B bossespecial sagde:
Hvor faste er søjlens placeringer? Hvis du forlænger det midterste rum, reduceres belastningen på væggen. Hvis det virker med plantegningen, kan du finde et sted, hvor punktbelastningen på væggen er nul. Man bør dog være lidt forsigtig, så den understøttende reaktion ikke bliver så stor, at bjælken løfter sig fra væggen.
Fundamenterne for de indre søjler er allerede støbt. Så de er svære at flytte nu. Som I kan se, er det første fundament en fritstående firkantet blok. Den anden indre søjle består af to fundamenter, hvor jeg vil have to stålsøjler med en ståloverligger.
Indvendig byggeplads med betonfundamenter og trærammer til støtte for pelare i en ufærdig bygning med værktøj og materialer spredt på gulvet.

• Firkantet betonfundament med armeringsstænger på grusunderlag, omgivet af byggematerialer og værktøj.
  • Betonfundamenter i byggeprojekt med forskalling og grus omgivet af værktøj. En fritstående klods og forberedelser til stålpelare og overligger.
Ok, så må man finde på noget andet. Er fundamentet større i overflade under gruset, det ser måske lidt lille ud ellers?

• Synes
Gabsson
  • Laddar…
B bossespecial sagde:
Ok, så må man finde på noget andet. Er fundamentet større i arealet under gruset, det ser måske lidt lille ud ellers?
Jeg håber, de er tilstrækkelige. Ifølge beregninger, jeg lavede på nettet, skulle de kunne klare ret meget mere end 54 kN.
Billede af et dokument med specifikationer for punktlastefundament, inklusive målinger og materialer til et byggeprojekt.

(y)

• Synes
Gabsson
  • Laddar…
I dag kom limtræsbjælken 90*315. Et fandens monstrum. Den er skåret i to sektioner på henholdsvis 6 og 4 meter. Vi grubler stadig over belastningerne på murstensvæggen... En under renovering med synlige stålstøtter og en lang limtræsbjælke, grus på gulvet og ufærdige murede vægge.

Bare en lille notits angående beregningen i indlæg #1. Den beregning gælder en kontinuerlig bjælke, dvs 10m uden samling. Prøv at lave beregningen igen men med en bjælke oplagt på 2 støttepunkter. Eller er det tænkt som en "gerbersamling"?

• Synes
Gabsson
  • Laddar…
B bossespecial sagde:
Bara en lille notits angående beregningen i indlæg #1. Den beregning gælder en kontinuerlig bjælke, dvs 10m uden samling. Prøv at lave beregningen igen men med en bjælke lagt op på 2 støttepunkter. Eller er det tænkt en "gerber-samling"?
Godt observeret. Jeg har regnet om og antaget, at de to limtræsbjælker virker over to uafhængige sektioner. Som om det var to separate huse altså.
Lasten bliver 25 kN i stedet for 22 kN. Altså endnu højere last. Jeg begynder at indse, at en sådan last er yderst usandsynlig, men med tanke på, hvor mange penge jeg lægger i dette byggeri, vil jeg sikre mig mod det alligevel. Tanken er, at jeg vil bygge bærende indervægge i denne sektion, som aflaster murstensvæggen. Jeg skal selvfølgelig forstærke ekstra under denne linjelast.

• Synes
bossespecial
  • Laddar…
Plantegning viser værkstedet med pil, der peger mod ny bærende væg, som skal aflaste teglgavel. Åbning til værksted ikke indtegnet.
Pilen peger på den indre væg, vi tænker skal være bærende og på den måde aflaste tegl-gavlen, så ikke al last fra limtræsbalken ligger der.

*Bemærk, at der altså bliver en åbning til værkstedet, som jo ses i tidligere billeder, hvor vi har revet midten af væggen. Værkstedet vil have samme standard som resten af bygningen, det er bare ikke indtegnet i denne planløsning.*

Senest redigeret:
Så ser stålbjælken ud over vinduet, hvor limtræsbjælken skal ligge.
Lejet er ca. 19 cm på hver side. Bredden på vinduet er 80 cm.
Stålbjælke over vindue med målebånd viser ca. 19 cm afstand fra kanten. Stålbalk over vindue med målestok ved siden af, viser en 19 cm dybde tilføjelse for limtræsbjælke.

Det ser ud som gammel jernbaneskinne af dekåvilltype (vanligtvis 600 mm sporbredde). Skinnevægten er 10 kg/m, hvilket er ekstremt lidt for tog. Hvis dens spændvidde er 80 cm, tåler den 24 kN som punktlast. Spørgsmålet er, om murstenene kan klare det? Hvis min gætning om jernbaneskinne er korrekt, er hver støtteflade 8700 mm^4. Havde du fået lasten fra limtræsbjælken ned til nærmere 10 kN, tror jeg, det havde været roligt.

Jeg er lidt usikker på, hvordan plantegningen forholder sig til limtræsbjælken og søjlerne, derfor afventer jeg med kommentarer om dette.

• Synes
Gabsson
  • Laddar…
Nu er monstret på plads. Vi har skåret op i fugelægten i murstensvæggen præcis under limbalken for at montere en fladjern 10mm tyk Renoveret rum med træbjælker, understøttet af stilladser. Et plattjärn er monteret på væggen for at fordele vægt. Byggematerialer og værktøjer ligger på jorden.
for at fordele belastningen over lidt flere sten.

Her ses udfræsningen og hvor fladjernet skal ligge. Urfræsning i væggen over et vindue, hvor der skal ligge et pladejern. En støttebjælke og en arbejdslys kan også ses. Opstilling af midlertidig støttestang foran et vindue i en delvist renoveret væg; område for plattjern ses øverst.

Et fladjern under den limtræsdrager vil ikke fordele specielt meget last sidelæns, den er simpelthen for svag. Hvor bred er vinduesåbningen på billede 2? Det ser ud som om du vil få problemer der, hvis der ikke er en ordentlig drager over vinduesåbningen, der kan håndtere den vertikale last fra limtræsdrageren. Hvis det er skinnen ifølge tidligere billeder, så er det tvivlsomt, om det vil holde.

• Synes
tobbbias og 1 anden
  • Laddar…
Hvilken funktion har pladejernet?

• Synes
Gabsson
  • Laddar…
Jeg tolkede indlægget om indfældet fladjern, at han skulle have det for at sprede lasten, hvilket det ikke kommer til at gøre. Jo lidt kommer det til at sprede lasten, men ikke så det kommer til at hjælpe specielt meget.

• Synes
tobbbias og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.