23,950 læst ·
189 svar
24k læst
189 svar
Regel indenfor gammelt "teglskal"
Ok er en tagskægge ud fra væggen på 300mm passende for denne "mindre" bygning?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Absolut!
Hvordan arrangerer jeg nemmest ventilation i rummet? Koldloft skal jo have to gitre på gavlen. Jeg antager, at koldloftsgavlen ikke isoleres? Bare beklædningsbrædder? Vindbeskyttelse? Regelsæt monterer beklædningsbrædderne direkte i tagspærene?
Ventilation soveværelse til/fraluftsventil i væggen bare nemmest?
Badeværelse fraluftsventilator eller bare vægventil?
Ventilation soveværelse til/fraluftsventil i væggen bare nemmest?
Badeværelse fraluftsventilator eller bare vægventil?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Normalt ventilerer man et koldloft med gitre på hver gavl. Eftersom det er en vinkkelbygning, er der kun én gavl. Hvordan ser det ud i hoveddelen? Koldloftets udførelse skal matche isoleringsmængden i loftet. Lidt isolering og vindtætning er ikke forkert. Sådan gjorde man aldrig før, men så fyrede man også for kragerne. Du skal supplere spærfoden i gavlen med regler på c/c 600 mm, så du har noget at sømme i. Bevægelsestyret udsugningsventilator i badeværelset + tilluftsventil i soveværelset ville jeg satse på, forudsat at luften kan passere under de mellemliggende døre.
Ok reglerne på gavlen fastgør man dem udenpå spærstolen, eller skal man felle dem ind mellem hanebjælke og højben?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er nemmest at folde dem ind.
Bliver nok til at hæve vinduet i soveværelset. Monteres vinduet i niveau med ydersiden puds på facaden eller bedre ca 10cm indrykning?
Er det nok at beklæde indersiden af indsynkningen med væv + gips for at dække mineralulden eller skal jeg mure med tegl eller leca i hulrummet, hvor mineralulden er?
Er det nok at beklæde indersiden af indsynkningen med væv + gips for at dække mineralulden eller skal jeg mure med tegl eller leca i hulrummet, hvor mineralulden er?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hovedreglen er, at vinduer skal monteres så tæt på facadelivet som det er praktisk muligt bl.a. for at undgå vandindtrængning. I dit tilfælde afhænger det lidt af, hvordan facaden ser ud lige der, hvor du skal have vinduer. Vinduesnichen kan dækkes med gips eller bræddesinddækning eller pudses. Det afhænger lidt af, hvordan væggens inderside skal behandles. Skal du have vinduesbænk? og i så fald, i hvilket materiale?
Tænker mig trævinduesbænk.
Ville gerne have vinduet 10 cm ind fra facaden for at give vinduet lidt ekstra beskyttelse.
Rækker det altså med gips for at dække mineralulden, jeg behøver ikke mure med leca eller tegl der for at dække mineralulden?
Ville gerne have vinduet 10 cm ind fra facaden for at give vinduet lidt ekstra beskyttelse.
Rækker det altså med gips for at dække mineralulden, jeg behøver ikke mure med leca eller tegl der for at dække mineralulden?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg synes, at 10 cm indrykning er alt for meget. Det skaber flere problemer, end det løser. I teglvægge før i tiden satte man vinduet en kvart sten ind, dvs. ca. 6 cm. Det er vigtigt at tætne fugen mellem karm og vægåbning samt have en ordentlig plade forneden. Mineralulden i væggen behøver ikke at blive dækket med leca eller tegl.
Tænker at man pudser op mod vinduets karm på ydersiden typ?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
OK med puds. Djuptliggende vinduer har ingen tradition i Sverige. Det ser bare mærkeligt ud, bortset fra hvad jeg har sagt om fugtproblemer. En anden situation i Sydeuropa med meget sol osv.
Ok er 6cm ind bedst eller kant i kan med putsen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det afhænger lidt af, hvordan overgangen mellem facade-liv og vinduesniche ser ud udefra. Er det en ny åbning, som du skal tage op i murstensvæggen, så sæt vinduet i liv.
Hvordan laver man på ydersiden foder? Man bør vel dække karmen på en eller anden måde?