Jeg er i gang med at renovere et rum i mit hus, hvor der er tretex i loftet. Tanken er at sætte gips op i loftet. Skal jeg fjerne tretexen først, eller kan jeg bare sætte gipsen direkte på?
Desværre kom jeg på dette, efter at jeg allerede har sat den nye væg op, men jeg tænker, at jeg i så fald beholder tretexen under loftsreglarne.
Under tretexen er der råspont mod loftet og derpå gammelt spånisolering.
Det er allerede meget koldt i dette rum, så jeg vil helst ikke forringe isoleringen, men samtidig vil jeg jo ikke have, at gipsen falder ned...

• Et loft i et rum under renovering med tretexplader, synlige hjørner og en skråvæg med afskallet maling. Vinduet delvist synligt til venstre.
  • Vægkonstruktion under renovering med træramme og gipsvæg, ubehandlet loft og ledning, der hænger ned fra loftet.
Tretex er god isolering, så lad den blive siddende. Skru gipspladerne fast med gipsskruer til træregelsystem, men brug 2 eller 3 lag gips afhængigt af tretexens tykkelse.

• Synes
Simon Hellsten og 1 anden
  • Laddar…
N Nissegandhi sagde:
Tretex er god isolering, så lad den sidde. Skru gipsen med gipsskrue for træregel, men for 2 eller 3 lag gips afhængigt af tretexens tykkelse.
Tak, ja længere skruer skal anskaffes, så de når til råsponten 👍🏻 Og det medfører ingen problemer, at underlaget er "blødt" under gipsen?

Ikke fordi det har så stor betydning men er det ikke masonit?

Stefan N Stefan N sagde:
Ikke fordi det har så stor betydning, men er det ikke masonit?
I så fald en meget tyk og porøs variant. Gætter på, at det er netop Tretex, da den er så tyk (ca. 1,5-2 cm) og porøs.

• Synes
joran og 1 anden
  • Laddar…
Ser ud som treetex synes jeg...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.