BigR
Jeg beskrev fremgangsmåden indefra. Hvis du isolerer om fra kaldloftet, så læg vindpap mod brædderne på den kolde side og derefter isolering på det.

BigR BigR sagde:
Jeg beskrev fremgangsmåde fra indersiden. Hvis du isolerer fra det kolde loft, så læg undertag mod brædderne på den kolde side og så isolering på det.
Okay for alle virksomheder, jeg har været i kontakt med, sagde læg dampspærre fra loftet, så isolering ovenpå. De siger, pappen bremser knapt, ved selv ikke længere, så kompliceret det hele.

BigR
Læg dampspærre da. Polyetendug er i øvrigt en slags "spærre", men med lavere damptæthed. Det plejer at være specificeret på forskellige membraner/folie. Lidt uklart om du mener at lægge dug indefra eller udefra eller begge dele?

Hvis du lægger dobbelte spærre, en på koldloft og en indefra under loft, skal damptætheden være højere på den indre spærre.

Tænkte kun at isolere fra loftet, når jeg fjerner den gamle isoleringen kutterspån, tænkte jeg at isolere med cellulose eller træfiber. Så når jeg fjerner kutterspån, tænkte jeg at fjerne den gamle vindtæthedspapir og lægge en dampspærre og derefter lægge den nye isolering. Derefter øge ventilationen i huset også.

namnbyte
Denniis Denniis sagde:
Jeg ville ikke sætte plast i gammelt hus, hellere dampspærre.
Vil du fjerne tretexen af en eller anden grund? Ellers tænker jeg, at det jo er lidt isolering, som er dumt at fjerne unødigt :)
Har du aldrig set treetex brænde? Ved eventuel brand når man knap nok at ringe alarmnummeret, før det er for sent, brækkede et stykke fra en væg herhjemme og besluttede derefter, at al treetex skal erstattes med gips 😅

• Synes
karlmb
  • Laddar…
Denniis Denniis sagde:
På hvilken måde er det overtro? Jeg er helt enig med dig ellers, bruger gerne moderne ting og er ikke en bagstræber, der nægter noget nyt.

Plast fungerer sikkert lige så godt i mange tilfælde, men hvis man er lidt usikker, synes jeg i hvert fald, at dampspærre er bedre, så ingen fugt risikerer at blive indestængt.
Alt handler om at minimere mængden af vanddamp på den kolde loft. Jeg ser ikke, hvordan det kan være en fordel, at der kommer mere vanddamp derop, som det bliver med dampspærre.
Hvordan skulle fugt blive indestængt med rigtig plast?
Du tænker, at huset ikke bruges, og man lukker for al ventilation?

namnbyte namnbyte sagde:
Har du aldrig set treetex brænde? Ved eventuel brand når man knap slå alarmnummeret ind, før det er for sent, brød et stykke løs fra en væg herhjemme og besluttede os derefter for, at al treetex skal erstattes med gips 😅
Nej, det har jeg aldrig oplevet, heldigvis :)
Helt klart en god input, men hvis man sætter panelet foran treteksen, bliver det vel trods alt en forbedring i forhold til nuværende?
Jeg tænker, at sofaer og gardiner er en større fare i forbindelse med brandsikkerhed?

Senest redigeret:
K karlmb sagde:
Alt handler om at minimere mængden af vanddamp på den kolde loft. Jeg ser ikke, hvordan det kan være en fordel, at der kommer mere vanddamp derop, som det bliver med dampspærre.
Hvordan skulle fugt blive fanget med rigtig plast?
Du tænker, at huset ikke bruges, og man lukker al ventilation?
Jeg tænker, at det kolde loft bliver fugtigt i sensommeren, og træspånisolering suger fugt. Med dampspærre kan det tørre i begge retninger i stedet for kun opad med plast. Jeg synes bare, det virker dumt at plastre noget, hvis man ikke er sikker på, at det er helt hundrede tæt. Hvis man bygger nyt, ville jeg også have brugt plast.
Der findes dampspærre til forskellige forudsætninger også.
Sådan er mine tanker, men jeg forstår, der findes forskellige meninger, da det lader til, at der også gør det blandt professionelle udførere.

Her findes nok bedre forklaring, end den jeg kan skrive https://www.isolerproffs.se/isoleringsfakta/produktfakta/tatskikt/angbromsar/

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Den der brandaspekt mange kører med er bare latterlig............De fleste indendørsbrande har nok samme forløb uanset hvad væg- og loftsplader er lavet af. Der er en ret stor forskel på at brænde et løst tretex stykke end når det sidder på en væg klemt mellem andre materialer. Der ligger det muligvis og gløder og ulmer lidt, hvis man nu leger med tanken, at ilden starter i noget elektrisk og det kryber videre.

