GreenYoda
Jahapp, så sidder jeg her i en situation som jeg virkelig har forsøgt at undgå...

Jeg har hyret en snedker til at bygge en terrasse samt et velisoleret og tæt udestue, da jeg ikke selv mente at jeg havde tilstrækkelig viden til at give mig i kast med et så stort projekt.
Snedkeren har arbejdet mest alene men lejlighedsvis hyret en (pensioneret) snedker ind til visse opgaver.

Nu nærmer arbejdet sig slutningen og jeg har opdaget flere fejl som skal udbedres. Det juridiske tror jeg, at jeg har fuldt styr på, men derimod ville jeg have brug for vejledning i de byggetekniske dele om hvad jeg ikke burde acceptere.

Der er 4 overordnede problemer med byggeriet i øjeblikket:
1) Snedkeren har undladt at tætne/lægge fuge mellem murstensfacade og træet på 2 steder. Dette resulterer i åbne sprækker hvor der vil skabes kuldebroer og hvor fugt vil trænge ind om vinteren. Det havde været utroligt enkelt at gøre ved opsætningen, men er umuligt at få helt tæt nu bagefter da sprækken er for smal til at få nogen rimelig tætning i. Hvis det skulle gøres, må jeg sidde og stikke stenuld eller vinduesbånd ind med tandstikker før jeg blødfuger over, og det er alligevel en lorteløsning.
Murværk møder blåtræbeklædning uden fuge, synlig åbning mellem materialerne, haveskure i forgrunden. Røde pil og tal viser problemet. Rød murstensvæg med en smal åbning mod en blå træoverflade, markeret med nummer "1" i rød. Åbningen kan forårsage kuldebro og fugtproblemer. Blåt træpanel ved siden af en murstensvæg med synlig åben sprække imellem; potentielt problem med isolering og fugt.

2) I stedet for at save facadebrædderne af og sætte gulvkonstruktionen klods op ad facaden, har snedkeren sat reglen uden på facadebrædderne. Det gør at mellem hver bræt er et 10x4cm stort hul direkte ned mod makadamet, en yderligere kuldebro hvor fugt og kold luft vil trænge ind.
Trævæg med åbne mellemrummet mellem brædderne, hvor regel er placeret udenpå. Nummer 2 markeret på gulvet, antyder fejl i konstruktionen. Åben revne mellem støbt betongulv og træbeklædning på en væg, med risiko for kuldebroer og fugtindtrængning.

3) Ved det ene skydedørsparti manglede der nogle cm af vægdimensionen, da de placerede en søjle længere inde i væggen end jeg havde beregnet. Dette burde have været let løst ved at skaffe og save en passende bræt i den rigtige størrelse, men i stedet har de taget en for smal bræt og bare sat tynde "kiks" i hulrummet, så der er et længdeforløbende hulrum på 2-3cm langs hele kanten. Jeg har absolut ingen anelse om hvordan han havde tænkt at løse dette så det bliver flot og tæt.
Blå træfacade med et nedløbsrør til venstre og en glasdør til højre. En rød pil markerer et hul ved skydedørspartiet. Blå trævæg med et synligt hulrum ved samlingen, markeret med rød tekst "kex", som indikerer ufuldstændig udfyldning mellem brædderne.

