"ok men det går at mure lecastenen efter taget også?" Svar: Sikkert, men det sidste skift tager nok lidt længere tid. Man skal jo have plads til stilladset også. "Hvor længe skal man vente, før man kan flise på pussen eller lecan?" Svar: Det afhænger nok primært af, hvilke produkter man har brugt. Svært at give et generelt svar på dette. "Er der fordele og ulemper ved at rulle tætlag på lecan eller pussen?" Svar: Også produktafhængigt. Svært at give et generelt svar på dette.
Selvfølgelig kan man male på puds. Der findes flere muligheder, silikatmaling eller linoliemaling. Aldrig plastmaling (akrylatmaling) på puds nogensinde. Det rimelige er, at lecan går lige så højt op som tegl, men er det måske ikke tilstrækkeligt? Du skal lave en skalatro sektionstegning, så du ved, hvordan spær skal se ud. Jeg kan ikke vurdere dette uden tegning.
Nu blev det besværligt, tegninger er ikke rigtig min ting. Hvad menes der med sektionsritning?
Men højbenet kommer til at møde lecavæggen og teglet. Kan man forestille sig at mure lecan op mellem spærfagene og undlade hammarband her, kun bruge hammarband på teglet i ydervæggen?
En tanke der kom er.. Kan jeg mure leca op på den eksisterende murstensydervæg for at hæve denne til "normal" væghøjde, så slipper jeg desuden for skråtags-/væg- og fastgørelsesproblemer med vinkler, og hanbjælken kan da i stedet hvile på remmen og fastgøres med 90* vinkeljern?
En sektionssnit er en gennemskæring på længden eller tværs af en bygning, med hvis hjælp man kontrollerer forskellige mål. Her er det et tværsnit, jeg tænker, at du har brug for at lave. Dit snak om skråtag gjorde mig tvivlende, men så har du jo forklaret, hvordan det hænger sammen. Jeg synes absolut, du skal hæve murstensmuren, så der bliver fuld loftshøjde hele vejen. Tag da hensyn til det højere gulvniveau, som bliver resultatet af påstøbningen. Mindst 230 cm bør det være. Man kan sikkert bruge lecablokke til at hæve murstensmuren. Murer da lecablokkene lidt trukket tilbage fra murstensvæggen, så der er plads til puds på ydersiden.
Hvad bør jeg tænke på ved overgangen fra tegl til leca. Denne fastgørelse burde være kritisk for tagets vindkapacitet?
Ser, hvordan man har lavet fastgørelsen af tagspærrets hanebjælke her. Hvordan er egentlig bøjlen fastgjort? Hvordan ville du have gjort det i mit tilfælde. Jeg vil virkelig have, at det skal blive holdbart, koste hvad det koste vil, vil have både seler og livrem.
Bistålet er sikkert indmuret i en horisontal fuge. For at se, hvad fugen mellem de eksisterende mursten og påmurret leca kan tåle i forhold til løftekrafter, bør man nok kontakte producenten af fugecementen. Tjek f.eks. www.weber.se og se, om du kan finde nogen, du kan ringe til. Eftersom man bruger samme type mørtel til mursten og leca, burde det ikke kræve nogen ekstra foranstaltning.