt. Hvordan det kan være med såkaldt "usynlig" montage og skrueskæring, som er på mode nu, har jeg ingen anelse om, aldrig prøvet det. Vil sandsynligvis aldrig gøre det heller, hvis jeg kan forudse behovet for at løfte/skifte terrassebrædder inden altanens levetid.

Du har kun "foden" på den ene side af reglen, ikke begge? Det er jo en masse spildstykker tilbage, så det ville jo have været dejligt at slippe for at købe mere svinedyrt træ...måske en kombination af træfødder og plastklodser. Blev nervøs nu, da det blev så forkert, så jeg vil nok have overdreven meget støtte under dækket denne gang.norrbottenssnickaren sagde:
En generel opdatering:
Nu har tømreren været her, og vi har haft en første diskussion om situationen, han virker alligevel indstillet på at rette op, indtil jeg bliver tilfreds. Han stod ved siden af, da vi hoppede på dækket, og det var tydeligt, at han var paf over, hvor meget det gav efter. Samboen sagde til mig, at jeg skulle stoppe med at hoppe, så reglarne ikke ville knække
.
Planlagte løsninger som følger:
1) Vægrevnerne fixer jeg selv så godt som muligt med blød fugemasse og indstukket isolering. Fandt tynd ekspanderende vinduesliste, som jeg vil stikke ind, hvor det er muligt, og så må fugemassen klare resten.
2) Revnerne mellem gulv og væg skal løses ved en kombination af fugeskum, celleplaststykker og måske lidt flydespartel for at forhindre musene (tak for forslaget @Myrkebab !) Den væg med de værste revner skal vi kunne save panelen af, så det bliver en hel rende at fylde i stedet for at småfjumre med fugeskum. Det her gør jeg nok også selv.
3) Stolpen ved skydedørspartiet skal udskiftes med en større, det er ikke noget kæmpe indgreb, da den ikke er den bærende konstruktion, men er sat der bagefter. Han må løse det, simpelthen. At det så bliver dobbelt maling for mig, er en mindre sag.
4) Terrassebrædder skal tages op langs reglarne, så vi kan komme til at sætte træfødder/plastkiler under/ved siden i henhold til @norrbottenssnickarens forslag, det virker som den nemmeste løsning for at få det stabilt. Jeg insisterer på en overdreven dimensionering af både fødder og plastkiler, for nu vil jeg have en dansegulv stabilt nok til elefanter. Han må måske også sætte kortlægninger, bare fordi jeg er blevet nervøs.
Det er virkelig trist, når tilliden falder fuldstændigt... nu føles hele byggeriet som et risikoprojekt, når han har været så åbenlyst fundamentalt klodset. Det er meget overraskende, da han åbenbart har klaret +40 år i branchen uden nogen negative omtaler online, desuden var han meget svær at få tid til, da han har bestilte projekter på kø og flere "stamkunder".
Det lyder lovende, at flere af jer ikke ser ud til at være bekymrede for terrassebræddernes levetid, så indgrebet bliver måske ikke så slemt, som jeg troede. Vi må se, hvor det ender i sidste ende, et vis monetært fradrag for forlænget projekttid og spildt materiale er måske på sin plads. Det vigtigste er, at det bliver gjort korrekt.
Fortsæt meget gerne med at give mig flere tips om fremgangsmåder til afhjælpning, ting jeg bør tænke på eller ideer om passende fradrag. Jeg har brug for al den hjælp, jeg kan få.
Nu har tømreren været her, og vi har haft en første diskussion om situationen, han virker alligevel indstillet på at rette op, indtil jeg bliver tilfreds. Han stod ved siden af, da vi hoppede på dækket, og det var tydeligt, at han var paf over, hvor meget det gav efter. Samboen sagde til mig, at jeg skulle stoppe med at hoppe, så reglarne ikke ville knække
Planlagte løsninger som følger:
1) Vægrevnerne fixer jeg selv så godt som muligt med blød fugemasse og indstukket isolering. Fandt tynd ekspanderende vinduesliste, som jeg vil stikke ind, hvor det er muligt, og så må fugemassen klare resten.
2) Revnerne mellem gulv og væg skal løses ved en kombination af fugeskum, celleplaststykker og måske lidt flydespartel for at forhindre musene (tak for forslaget @Myrkebab !) Den væg med de værste revner skal vi kunne save panelen af, så det bliver en hel rende at fylde i stedet for at småfjumre med fugeskum. Det her gør jeg nok også selv.
3) Stolpen ved skydedørspartiet skal udskiftes med en større, det er ikke noget kæmpe indgreb, da den ikke er den bærende konstruktion, men er sat der bagefter. Han må løse det, simpelthen. At det så bliver dobbelt maling for mig, er en mindre sag.
4) Terrassebrædder skal tages op langs reglarne, så vi kan komme til at sætte træfødder/plastkiler under/ved siden i henhold til @norrbottenssnickarens forslag, det virker som den nemmeste løsning for at få det stabilt. Jeg insisterer på en overdreven dimensionering af både fødder og plastkiler, for nu vil jeg have en dansegulv stabilt nok til elefanter. Han må måske også sætte kortlægninger, bare fordi jeg er blevet nervøs.
