Hej har et hus fra 1950 med tretex loft, som jeg gerne vil udskifte med panel eller gips,
Bag tretexen er der råspont, derefter kommer loftsrummet, med kutterspån isolering. Altså ingen plast i dette hus. Sandsynligt, at der kan være vindpap bag tretexen.

Har 2 spørgsmål

kan man lægge panel direkte på tretexen?

Hvis man fjerner tretexen, skal der så ikke lægges noget plast? Hvis det ikke var i huset fra starten? I stedet en vindpap som bremser? Og derefter panel?

• Tak med infälld lampa, akustikplattor, tråkig estetik, beige toner, vardagsrum eller kontor kanske.
  • Tæt på visning af tretex loftpanel med råspont bagved og kutterspånisolering synlig.
Jeg ville ikke have sat plast i gammelt hus, hellere dampspærre. Ønsker du at fjerne tretexen af en eller anden grund? Ellers tænker jeg, at det jo er lidt isolering, som er dumt at fjerne uden grund :)

• Synes
Joak og 1 anden
  • Laddar…
Denniis Denniis sagde:
Jeg ville ikke sætte plast i et gammelt hus, hellere dampspærre.
Vil du fjerne tretexen af en eller anden grund? Ellers tænker jeg, at det er jo lidt isolering, som er dumt at fjerne unødigt :)
Ja vil lægge 'tagpanel, lægge direkte på? Måske

E Emonil sagde:
Ja vil lægge ‘tagpanel, lægge direkte på ? Måske
Hvis du ikke har nogen problemer på loftet i dag, så ville jeg i hvert fald sætte panelen direkte på tretexen.

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Denniis Denniis sagde:
Om du inte har några problem på loftet i dag så havde i hvert fald jeg sat panelet direkte på tretexen.
Hvis der er lidt problemer på loftet så? Fjerne tretex og sætte en dampspærre?

Hvad er lidt problem? Er det voksende problemer?

Jeg har fjernet indvendigt loft og sat dampbremse direkte på krydsfinér. Men så har jeg trukket ny el og lavet ny forskalling og derefter perlespont. Ingen tretex i mit tag.

Jeg tænker, at tretex er træfiber og dermed kan sidestilles med træspån, som du har som isolering. Jeg kan ikke forestille mig, at det ville skade at sætte dampbremsen på tretex. Jeg ville have hæftet den op på tretex uden at tøve, men det måske muligt at finde mere info om dette eller at nogen med mere viden kommer med input her :)

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Denniis Denniis sagde:
Hvad er lidt problem? Er det voksende problem?

Jeg har fjernet loft og sat dampbremse direkte på råspån. Men da har jeg trukket ny el og lavet ny spærre og derefter perlespont. Ingen tretex i mit tag.

Jeg tænker, at tretex er træfiber og dermed at ligestille med træspån, som du har som isolering. Jeg kan ikke forestille mig, at det skulle skade at sætte dampbremsen på tretex. Jeg ville have hæftet den op på tretex uden at tøve, men det kan måske findes mere info om dette, eller at nogen med mere viden kommer med input her :)
Ser ud som sorte råspån under toilettet, men den har været renoveret for noget år siden, så mistænker at det kan være gammel skade

E Emonil sagde:
Ser ud som sorte råspont under toilettet, men den har været renoveret for noget år siden, så mistænker at det kan være gammel skade
Men ved ikke hvordan jeg kan komme til sagen og se om det er gammel eller ny skade

E Emonil sagde:
Men vet ej hur jag kan komma till saken och se om det är gammal eller ny skada
Du kan tage en kniv og skrabe lidt på råsponten. Er det kun lidt sort på overfladen, og du får friskt træ frem under, er det ingen fare.
Hold lidt øje med, at det ikke fortsætter med at vokse bare. Sandsynligvis har du bedre ventilation fra toilettet, hvis du nu har renoveret det, så der er ingen yderligere foranstaltninger nødvendige. Men hvis det fortsætter, ville jeg tage hjælp fra et ventilationsfirma for at få hjælp baseret på dine specifikke forhold i dit hus :)

Denniis Denniis sagde:
Jeg ville ikke have sat plast i et gammelt hus, hellere en dampspærre.
Vil du fjerne tretexen af nogen grund? Ellers tænker jeg, at det jo er lidt isolering, som det er dumt at fjerne unødvendigt :)
Hvad ville problemet være med dampspærre?

• Synes
rassih
  • Laddar…
K karlmb sagde:
Hvad ville problemet være med dampspærre?
Det jeg har læst samt fået at vide fra venner (snedkere) er, at man ikke skal blande plast ind i gamle huse, der ikke er helt tætte i grunden, især hvis man har et koldt loftsrum eller hvis huset ikke er opvarmet hele året. Fordi plasten ikke tillader evt. fugt at vandre igennem på samme måde som en dampbremse, kan det forhindre gamle huse i at tørre op. Da vi har træspån som isolering, hvilket kan blive fugtigt engang imellem, fik jeg rådet at sætte en dampbremse.
Jeg er, som sagt, ingen ekspert men forsøger bare at dele det, jeg har fået at vide :)

• Synes
rassih og 1 anden
  • Laddar…
Denniis Denniis sagde:
Det jeg har læst mig til samt fået fra venner (snedkere) er, at man ikke skal blande plast ind i gamle huse, som ikke er helt tætte i grunden, specielt hvis man har et koldloft eller hvis huset ikke er opvarmet hele året. Eftersom plasten ikke tillader evt. fugt at vandre igennem på samme måde som dampbremsen, kan det forhindre gamle huse i at tørre op. Eftersom vi har træspån som isolering, hvilket kan blive fugtigt i ny og næ, fik jeg rådet at sætte dampbremse.
Jeg er som sagt ingen ekspert, men forsøger bare at dele det jeg har fået at vide :)
Vil påstå, at det er overtro trods alt. Alt opfundet efter 1900 er ikke skidt, som ikke hører hjemme i gamle huse.

• Synes
BigR
  • Laddar…
BigR
Undgå overtryk i huset, god ventilation er fugtens fjende. Det vigtigste er at stoppe luftvandring så byggfolie eller vindbeskyttelse fungerer godt i loftet, plast eller ej. Med halvtredsernes sparsomt isolerede (under 200mm) vægge og tag kan normal fugt nå at tørre ud i begge retninger i et hus, der ikke være tomt og har normal opvarmning.

• Synes
karlmb
  • Laddar…
K karlmb sagde:
Vil påstå at det er overtro trods alt. Alt opfundet efter 1900 er ikke skrald som ikke hører hjemme i gamle huse.
På hvilken måde er det overtro?
Jeg er helt enig med dig ellers, bruger gerne nyere ting og er ingen bagstræber som nægter nyt.

Plast fungerer sikkert ligeså godt i mange tilfælde, men er man lidt usikker så synes jeg alligevel at dampspærre er bedre så ingen fugt risikerer at blive indespærret.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
BigR BigR sagde:
Undgå overtryk i huset, god ventilation er fugtens fjende. Det vigtigste er at stoppe luftvandring, så byggfolie eller vindbeskyttelse fungerer godt i loftet, plast eller ej. Med femtitallets sparsomt isolerede (under 200mm) vægge og tag så når normal fugt at tørre ud begge veje i et hus, der ikke bliver koldstillet og har normal opvarmning.
Okay så lidt dampspærre kan ikke skade? Tænkte isolere igen for har lidt grimt problem på loftet, ligger kun vindspærre der, tænkte isolere igen og lægge dampspærre i stedet på loftet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.