Vi skal udvide vores hus fra 1930, som oprindeligt havde træfacade, men som i dag har murstensfacade. Udvidelsen skal udføres i træ, og planen er derfor at rive murstensvæggen, der vender mod den nye del. Som det fremgår af billedet, vil en mindre del af murstenene nærmest hjørnerne blive bevaret, men resten skal fjernes for at give mere boligareal.
Mit første spørgsmål er, hvor stor risikoen er for, at de murstensvægge, der bliver tilbage, kan kollapse, når den ene side fjernes. Tømreren har foreslået, at man på en eller anden måde forankrer de tilbageværende mursten ved hjørnerne med en konstruktion, der går gennem murstenene og ind i reglarne bagved.
Mit andet spørgsmål er derfor, om nogen har tips til en passende konstruktion eller metode til at fastgøre og stabilisere murstenshjørnerne på en sikker måde.
For at undgå "unødvendige" svar kan jeg tilføje, at det ikke er en mulighed at fjerne al murstenen, og vi har allerede maksimeret udvidelsen, så det er heller ikke muligt at bevare hele væggen og i stedet forlænge udvidelsen.