Efter meget grubleri har jeg besluttet mig for at isolere hele bygningen indvendigt med 45mm stenuld. Jeg vil derfor udnytte reglarne til isoleringsfagene til også at aflaste alle laster, der havner over vinduesruderne. Jeg vil lægge XPS300 der, hvor disse laster havner. Ja, det er overdrevent stærk XPS, men på den anden side så bliver lasten præcis på kanten af pladen.

Overvejer at bare tilføje to længdegående armeringsjern (10mm jern) der, hvor lasterne havner, som supplement til armeringsnettet 6-150. Svært at se om bøjler er nødvendige for så små laster som 5-10kN eller mener I, at noget jern i den anden retning også er nødvendigt? (Altså fra ydersiden og indad). 100mm beton overalt. Altså ingen vot/kantsøjle. Under renovering: Vægbeklædning med plastik, isolering og træbjælke, klart til stenuldsisolering og ekstra XPS300 for at håndtere belastninger. Gammelt vindue i en murstensvægs revnedel, med loftsregel og el ledning. Væggens nederste del har synlige mursten.

S
Jeg havde stoppet nogle jern ind under tæppet og indad. Tæppet gør jo intet for styrken, men gør mere for at mindske overfladesprækker. To jern i længderetningen, så holder det nok. Helst vil man jo have to oppe og to nede, da de to håndterer både trækkræft og trykkræft, men det bliver for trangt at få det fornuftigt på 10 cm.

Senest redigeret:
  • Synes
Gabsson
  • Laddar…
S Söne sagde:
Jeg ville have puttet nogle jerner under tæppet og indad. Tæppet gør jo intet for styrken men mere for at mindske overflade revner. To jerner i længderetningen, så holder det nok. Helst vil man jo have to oppe og to nede, da de to håndterer både trækkraft og trykkraft, men det bliver for trangt at få det fornuftigt på 10 cm.
I teorien ville jeg have ønsket en tykkere støbning der, men et sted må man sætte grænsen for sikkerhedsmarginer.
Grunden til, at jeg har netop XPS300, er for at mindske trækkraften på pladen, som jo mindskes, hvis underlaget er hårdt og jævnt.
Den last, der opstår, burde være den, der ønsker at knække kanten af pladen, men der har jeg den eksisterende indervæg, der holder imod.

Har lagt en Jackon Jackopor vådrumsplade langs alle vægge for at skabe en diffusionbarriere mellem eksisterende sokkel og det nye betongulv. Isolerer også lidt, men kun 12mm tyk. Men frem for alt for at skabe et flydende gulv, der ikke er forankret i det gamle med forhåbentlig mindre risiko for revner.

Vil også tilføje, at langs det nye betongulv vil jeg lægge en træbjælke på højkant, typisk 45×195 for at sprede lasten på gulvet. Så det bliver ikke en typisk punktlast, men snarere en linjelast. En tilsvarende bjælke vil ligge under limtræsbjælken, da der er spændvidde der.

Senest redigeret:
Under konstruktion med gulvvarmesystem, LK systems 16 mm rør, C-C 240 mm. Separat form for badeværelse med EPS-beton synlig. En gulvvarmeinstallation med LK systems 16 mm rør på EPS-cement i et badeværelse, set med redskaber og en elektrisk enhed i nærheden.
Gulvvarme LK systems 16 mm. C-C 240 mm.
Separat støbeform til badeværelset, da der skal anvendes EPS-cement der.

Betonstøbning booket til 3. november. Sådan ser det ud i dag.
Armeringsnet 6-150
Armeringsjern 10mm hvor punktlast findes.

Armeringsnet lagt ud på gulv klar til betonstøbning, med synlige armeringsjern til punktlast i et rum under renovering med ubehandlede vægge. Armeringsnet med 6-150 mm og 10 mm armeringsjern foran en væg med afskallet puds og plastikafdækning på vinduet. Værelse med armeringsnet på gulvet foran en rude i en rå murstensvæg, klar til betongstøbning. Armeringsnet og jern på gulv i byggeprojekt, væg med rør og vinduer i baggrunden. Forberedelse til betongstøbning. Armeringsnet og armeringsjern placeret foran en rå væg, klar til betongstøbning.

• Synes
Söne og 1 anden
  • Laddar…
Plade på plads 3. november. Har en egen tråd for det, hvis nogen er interesseret.
En nylagt betongplade i et rum under renovering med plastafdækninger på væggene, taget den 3. november.

Tilbage til væggene da.
Jeg valgte at indfuge en type af fleksible armeringsjern, såkaldte helibars. De er 6 mm og optager trækspændinger i konstruktionen. Disse har jeg indfuget med en tixotrop mørtel, type cementpasta.

