Det almindelige er, at man tætner mellem karm og niche. Tidligere brugte man ofte fugemasse, jeg ville foreslå en eller anden form for fugemateriale. Ulempen med en foderliste er, at nichen ofte ikke er tilstrækkelig glat for at det skal blive godt.
Ok jeg synes det ser lidt tricky ud med h-vindue kant i kant sådan. Ville gerne have vinduet 6 cm ind, så man kan pudse smygen, men det er altså egentlig en dårligere løsning?
Har overvejet isolering af loftbjælkelaget. Plader? Ruller? Tænkte 145 mm plader op til hanebjælkens højde, og så rulle 170 mm ruller ovenpå på tværs af lægterne.
Behøver det øverste lag isolering at have vindpap på sig, eller er det ikke nødvendigt?
Det er dit hus, du gør som du vil! 6 cm indhak er helt OK, men kræver synes jeg en pæn pudsovergang fra niche til facadeliv. 145+170 mm isolering lyder godt, men 170 isolering findes nok ikke som rulle. Rullerne plejer at have 50 mm tykkelse og papirbelægning yderst, så det må nok blive 145+120+50. Al isolering skal være omgivet af lufttætte materialer. Selv ville jeg have satset på celluloseisolering, som har mkt bedre hygroskopiske egenskaber og er en god måde at undgå fugtproblemer på lofter.
Ok hvor meget isolering er ok er det nok med 145+50?
Et helt andet spørgsmål har en stor krybekælder med opvarmet boligareal over man kan næsten stå oprejst der ved ikke om det er gammel kartoffelkælder. Jordgulv og ret fugtigt.. Jeg skal rive en hel del mursten og sand fra en gammel bageovn kunne man dumpe murstenene og sandet i denne krybekælder eller er det idiotisk?
Alle former for mineraluld samt frigolit og cellulosefibre har samme isoleringsværdi (U-værdi). Det jeg skriver om isoleringsmængder, henviser altså ikke til et specifikt materiale. Frem til 1975 var standarden 10 cm i ydervægge og 15 cm i loftsbeklædning. Dagens nybyggestandard er ca. 30 cm i ydervægge og ca. 50 cm i loftsbeklædning. At anvende denne standard i dit tilfælde er både urimeligt og uhensigtsmæssigt. Eftersom dine ydervægge vil have en U-værdi, der svarer til ca. 20 cm isolering, mener jeg, at loftet bør have samlet ca. 30 cm. Ja, at dumpe tegl i den gamle kartoffelkælder er idiotisk. Det er en ulempe med hensyn til fugt at reducere volumen. Om man skal træffe en anden foranstaltning afhænger af, hvilke materialer der omgiver rummet. Mål temperatur og luftfugtighed over en længere periode, så kan man bedre vurdere passende brug. Vinkælder kunne måske være et alternativ.
Det skal være stenuld i plader, intet andet. Så høj volumenvægt som muligt. Jeg ved ikke, om mus kan lide stenuld. Bedst at tjekke og handle derefter. Isoleringens afslutning mod tagfod afhænger jo delvist af, hvilken tagfodsløsning du vælger.
Så slog det mig om jeg nu bestiller færdige lecabjælker. Hvad gør man, hvis disse ikke passer perfekt i højden til f.eks. mit vindue (hvilket de sandsynligvis ikke vil gøre), må man så kappe de blokke, som lecabjælken ligger på. Hele lagene af leca vil jo komme i forkert højdemål da?
Ingen pointe med at isolere uden for facadeliv. Mellem isolering og murkrone bør der være noget afgrænsende materiale, f.eks. asfaltpap type AC 350. Anvender man cellulosefibre, kan isoleringen ligge op mod tagpanelet, ellers kræves en form for afstand. Pudsbrug 0-3 mm er til grovpuds, hvilket er OK, hvis man skal dække overfladen med f.eks. gips, ellers bør man anvende 0-1 mm. OK uden stødmuropkoblinger. Kender ikke Biltemas puds og murfarve. Afprøvede farvetyper på puds er kalkfarve, silikatfarve og linoliefarve. Jeg ville foretrække at integrere en form for påbygning på vindueskarmen fremfor at eksperimentere med afvigende højder på ledens murværksskifte.