R roli sagde:
Jeg tolkede indlægget om indfældet pladejern, at han ville have det for at sprede lasten, hvilket det ikke kommer til at gøre. Jo, lidt vil det sprede lasten, men ikke så det kommer til at hjælpe specielt meget.
R roli sagde:
En pladejern under den limtræsbjælke vil ikke fordele specielt meget last til siden, den er simpelthen for svag. Hvor bred er vinduesåbningen i billede 2? Det ser ud, som om du vil få problemer der, hvis der ikke er en solid bjælke over vinduesåbningen, der tager hånd om vertikallasten fra limtræsbjælken. Hvis det er skinnen ifølge tidligere billeder, så er det tvivlsomt, om det kommer til at holde.

• Træbjælke indsat i en vægåbning under en gammel loftskonstruktion med synlige mursten og cementreparation omkring.
Det lille vindue er som sagt 80 cm bredt. Der er lasten 15kN. Det andet vindue er 165 cm bredt og der er punktlasten 26kN.

Det mærkes virkelig, at der er spænding på bærelaget...
Jeg vender snart tilbage med, hvordan jeg tænker, men en ny løsning.

• En trækstøttebjelke over et lille vindue, understøttet af betonvæg, med planter udenfor. Der er synlige revner i væggen.
Sådan ser dagens lastberegning ud med den nuværende installation. Bemærk, at jeg deler beregningerne op, som om det var to sektioner. Dette fordi limtræsbjelken er sammensat ved et af betonfundamenterne og dermed ikke i ét helt stykke.

Det lille vindue - 80 cm bredt og i øjeblikket en maksimallast på 26 kN.

3D-tegning af bygning med mål og strukturelle specifikationer, inklusiv limtræsbjælkes deformation og bæreværdier, samt tagetaks og pelarmål.

Det store vindue - 165 cm bredt, maksimallast 16 kN

Illustration af trækonstruktion med limtræbalk, dimensioner og lastberegninger for et byggeri; fokus på sektionering og maxlast.

Jeg lytter til jer og forsøger at løse problemet under de forudsætninger, der findes.

Når det gælder det lille vindue, planlægger vi at støbe yderligere 2 fundamenter og bygge en stålbjælke.
Så sænker jeg belastningen i teglvæggen over det lille vindue fra 26 kN til 10 kN. Det er stadig 1 ton ved maksimal snelast, men det føles alligevel som om væggen burde klare det. Stålskinnen (som er i rimelig god stand) skal klare godt 24 kN ifølge Julius. Jeg synes, en teglvæg burde klare det med en oplægning på 19 cm på hver side. Man må ikke glemme, at der har været belastning på væggen i 90 år. Det fine ved denne løsning er, at disse to nye vertikale bjælker vil blive indfældet i fremtidige indervægge!

Ombyggning: En under konstruktionsområde med en jackstøtte placeret under loftet og omgivet af mærkede vægsektioner for at afhjælpe vindueslast.

Senest redigeret:
Og planen for det store vindue er følgende;
Renoveringsprojekt med et stort vindue, der viser limtræbjælke og betonfundament. Noter beskriver bjælkestøtte og væglast ved vinduet.

Sådan ja, nu begynder det at ligne noget. Var selv inde på tanken om at foreslå en overliggende ophængning. Men det er jo ingen større idé nu, for du har jo allerede tænkt tanken....

Før, når bærende murværk var hverdagskost, kunne mange håndtere denne type problem med en rygmarvsrefleks. I dag er det anderledes. Jeg har fundet en gammel tabel, der er en slags huskeliste. Der er opgivet trykstyrken for forskellige kombinationer af mursten og mørtel. En forudsætning er, at forholdet mellem dybde og højde er 1:12. Det betyder, at en fuldstensmur (25 cm) skal være 3 m høj for at man kan anvende oplysningerne. En sandstensvæg, der er muret med kalkmørtel, hvilket ikke er en urealistisk antagelse, har ifølge tabellen en trykstyrke på 18 kp/cm^2, dvs. ca. 1,8 MPa.