4) Terrassedækket han har bygget har nu ligget i 2 uger og nu er der alvorlige slingringer nogle steder. I stedet for at bruge plastkiler har han skåret sine egne træ-kiler til og lagt under som en slags højdejustering. Nu er flere af disse kiler løse, skæve eller er faldet ud, og dermed er der sikkert mindst 30 kiler mere i samme tilstand som ikke kan ses. Når jeg kigger ind under dækket ser jeg desuden at nogle af stenpladerne er skæve i sig selv, se det sidste billede. Dette er nok det største problem, for jeg ser faktisk ikke hvordan han kan udbedre dette uden at rive hele gulvet op og gøre det om. Udover alt ovenstående har han også undladt at lægge tjærepap mellem træ og stenplader, selvom jeg udtrykkeligt specificerede dette. Efter hvad jeg forstår, vil det også påvirke levetiden på træet hvis alle brædder skal bores op og derefter lægges tilbage, da borehullerne bliver større og fører fugt ind? Passer det?
Svagt altangulv med løse træ-kiler under, stenplader skævt placeret, risikerer ustabilitet i konstruktion. Rødt "4" markerer problemområdet. Træterrasse med synlige kiler og ujævne stenplader under, afslørende konstruktionens stabilitetsproblemer. Tæt på jord og grus.
Trækonstruktion under en terrasse med uregelmæssige stenstøtter og synlige gab, der viser problematiske led. Under et dæk med ujævn stenbelægning og træstolper. Nogle kiler er skævt placeret eller løsnet. Problemer med stabilitet og konstruktion. Trækonstruktion under gulv med synlig metalbeslag og skævt placerede kiler; ujævne stenplader og grus nedenunder. Nummer 4 skrevet med rød farve.

Det skal siges at dette på ingen måde er et sort arbejde men derimod en ordentlig sum som er aftalt, og det er en snedker med hvad jeg ved godt renommé samt +40 års erfaring (han er nærved pensionen). Netop dette gjorde at jeg valgte ham, fordi jeg selv følte mig usikker og ville være sikker på at det blev ordentligt lavet, selvom det kostede mere. Endnu har jeg ikke betalt da han har ting tilbage at færdiggøre, men jeg ser faktisk ikke hvordan han skal kunne udbedre disse ting på en smidig og korrekt måde.

Så...hvor galt er dette? Er noget af dette acceptabelt rent konstruktionsmæssigt? Hvilke tiltag burde jeg kræve for at det bliver rigtigt?
Slutresultatet (som jeg har udtrykkeligt bestilt) er et velisoleret, tæt og frostfrit udestue. Det skal desuden sættes gips på indersiden (også af snedkeren) så jeg kan for mit liv ikke forstå hvordan han tænker når han efterlader sprækker i konstruktionen.

Senest redigeret:
GreenYoda GreenYoda sagde:
Jahapp, så sidder jeg her i en situation, som jeg virkelig har forsøgt at undgå...

Jeg har hyret en snedker til at bygge en terrasse samt et velisoleret og tæt udestue, da jeg selv ikke mente at have tilstrækkelig viden til at gå i gang med et så stort projekt.
Snedkeren har arbejdet mest alene, men har af og til hyret en (pensioneret) snedker ind til visse opgaver.

Nu nærmer arbejdet sig slutfasen, og jeg har opdaget flere fejl, der skal rettes. Det juridiske tror jeg, at jeg har styr på, men derimod ville jeg have brug for vejledning i de byggetekniske dele om, hvad jeg ikke burde acceptere.

Der findes 4 overordnede problemer med byggeriet i øjeblikket:
1) Snedkeren har undladt at tætne/lægge fugemasse mellem murstensfacaden og træet på 2 steder. Dette resulterer i åbne sprækker, hvor der vil opstå kuldebroer, og hvor fugt vil trænge ind om vinteren. Det havde været utroligt enkelt at gøre ved opsætningen, men er umuligt at få helt tæt nu bagefter, da sprækken er for smal til at få en fornuftig tætning ind i. I så fald må jeg sidde og sætte stenuld eller vinduesbånd ind med tandstikker, før jeg blødgør det over, og det er alligevel en dårlig løsning.
[billede] [billede] [billede]

2) I stedet for at savbrætterne til facadebeklædningen og sætte gulvkonstruktionen tæt op mod facaden, har snedkeren sat reglen udenpå facadebrædderne. Det gør, at der mellem hver brædde er et 10x4cm stort hul lige ned mod makadamet, en yderligere kuldebro, hvor fugt og kold luft vil trænge ind.
[billede] [billede]

3) Ved det ene skydeparti manglede der nogle cm af væggens mål, da de placerede en stolpe længere inde i væggen end jeg havde beregnet. Dette burde have været let at løse ved at skaffe og save en passende brædde i den rigtige størrelse, men i stedet har de taget en for smal brædde og bare sat tynde "kiks" i hulrummet, så der er et langsgående hulrum på 2-3cm langs hele kanten. Jeg har absolut ingen anelse om, hvordan han havde tænkt sig at løse dette, så det bliver pænt og tæt.
[billede] [billede]