En nærbillede af en spiralformet, fleksibelt armeringsjern, også kendt som helibar, der bruges til at tage dragspændinger i konstruktioner. Murværk med indfugede helibars armeringsjern i cementpasta for styrkelse. Væg med en indsat helibar armeringsjern på 6 mm, omgivet af tixotropisk cementpasta, for at opsuge trækspændinger i konstruktionen. Fleksibelt armeringsjern (helibars) indlejret i murstensvæg med tixotropisk mørtel.

• Synes
Söne
  • Laddar…
Som I ved, så vil jeg opsætte alle vægge for at isolere 45mm. Så vil jeg også benytte lejligheden til at aflaste alle spær, så ikke al belastning ender på murstensvæggene.

Nu skal jeg fuge om alle de fuger, jeg har fræset ud, med hydraulisk kalkmørtel NHL 3.5 også kaldet D-brug.

Feedback.

Når det kommer til fx aflæsningen af limtræsbjælken over dette vindue, har jeg brugt følgende laster.

Punktlast fra taget bliver ca. 11 kN.
Som overliggende bjælke vil jeg bruge 220×45.
Spændvidden er 820 mm. Den skal kunne klare ca. 21 kN ved en punktlast i midten. Kun beregnet på brudgrænsen og ikke deformation.

Som stolper bliver det 45×95mm. De skal ved en knæklængde på 2m klare 7,52 kN, altså totalt ca. 15 kN.

Så i dette tilfælde bliver stolperne dem, der sætter grænsen. Mod betonen har vi sømpløkket fast en 45×45 (syll kan man vel sige). Denne fordeler jo lasten lidt på betonen.
Et gammelt vindue i en murstensvæg, set indefra, med et stykke papir på karmen og nogle byggematerialer udenfor.

Nu begynder aflæsningerne at arte sig.
Alt fra 45×220 til 45×265 bjælker.
Stolperne er ikke færdige endnu men bliver 45×120
Byggeprojekt med brædder i forskellige størrelser, uafsluttet væg og byggematerialer på gulvet. Loftet viser isolering og lysarmatur. Rummet under renovering med træbjælker 45×220 og 45×265 stablet. Væggene er af mursten, og der er gammelt vindue i midten. Byggematerialer til venstre.

Lille opdatering.
Nu er alle nye vinduer (Elitfönster Retro) og døre (diplomat) monteret.
Væggene består af reglar 45mm med isolering 70mm, Isover Vario Xtra, OSB plade samt gipsplade. I badeværelset brugte vi konstruktionsplyfa samt almindelig gips. Fugtspærren bliver vådrumsfolie og derefter fliser.

Renovering af rum med nye vinduer og døre installeret, værktøj og materialer spredt på gulvet, mand arbejder ved væggen under loftslampe. Nyrenoveret badeværelse under konstruktion med gipsvægge, nyt vindue og synlige rørstik i væggen. Betongulv klar til flisebelægning. Billede af et ufuldstændigt renoveret badeværelse med gipsvægge, nyt vindue, toilet og materialer på gulvet. En lampe hænger ned fra loftet. Rum under renovering med gipsvægge, en stige og værktøj. Midlertidig belysning hænger fra loftet. Åben dør leder til andet rum. Rødt, tredelt Elitfönster Retro-vindue monteret i en hvid væg med sne udenfor. Refleksion af person der tager billede ses i glasset.

• Synes
MultiMan
  • Laddar…
Så her, cirka 6 måneder efter projektstart, blev det. Der mangler stadig et falsk pladetag, når vejret bliver bedre.
Meget problemløsning på vejen med betonberegning, armering, laster og aflæsning, limtræsbjælke, isolering osv.
Jeg er alligevel tilfreds med de endelige løsninger, jeg har valgt. Den eneste såkaldte risikokonstruktion er taget, hvor jeg har udeladt luftspalten og i stedet brugt Isover Vario Xtra. Men jeg har meget god ventilation i boligen, og dampspærren er tæt overalt, dvs. ingen sprækker.

Tak til alle på forummet, som har hjulpet mig på vej!

OBS: ca. 950.000:- fattigere trods egen indsats på omkring 200 timer.

Rum efter renovering med gråt køkken, trægulv og lys spotbelysning. Byggeprojekt med fokus på problemløsning og ventilation. Moderne køkken med grå skabe og hvide bordplader. Inbyggede apparater og stort vindue over vasken. Lyst og rummeligt design. Nyrenoveret badeværelse med lyse fliser, brusekabine, vaskemaskine og hvidt vaskeskab under et vindue. Minimalistisk soveværelse med seng, hængelampe og stor glasdør, der åbner ud mod en have med cykel. Soveværelse med hvidt loft, synligt trægulv og en seng med spærrerester ovenpå. Vindue til venstre og en loftslampe. Stue med moderne interiør, herunder sofa, runde spisebord med stole, store vinduer og dekorative lamper i loftet.

Senest redigeret:
  • Synes
Klodsmajor og 11 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.