K karlmb sagde:
Ok. Og dette skulle så være noget, der bliver et stort problem i visse huse? Jeg gætter på, at næsten alle huse i Sverige får det sådan om sommeren, når solen bager.
Prøv selv at gå op på dit loft.
Og stik hånden ned i isoleringen.
Hvis der skulle være fugtigt (tillad mig at tvivle), hvad forhindrer fugten i at vandre opad om natten?
Min loft er stadig varmere om natten end boligområdet er under varme perioder om sommeren, men det spiller måske ikke så stor en rolle her.
Jeg tror, at fugten kan vandre opad, absolut. Men hvis det ikke er frit opad, vil jeg i hvert fald undgå at lukke eventuel kondens inde.
Dele af mit loft var indrettet med vinylgulv og tæppe, når det blev brugt som soveværelse for længe siden af tidligere ejere. Der tvivler jeg på, at de kunne trække vejret opad.

Jeg er enig med dig i meget, men synes stadig, at dampbremse virker fornuftigt, når man ikke har fuld styr på hele huset og dets opbygning 🙂

Denniis Denniis sagde:
Delar af min loft var indrett med plasttæppe og væg til væg tæppe da det blev brugt som soverum for længe siden af tidligere ejere. Der tvivler jeg på, at de kunne ånde opad.
Selvfølgelig er det dumt at lægge plasttæppe på den kolde side (som det jo bliver, hvis man bor nedenunder og ikke opvarmer ovenfor) At bruge tætte materialer på det forkerte sted er der nok ingen, der argumenterer imod.
At man ikke har fuld kontrol er jo på den anden side ingen grund til at vælge åbne materialer. Det er ikke så svært egentlig. Fugt vandrer mod det kolde i en isoleret væg/tag. Fugt, som vandrer igennem hele vejen og kommer ud i et koldere rum, kan kondensere og blive til vand på de koldeste dele i det rum. Altså vil man mindske fugtvandringen, ikke tillade den med nogen form for "ånde" argument.
Et hus skal ventileres, men er ingen lunge.
Hvor der findes fugt, skal det ventileres ud på en sikker måde. Er man usikker, om fx ventilationen er tilstrækkelig på en koldloft, så er det aldrig forkert at mindske fugtvandringen op til loftet ved at tætne rene luftlækager og mindske diffunderende fugt, som går igennem byggematerialerne.
Mange tror, at den eneste måde er at ventilere mere eller endda tørre luften til store energikostnader.
Men hvis ingen fugt findes, er der intet, der behøver at ventileres eller tørres.
At derimod fortsætte med at tilføre fugt til loftet i et gammelt hus ved fx at begynde at bo i det på moderne vis med høje temperaturer og badeværelser mm, og sætte dampbremse i taget, ja det vil give flere problemer end at sætte plastik på samme område.
Et tip i dag er at sætte billige temp og hygrometer-enheder på Zigbee, som går over et år på batteri, koster ca. 100 kr stk. Så kan man via en app på telefonen enkelt overvåge og se, hvordan fugt og temperatur ændrer sig over årstiderne og afgøre, om man har et problem eller ej.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.