• Synes
Gabsson
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Før, når bærende murværk var hverdagskost, kunne mange håndtere denne type problem med en refleks. I dag er det anderledes. Jeg har fundet en gammel tabel, der er en slags huskeseddel. Der er oplysninger om trykstyrke for forskellige kombinationer af mursten og mørtel. En forudsætning er, at forholdet mellem dybde og højde er 1:12. Det betyder, at en helstensmur (25 cm) skal være 3 m høj for at man kan anvende oplysningerne. En sandstensvæg muret med kalkmørtel, hvilket ikke er en urealistisk antagelse, har ifølge tabellen en trykstyrke på 18 kp/cm^2, dvs ca. 1,8 MPa.
Justus. Hvordan oversætter jeg dette til eventuel last i praksis. Jeg mistænker, at disse 1.8MPa gælder linjelast og ikke punktlast?
Hvis nu lasten i mit tilfælde bliver 10kN, bliver lasten på ophænget fra stålskinnen følgende,
10 000÷(0,19×0,06×2) = 0.44 MPa
Nu hviler lasten jo på større areal end skinnen, men for at gøre en antagelse.

Tak for dine vigtige input.

Det er jo et spørgsmål om et tryk, dvs last per areal. Jo større areal du kan fordele en last på, desto lavere bliver trykket. Mange laster, der kommer på et murværk, er en form for punktlaster, gulvbjælker, spær mm. Man skal også tænke på, at lasten fra skinnen ender tæt på en vægafslutning (vinduesåbningen) og i en lavere højde end ønskværdigt. Jeg synes, du er på rette spor i din beregning.

• Synes
Gabsson
  • Laddar…
Ville nogen hjælpe mig med at vælge de passende dimensioner til ståldragene?
Hvis vi starter med disse to aflæsninger:
Diagram over to stålkonstruktionsdesigns med limtræsbjælker, dimensioner og noter til valgmuligheder for bjælker og beslag.

Ville ikke en rund søjle være rarest, når den er synlig? En gaffel med solide gennemgående skruer kan jeg godt lide. Hvordan har du fastgjort spær til limtræsdrageren?

• Synes
Gabsson
  • Laddar…
B bossespecial sagde:
Ville ikke en rund søjle være mest attraktiv, når den er synlig? En gaffel med solide gennemgående skruer kan jeg godt lide. Hvordan har du fastgjort spær til limtræsbjælken?
Rund søjle kan være flot ja. Spærene er ikke spændt fast i limtræsbjælken endnu. Men de vil blive fastgjort med nogle sømforbindelser senere.

Har du nogen kommentarer til dimensionen på søjlen?
Samt de øvrige bjælker. Jeg er usikker på, hvilke dimensioner jeg skal vælge nemlig...

G Gabsson sagde:
Rund søjle kan være flot ja. Tagåserne er ikke fastspændt i limtræsbjælken endnu. Men de vil blive fastgjort med noget sømforbindelse senere.

Har du synspunkter på dimensionen af søjlen?
Samt øvrige bjælker. Jeg føler mig usikker på, hvilke dimensioner jeg skal vælge nemlig...
Her ser det ud i dag 18. sept.
Et ubebygget rum med uisolere vægge, grusgulv, træloft og et metalstøttestang. Der er også synlige rør og ledninger. Renovering af rum med bjælker, støttestænger og byggematerialer på gulvet, fotografi taget den 18. september.

G Gabsson sagde:
Rund søjle kan være flot ja. Tagåserne er ikke fastspændt i limtræsbjælken endnu. Men de vil blive fæstet med noget sømforbindelse senere.

Har du synspunkter på dimensionen på søjlen?
Samt øvrige bjælker. Jeg føler mig usikker på hvilke dimensioner jeg skal vælge nemlig...
Du bør nok fæstne limtræsbjælken allerede nu, hvis stemplerne er fjernet. Tjek helt bagtil, så ser du tabeller om søjler, vælg gerne en lidt overdimensioneret søjle, så slipper du for at brandbeskytte den.
https://abrahamssonsjarn.se/app/uploads/2019/09/Tibnor_Konstruktionstabeller-2018.pdf

• Synes
Gabsson
  • Laddar…
B bossespecial sagde:
Du bör nok fastgøre limtræsbjælken allerede nu, hvis stemplerne er fjernet. Kig længst bagud, så ser du tabellerne på søjler, vælg gerne en lidt stærkere søjle, så slipper du for at brandbeskytte den.
[link]
Tak. Hvilken svaj på overligger-bjælken kan jeg acceptere? Jeg vil jo gerne have, at den er nogenlunde stiv, så ikke belastningen ender på murstensmuren.

Angående limtræsbjælken og stolperne er der to søjleløfter tilbage. Mener du, at limtræsbjælken skal vælte? Lige nu er den nærmest opkilet med en stærk spænding op mod tagstolene, så risikoen for, at den vælter, er lille. Desuden er den jo fastkilet i hullet i murstensvæggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.