4) Terrassegulvet, han har bygget, har nu ligget i 2 uger, og nu svajer det kraftigt på nogle steder. I stedet for at bruge plastkiler har han savet egne trækiler og lagt dem under som en slags højdejustering. Nu er adskillige af disse kiler løse, skæve eller er faldet ud, og der er sandsynligvis mindst 30 kiler til i samme tilstand, som ikke kan ses. Når jeg ser ind under dækket, ser jeg desuden, at nogle af stenpladerne i sig selv er skæve, se det sidste billede. Dette er nok det største problem, for jeg ser faktisk ikke, hvordan han skal kunne rette dette uden at rive hele gulvet op og gøre det om. Ud over alt det ovenstående har han også ladet være med at lægge tagpap mellem træet og stenpladerne, selvom jeg udtrykkeligt har specificeret dette. Som jeg forstår, vil det også påvirke levetiden på træet, hvis alle brædderne skal bores op og derefter lægges tilbage, da borehullerne bliver større og leder fugt ind? Stemmer det?
[billede] [billede]
[billede] [billede] [billede]

Det skal siges, at dette på ingen måde er et sort arbejde, det er en solid sum, der er aftalt, og det er en snedker med, hvad jeg ved, et godt renommé samt +40 års erfaring (han er nærmere i pensionsalderen). Netop dette gjorde, at jeg valgte ham, da jeg selv følte mig usikker og ville være sikker på, at det blev ordentligt gjort, selvom det kostede mere. Endnu har jeg ikke betalt, da han har ting, der skal afsluttes, men jeg ser faktisk ikke, hvordan han skal kunne rette disse ting på en glat og korrekt måde.

Så...hvor slemt er dette? Er noget af dette acceptabelt rent konstruktionsmæssigt? Hvilke tiltag burde jeg kræve, for at det bliver rigtigt?
Slutresultatet (som jeg altså udtrykkeligt har bestilt) er et velisoleret, tæt og frostfrit udestue. Det skal desuden sættes gips på indersiden (også af snedkeren), så jeg kan for mit liv ikke forstå, hvordan han tænker, når han efterlader sprækker i konstruktionen.
  • Tætning kan man nok klare med blødfugemasse og fugeskum. Bare være omhyggelig og beskyttelsestape dér, hvor man ikke vil have det. Værre med kilningen af gulvet. Man plejer altid at slå i to kiler på hvert sted. Én fra hver side, så det bliver plant. Så en skråskrue, der holder det på plads, så det ikke flytter sig.

• Synes
GreenYoda og 3 andre
  • Laddar…
GreenYoda
M Myrkebab sagde:
  • Tætte klarer man nok med blød fugemasse og fugeskum. Bare være omhyggelig og beskytte der, hvor man ikke vil have det. Værre med kilningen af gulvet. Man plejer altid at slå to kiler ind på hvert sted. En fra hver retning, så det bliver plant. Derefter et skråspik, der holder det på plads, så det ikke flytter sig.
Tror ikke det er muligt at få ind blød fugemunde på visse smalle steder tilstrækkeligt til at kunne tætne hele vejen, men det må gøres så godt det går....fugeskum er en mulig løsning for at tætne længst ind ved gulvet i 10x4cm-sprækkerne, men hvordan fungerer det mod makadamet under? Æder mus fugeskum? :thinking: Nogle ulemper ved at stoe i fugeskum der?

At kilerne burde være spigede/skruet fast er helt klart, jeg forstår faktisk ikke, hvad der er fordele ved den konstruktion sammenlignet med plastkiler....hvilket jeg også forsigtigt påpegede INDEN tømreren begyndte, sådan "nå, jeg troede, det var plastkiler, der var standard nu om dage"... men fik bare svaret, at han har gjort sådan her i 40 år :rolleyes:....