Det er virkelig trist, når tilliden falder fuldstændigt... nu føles hele byggeriet som et risikoprojekt, når han har været så åbenlyst fundamentalt klodset. Det er meget overraskende, da han åbenbart har klaret +40 år i branchen uden nogen negative omtaler online, desuden var han meget svær at få tid til, da han har bestilte projekter på kø og flere "stamkunder".
Det lyder lovende, at flere af jer ikke ser ud til at være bekymrede for terrassebræddernes levetid, så indgrebet bliver måske ikke så slemt, som jeg troede. Vi må se, hvor det ender i sidste ende, et vis monetært fradrag for forlænget projekttid og spildt materiale er måske på sin plads. Det vigtigste er, at det bliver gjort korrekt.
Fortsæt meget gerne med at give mig flere tips om fremgangsmåder til afhjælpning, ting jeg bør tænke på eller ideer om passende fradrag. Jeg har brug for al den hjælp, jeg kan få.
Jeg har for nylig gjort som dig, fuget byggemasse mellem murstensvæggen og udestuestolpen. Overvejer om det ville tilføje noget at sætte en L-formet plade over den overgang? Har du bestilt nogle pladearbejder i forbindelse med udestuen?
Ja, tømreren tager sig også af pladearbejder, så det skal fastgøres over kanalplasttaget mv. Tanken er, at vi efter pladearbejdet skal vandteste hele konstruktionen for at sikre, at det er tæt.A Alfons3301 sagde:
Det var tømrerens forslag til alle sprækker, at sætte plader over, så det har jeg overvejet. Men umiddelbart synes jeg, at det æstetisk bliver ret rodet med plader overalt, desuden dækker det kun for vind og vand, ingen isolerende effekt. For de små sprækker gør det nok ingen stor forskel at sætte plader, bortset fra at det æstetisk bliver grimmere. Den store sprække havde han tænkt at sætte plade for, men der får han i stedet skifte stolpen, så det bliver bedre isoleret og pænere.
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 143 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,143 indlæg
Åh den anden side kan man jo benytte lejligheden til at lægge trallen lige op ad væggen nu, når de alligevel skal tages op.GreenYoda sagde:
Tak for opbakning, det føles virkelig som en dårlig konstruktion. Gulvet kommer til at skulle laves om, spørgsmålet er i hvilken udstrækning. At tage op trallen og lægge den tilbage vil, som jeg forstår det, forkorte levetiden på brædderne. Spørgsmålet er hvor meget. At han skal lægge helt ny tralle ville nok være bedst, men det føles jo som et forbandet spild af tid, penge og miljø.![]()
Men hvordan mener du, at levetiden på trallen skulle forkortes?
Det er sikkert muligt at regne ud, at levetiden for terrassen kan blive kortere, men i praksis er forskellen nok minimal.
At du skulle knække en række forskallingsbrædder med cc60, som har to cm spillerum, lyder ekstremt usandsynligt.
Selvfølgelig skal I få jeres problemer løst, men jeg tror, at I har brug for at slappe lidt af angående bekymringen for fejl på materialer. Der er risiko for, at man bliver lidt betragtet som fjollet af håndværkeren, hvis man antager en laboratorieteknisk tilgang til de materialer, de arbejder med hver dag.
Det er det samme med Biltemas plastfødder.
De er jo lavet til netop terrasser. Det er klart, at de er testet for at holde længe udendørs. Der er desuden ingen UV-påvirkning at tale om under gulvet.
Hvorfor skulle de være dårligere end plastkiler, der også kan forvitre eller blive interessant for mus?
Det fine ved træhuse og træ generelt er, at hvis der er fejl, så er det bare at løsne og gøre om.
At du skulle knække en række forskallingsbrædder med cc60, som har to cm spillerum, lyder ekstremt usandsynligt.
Selvfølgelig skal I få jeres problemer løst, men jeg tror, at I har brug for at slappe lidt af angående bekymringen for fejl på materialer. Der er risiko for, at man bliver lidt betragtet som fjollet af håndværkeren, hvis man antager en laboratorieteknisk tilgang til de materialer, de arbejder med hver dag.
Det er det samme med Biltemas plastfødder.
De er jo lavet til netop terrasser. Det er klart, at de er testet for at holde længe udendørs. Der er desuden ingen UV-påvirkning at tale om under gulvet.
Hvorfor skulle de være dårligere end plastkiler, der også kan forvitre eller blive interessant for mus?
Det fine ved træhuse og træ generelt er, at hvis der er fejl, så er det bare at løsne og gøre om.
GreenYoda sagde:
Anskaff en bygningssagkyndig og hold penge tilbage, så bliver det nemmere at nå nogen vegne.
Det er kun i udestuen, der er huller mod væggen, og der er det ikke terrasse, så det gulv slipper vi forhåbentlig for at tage op. Trædækket i øvrigt har kun anlæg mod en væg, men der har jeg ikke bemærket nogen problemer.Düsseldorff sagde:
Det er, hvad jeg har læst/hørt, at da skruehullet bliver større og "utættere", så bliver vandpåvirkningen i træet større. Men ud fra kommentarerne virker det jo ubetydeligt, så da håber jeg, det passer.