Pudsede vægge skal behandles for ikke at suge for meget klister/lim (patenteras), når man skal tapetsere. Hvis pudsen er glat, behøver man nok ikke bredspartle. Når det kommer til armering af lecamure eller ej, bør man følge producentens anvisninger. De kan variere noget. Hvis den eksisterende murstensmur er en normal helstensvæg, er dens tykkelse ca. 25 cm. Der fandtes dog meget mursten tidligere af varierende størrelse, så man må kontrollere dette. Hvis murstensmuren er 25 cm, bør du vælge 20 cm leca for at få plads til puds på ydersiden. U-blokke med indstøbte beslag er vel en fremragende løsning. En dør monteret i en pudset væg behøver ingen gerigter. Kun dæklister, der sømmes i karmen. Karmen fastgøres direkte i murvæggen.
Der findes masser af forskellige beslag man kan støbe ind. Man kan også tage bolte med den åbne ende opad. Man skal så bore huller i hammarbandet til bolten og derefter fastgøre hammarbandet med skive og møtrik. En god metode, som dog kræver en vis præcision. Det nemmeste er at støbe bløde stålbånd ind, som man derefter folder om og fastgør i hammarbandet. Brug fantasien.
Hvordan er arbejdsgangen på skive møtrik bolt. Støber ind boltene først antager jeg og så kommer det svære at bore huller på de rigtige steder og løfte hele remmen på én gang ..?
Behøver remmen at dække hele murens bredde eller er det nok med f.eks. 145mm regel?
Hvad med en kombination af sømplug, hulbånd indstøbt i leca'ens horisontale fuge og bolte med skive og møtrik. Tæthed på indfæstningerne?
Skal alle metaldele og skruer være til udendørs brug?
Ærligt talt, hvilken indfæstningsmetode ville du vælge? Jeg missede styrkelærenework i skolen. Tænk først og fremmest på styrke, ikke økonomi i dette tilfælde
Hammarbåndet behøver ikke at dække murens bredde. Det er tilstrækkeligt med 95 mm. Det er kun en understøtning for spær. Vanskeligheden med indstøbte fastgørelser er at finde en simpel arbejdsmetode. Indstøbte bolte er gode dels fordi de er stærke, dels fordi man relativt enkelt kan bestemme huludtagninger for dem i hammarbåndene. Spikplugg synes jeg, man skal regne på. Trækstyrken er nok ikke den bedste. Hulbånd i horisontalfuger kan blive lidt rodede. Andre indstøbte jern kan blive besværlige, hvis man rammer forkert. Jeg tror, det er tilstrækkeligt med galvaniserede beslag.
Hvad tror du om op og ned vendte bolte og så klippe en firkantet metalplade med huller i, så bolten får mere greb i betonen?
Indertag tænker jeg enkel tynd fyrpanel som jeg hvidlaser. Dur det at sømme den direkte i spærtagets hanebånd altså cc 120? Skal der være væv/plast eller noget mellem taginderpanelet og isolering?
Hvis man nødvendigvis vil, kan man fastgøre brædder på indersiden af lecablokkene med letbetonskruer som "regler" og derefter fastgøre gipsplader, hvis man nødvendigvis vil, f.eks. i soveværelset. Skal lecablokkene stadig pudses da, eller kan jeg hæfte vindvæv på brædderne?
Når jeg taler om indstøbte bolte, mener jeg, at hovedet på bolten skal være indstøbt. Pladestykker med hul er sikkert godt. c/c 120 cm er lidt spredt for en tynd fyrretræspanel. Man skal nok forestille sig en ekstra regel midt imellem i så fald. Altid vindtætning ovenover panelet. Hvis man bruger mineraluld som isolering, kan en dampspærre erstatte vindtætningen. Jeg anbefaler dog cellulosefibre som isolering, i så fald med vindtætning, men ingen dampspærre. Med dagens store isoleringstykkelser bliver det ofte koldt og fugtigt på loftet. Cellulose er meget bedre til at optage fugt end mineraluld. Det går fint at sætte gips på et sømregelværk på en lecavæg. Vindtætning erstatter da pudsen.
Forstod at hovedet skal støbes ind. Hulbånd i horisontalfugerne burde dog blive mere eller mindre lige så stærkt som bolte? Desuden kommer hulbåndene længere ned i selve muren. Men disse hulbånd skal altså være galvaniserede?
Ok hvad synes du om denne løsning:
Muret leca i indervæggen som grænser til ydervæggene. Disse forsynes med brædder + gips på de vægge som ikke skal flises. (soveværelset) De vægge der flises pudses på lecaen (lange væg badeværelse, lange væg bryggers/gang).
Indervægge mellem soveværelse og badeværelse samt mellem badeværelse og bryggers bygges med 95 mm reglar og gipses.
I bryggers/gang skal der være vaskemaskine og tørretumbler. Ville du montere gulvafløb her eller bare nøjes med et 50 mm afløbsrør til vaskemaskinen?
Du spurgte, hvad jeg syntes, og jeg svarede, at bolte ser pænere ud end hulbånd. Fra et styrkesynspunkt er det nok ligegyldigt. Din løsning er ok med den tilføjelse, at der skal være vindspærre indenfor gipsen på ydervæggene. Det er tilstrækkeligt med 70 mm reglar i indervæggene, hvis de ikke skal udsættes for større belastning. Hvis det er muligt, bør man altid have gulvafløb i bryggerset. Alle vaskemaskiner kan have brug for at blive tømt manuelt engang imellem. Besværligt uden gulvafløb.
Når det gælder fastgørelser i lecasten, tjek med producenternes hjemmesider. Lecasten er ikke et entydigt defineret produkt. Alle fodmuligheder er ok undtagen nr. 2. Man kan godt sætte en liste senere ved mulighed 1.