GreenYoda GreenYoda sagde:
Tror ikke, at det er muligt at få ind blød fuge mundstykket på visse smalle steder tilstrækkeligt for at kunne tætne hele vejen, men det må vel gøres så godt det går...fugeskum er en mulig løsning for at tætne længst inde ved gulvet i 10x4cm-spalterne, men hvordan fungerer det mod makadamet under? Æder mus fugeskum? :thinking:Er der nogle ulemper ved at proppe fugeskum derinde?

At kilerne burde være sømmet/skruet fast er helt klart, jeg fatter faktisk ikke, hvad der findes af fordele med den konstruktion mod plastkiler...hvilket jeg også forsigtigt påpegede INDEN tømreren begyndte, type "okay, jeg troede, det var plastkiler, der var standard nu om dage"...men fik bare svaret, at han har gjort sådan her i 40 år :rolleyes:....
  • Du behøver ikke at fylde hele rummet med blød fugemasse. Træk en på ydersiden og en på indersiden. Luften derimellem bliver stillestående og isolerer. Murstenene i sig leder kulde. Musene kan være et dilemma. Man kan måske sætte nogle cm fugeskum nederst og derefter hælde nogle cm flydespartel oven på som stop for musene. Og derefter lidt fugeskum ovenpå, når flydespartlen har tørret.

• Synes
perror og 4 andre
  • Laddar…
GreenYoda
M Myrkebab sagde:
  • Du behøver ikke fylde hele rummet med blød fugemasse. Træk en på ydersiden og en på indersiden. Luften derimellem bliver stillestående og isolerer. Teglen i sig selv leder kulde. Musene kan være et problem. Man kan måske sætte nogle cm fugeskum nederst og derefter hælde nogle cm flydespartel ovenpå som stop for musene. Og derefter lidt fugeskum ovenpå, når flydespartelmassen har tørret.
Tak, det var en løsning jeg ikke havde tænkt på.

Nogen der har flere forslag/kommentarer? Jeg har virkelig brug for hjælp, diskussionen med snedkeren bliver nok en af de nærmeste dage, og jeg vil kunne stille de rigtige krav...

1-3 kan nok afhjælpes med lidt fingersnilde og talent. Nr. 4 at bruge småkiler som oplæg for bjælker føles ikke fagmæssigt, og jeg har aldrig set den løsning før, bortset fra som montagestøtte inden et rigtigt fundament sættes.

Kilerne vil aldrig holde i længden, kræv at det laves om fra starten. Hils tømreren, at det er bedre at save en stump af reglen 45x145? stille den på stenen og skrue fast i bjælken fra siden. Dette giver et stabilt underlag.

• Synes
Frunihuset20 og 9 andre
  • Laddar…
B
At man skal kile mellem liner og plader forstår jeg ikke.

Jeg har bygget en terrasse på 80 kvadratmeter, hvor 55 kvadratmeter er på stolper, og resten er en kvadratmeter på fliser, hvor spa-badet står. Ikke en kile, ikke en skæv flise, alt er i vater. Intet der svajer. Vil blive stående, når huset falder.

Jeg ville da ikke betale en stor "betragtelig" sum til en erfaren snedker, der kiler for at få det lige på den måde.

Hvad ved jeg

Problemet er vel egentlig ikke, at de ikke vil fungere. Men løsningen

• Synes
tomas.egnerfors og 2 andre
  • Laddar…
Save til træklodser for at tætne mellem gulv og facadebrædder. Fasede i overkanten og indfældede mellem lågene burde de fungere godt og ikke ses så meget. Ellers kan du jo save stykker af trall i stedet og banke dem ned i mellemrummene.

GreenYoda
Villa vista Villa vista sagde:
1-3 kan nok afhjælpes med lidt pilleri og talent. nr 4 at bruge småkiler som underlag for bærende bjælker føles ikke fagmæssigt, og jeg har aldrig set den løsning før, bortset fra som en midlertidig løsning inden et rigtigt fundament er sat.