• Synes
Anonymiserad 405730 og 2 andre
  • Laddar…
namnbyte
S Stefan1972 sagde:
Den der brandaspekt mange bruger med er bare latterlig............De fleste indendørsbrande har nok samme forløb uanset hvad væg- og loftplader er lavet af. Det er en ret stor forskel på at brænde et løst tretex-stykke end når det sidder på en væg klemt mellem andre materialer. Der ligger det måske og gløder og ulmer lidt, hvis man nu leger med tanken om, at ilden starter i noget elektrisk og det kryber videre.
I de fleste huse med treetex er det ikke indbygget, men udgør det yderste byggelag på især væg. Eventuelt med tapet eller væv over. I vores hus fra 1950 er det det eneste materiale, der udgør indervæggen udover reglarne og lidt vævetapet, det vil sige det vil ikke gløde en smule, uanset hvilken side det bliver varmt på. Ligesom det vægstykke vi allerede har testet på.

Du får det til at lyde som om at treetex er lig med gips ved en eventuel brand, at det ikke gør nogen forskel overhovedet og dermed er indbildsk at erstatte. Tvivler på at det er tilfældet.

Denniis Denniis sagde:
Jeg tænker, at kaldloftet bliver fugtigt sidst på sommeren, og træspånisolering suger fugt til sig. Med en dampspærre kan det tørre i begge retninger i stedet for kun opad med plastik. Jeg synes bare, det føles dumt at forsegle noget med plastik, hvis man ikke er sikker på, at det er helt tæt i øvrigt. Hvis man bygger nyt, ville jeg også bruge plastik.
Der findes også dampspærrer til forskellige forudsætninger.
Så det er mine tanker, men jeg forstår, at der findes forskellige meninger, da det også ser ud til at være tilfældet blandt professionelle udførere.

Her findes der nok en bedre forklaring end den, jeg kan skrive [link]
OK, men det føles ret usandsynligt og egentlig fysisk umuligt, at opsamlet fugt i træspån skulle bevæge sig mod en varmere plads (nedad). Fugt bevæger sig altid i den kolde retning. Så den skal bare op i luften på loftet og ventileres ud der. Plastik forhindrer altså ingen udtørring, uanset isoleringsmateriale.

K karlmb sagde:
OK, men det føles ganske usandsynligt og egentlig fysisk umuligt, at oplagret fugt i træspån skulle vandre mod et varmere sted (nedad). Fugt vandrer altid i den kolde retning. Så den skal bare op i luften på loftet og ventileres ud der. Plast hindrer altså ingen optørring, uanset isoleringsmateriale.
Jeg er uenig, så det er heldigt, vi kan mene og tro forskelligt :)

Men ifølge dig er altså dampspærre helt unødvendigt og kan byttes ud med plast i alle tilfælde?

Denniis Denniis sagde:
Jeg er ikke enig, så det er heldigt, vi får mene og tro forskelligt
Man mener og tror ikke forskelligt om naturens love.
Jeg har ikke set nogen grund til at bruge dampspærre som alternativ til plastik andre steder heller, er det andre forhold i vægge fx? (Alvorligt ment spørgsmål, hvis nogen har et svar)

K karlmb sagde:
Allt handlar om att minimera mängden vattenånga på den kalla vinden. Jag ser inte hur det kan vara en fördel att det kommer mer vattenånga upp dit som det blir med ångbroms.
Hur skulle fukt bli instängd med riktig plast?
Du tänker att huset inte används och man täpper till all ventilation?
Plast mot taket gör förvisso att det går mindre fukt upp dit, men min fundering blir då om det inte går mer fukt i någon annanstans, och ställer till det där?
Plast överallt eller ingenstans, och eftersom det är svårt att få det moderna täta plastskiktet i ett gammalt hus låter man bli den och sansar sig lagom med isolerandet.

Mina fem öre.

• Synes
Joak
  • Laddar…
K karlmb sagde:
Man synes og tror ikke forskelligt om naturlove.
Jeg har ikke set nogen grund til at bruge dampbremse som alternativ til plast andre steder heller, er der andre forhold i vægge fx? (Alvorligt ment spørgsmål, hvis nogen har et svar)
Rigtig mange håndværkere på sociale medier og producenter ser vel også ud til at gøre det?

Eller hvad er det jeg misforstår i infoen på følgende side for eksempel?
https://www.isolerproffs.se/isoleringsfakta/produktfakta/tatskikt/angbromsar/

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.