Kilerne vil aldrig holde på lang sigt, kræv at det gøres om fra begyndelsen. Hils tømreren og sig, at det er bedre at save et stykke af reglen 45x145? stille den på stenen og skrue fast i bæringen fra siden. Dette giver et stabilt underlag.
Tak for opbakning, det føles virkelig som en dårlig konstruktion. Gulvet skal laves om, spørgsmålet er i hvilken udstrækning. At fjerne trallen og lægge den tilbage vil, som jeg forstår det, forkorte bræddernes levetid. Spørgsmålet er, hvor meget. At han skal lægge helt ny trall ville sandsynligvis være bedst, men det føles jo som et kæmpe spild af tid, penge og miljø.:(

GreenYoda
B Konsumenten84 sagde:
At man skal kile mellem liner og plader fatter jeg ikke.

Jeg har bygget en terrasse på 80 kvadrat, hvor 55 kvadrat er på punktfundamenter, og resten er en kvadrat på plader, hvor spabadet står. Ikke en kile, ikke en skæv plade, og alt i vater. Intet som svajer. Det vil stå tilbage, når huset falder.

Jeg ville da ikke betale en stor "anseelig" sum til en tømrer med erfaring, som kiler for at få det lige på den måde.

Hvad ved jeg

Problemet er vel egentlig ikke, at det ikke vil fungere. Uden løsningen
Lyder jo kanon, synd du ikke byggede mit tralværk :D.
Ja, hvorfor han ville gøre sådan, ved guderne, makadammen og pladerne blev lagt i vater, men tømreren ville have 2cm spillerum til sine kiler, så det var det, jeg bestilte (gravning + pladebelægning blev gjort af et andet firma).
Dækket vil skulle udbedres, nu leder jeg bare efter, hvordan det skal gøres på bedste måde.

• Synes
Nyburgare
  • Laddar…
Det ser ud til at være almindelig trykimprægneret trall, typisk 28x120? Hvis han har lagt pladerne nogenlunde lige, burde det være tilstrækkeligt at løfte et par enkelte planker, så man kan sætte en regelbit ned og bruge den i stedet for hans kiler. Så behøver du kun at udskifte måske 4-5 brædder i stedet for at udskifte hele gulvet. Skru et regelstykke som stolpe i gulvreglen med 5x80-skruer.

• Synes
perror og 1 anden
  • Laddar…
GreenYoda
P PatrikJo sagde:
Det ser ud til at være almindelig trykket terrassebræt, typ 28x120? Hvis han har lagt pladerne nogenlunde lige, burde det være nok at løfte nogle få planker op, så man kan sætte et regelstykke ned og bruge det i stedet for hans kiler. Så behøver du kun at skifte måske 4-5 brædder i stedet for at skifte hele gulvet. Skru en regelstump som stolpe i gulvreglen med 5x80-skruv.
Ja almindelig trykket terrassebræt men 145x28. CC600. Pladerne er lagt lige, dækket er på ca 40kvm så det er nok ikke nok med 4-5 brædder for at stabilisere det hele. Hvordan mener du med at skrue en regelstump som stolpe?

Har tømreren malet med ?

GreenYoda
M maria01 sagde:
Har snedkeren malet med?
Nej, malerarbejdet har jeg stået for. Hvad tænkte du på? Nogle bemærkninger så er det bare at køre :D

Senest redigeret:
  • Synes
Villa Spinell
  • Laddar…
GreenYoda
T toolman77 sagde:
Sav til træklodser for at tætne mellem gulv og facadebrædder. Faset i overkanten og indfældet mellem lågene burde de fungere godt og ikke være så synlige. Ellers går det hu at sav til stykker af terrasse i stedet og bankes ned i mellemrummene
Jeg tror det må blive fugeskumsløsningen, der skal sættes gips på indersiden, så hullerne skjules alligevel... og jeg ville tro, at fugeskummet giver bedre isoleringsgrad end træstykker. Det ser også ud til, at det skal være muligt at save lågebrædderne rent, så hele sprækken bliver et hul at fylde i stedet for mange småhuller, i det mindste kan dette gøres på den værste væg. På siderne, hvor lågepanelet sidder fast, kan det måske være en idé med træstykker imellem. (y)

• Synes
Turpen og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.