A Aylahund sagde:
Hvad mener du med at en facade ikke kan være af træ, Jo HAN ved, at jeg satte baspanel op på væggen
Blinket skal monteres bag en ventileret facade, ikke på den ventilerede facade. Det er spørgsmålet i tråden fra TS, hvordan dette skal udføres.

E Evalarsson36 sagde:
Ja lock er præcis det. Ja montere bagved vindpapp er jo bullshit og bare en måde for ham at komme udenom og sige at dette begriber du ikke lille gumman. Overvejer faktisk at anmelde til Arn. For at han har så dårlig en attitude
Farstatjej90 Farstatjej90 sagde:
Jeg synes at hvis man opfører sig dårligt kan man forvente det samme tilbage. Jeg har intet til overs for idioter. Øje for øje.
Vi har kun hørt hvad den ene side mener, med tanke på måden at udtrykke sig her kan der være attitudeproblemer på begge sider?!

• Synes
UffePlåtis og 3 andre
  • Laddar…
Hvis vi for en stund kan springe snakken om hvem der er dummest over, så overvejer jeg stadig varianten med blikpladen bag vindafskærmningen.

Jeg forestiller mig et indrammet hul omkring vinduet, og så trækker man normalt vindafskærmningen ud på disse rammer, og er det en dug, folder man den endda ind i hullet.

Skal jeg have en traditionel karm omkring vinduet, havner blikpladen et stykke oppe og ikke der, hvor vindafskærmningen slutter, kant i kant med rammerne. Dette er ret godt illustreret på billedet fra tidligere i tråden:

Byggeprojekt: vindue med bliktag, træramme og vindbeskyttelse. Visning af montage med traditionelle og alternative foderløsninger.

Mener I da, at det er praksis at lave et snit i vindafskærmningen for at få blikpladen ind? Eller slutter vindafskærmningen ovenfor og fortsætter nedenfor?

...eller, mener I, at denne metode bruges, når man ikke har en "traditionel" karm omkring vinduet, og blikpladen dermed havner længere nede (lyder mere rimeligt i mine ører)?

Vægdiagram viser konstruktion med to lag tømmer, markerer reglar, vindskydd og bleckplacering omkring et vindue. Numre angiver komponenter og lag.

Traditionel montering (jeg vil faktisk gerne have blikpladen bag sømlekten, forstår ikke, hvorfor man ikke har gjort sådan her).

Tværsnit af vægkonstruktion omkring et vindue med forskellige lag som isolering, vindspærre og inddækning markeret med numre.

P
MathiasS MathiasS sagde:
Hvis vi for en stund kan springe snakken om hvem der er dummest over, overvejer jeg stadig varianten med beslaget bag vindskærmen.

Jeg forestiller mig et afstivet hul omkring vinduet, og derefter trækker man normalt vindskærmen ud på disse reglar, og hvis det er en dug, folder man den endda ind i hullet.

Hvis jeg skal have en traditionel indfatning omkring vinduet, ender beslaget jo et stykke oppe og ikke der, hvor vindskærmen slutter, kant i kant med trækonstruktionen. Dette er godt illustreret på billedet fra tidligere i tråden:

[billede]

Mener I så, at det er praksis at lave en slids i vindskærmen for at få beslaget ind? Eller afsluttes vindskærmen ovenfor og fortsætter nedenunder?

...eller, mener I, at denne metode bruges, når man ikke har en "traditionel" indfatning omkring vinduet og beslaget derfor ender længere nede (det lyder mere rimeligt i mine ører)?

[billede]

Traditionel montering (selvfølgelig vil jeg have beslaget bag spikerlækt, forstår ikke hvorfor man ikke har gjort sådan her).

[billede]
Hej, De to eksempelbilleder er ikke almindelige udførelser her på vestkysten i hvert fald ifølge min erfaring.

Man kan skære op i vindduken, så man trækker overbeslaget ind og derefter tape med en vindbeskyttelsestape, der er diffusionsåben. Obs ikke egnet at bruge den grønne diffusionstape, da det er et plastprodukt, desværre bruges denne tape meget ofte ude på byggerierne.

Janu78 sagde:
Hej, De to eksempler på billeder er ikke normale udførelser her på vestkysten i hvert fald ifølge min erfaring.

Man kan skære op vinddugen, så man trækker ind underpladen ind og derefter tape med en vindbeskyttelsestape, der er diffusionsåben. Bemærk, det er ikke egnet at bruge den grønne diffusionstape, da det er et plastprodukt; denne tape bruges desværre meget ofte ude på byggerierne.
Pladen er ikke diffusionsåben heller, så lidt tape er nok ikke noget, der gør markant forskel.

• Synes
UffePlåtis
  • Laddar…
P
B Betongapa sagde:
Pladen er ikke diffusionsåben heller, så lidt tape er nok ikke noget der gør markant forskel.
Den tape er ikke beregnet til udendørs brug, men der findes vindbeskyttelsestape, som er beregnet til vindduken. Ren dovenskab at ikke bestille det rigtige produkt på forhånd.

• Synes
UffePlåtis
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS sagde:
Hvis vi et øjeblik kan springe snakken om hvem der er dummest over, så overvejer jeg stadig varianten med metallet bag vindspærren.

Jeg forestiller mig et regelramme omkring vinduet, og så trækker man jo normalt vindspærren ud på disse regler, og hvis det er en dug, folder man den endda ind i hullet.

Hvis jeg skal have en traditionel indfatning omkring vinduet, kommer metallet jo en smule op og ikke der hvor vindspærren ender, kant i kant med regelværket. Det illustreres ret godt i billedet fra tidligere i tråden:

[billede]

Mener I da, at det er praksis at lave en slids i vindspærren for at få metallet ind? Eller afsluttes vindspærren ovenfor og fortsætter nedenfor?

...eller mener I, at denne metode anvendes, når man ikke har en "traditionel" indfatning omkring vinduet, og metallet dermed kommer længere ned (lyder mere rimeligt i mine ører)?

[billede]

Traditionel montage (godt nok vil jeg have metallet bag spiklisterne, forstår ikke, hvorfor man ikke har gjort sådan her).

[billede]
Ser at det øverste billede har metallet stukket ind under vindspærren, mens det nederste har dobbeltoverlapninger, hvor ingen af dem er stukket ind under vindspærren, ville ikke bruge disse eksempler.

P
Janu78 sagde:
Den tape er ikke beregnet til udendørs brug, men der findes vindtætnings tape, der er beregnet til vindduken. Ren dovenskab at ikke bestille det rigtige produkt på forhånd.
Ser nu, at de har ændret i varedeklarationen på visse diffusionstape, at de kan bruges udendørs til vindduken, så jeg trækker mig der!

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Janu78 sagde:
Obs ej lämpligt att använda den gröna diffusions tejpen då det är en plastprodukt, denna tejpen används väldigt ofta ute på byggerna tyvärr.
Hvis man har 100-150 kvadratmeter diffusionsåben vindpap rundt om huset så vil vel ikke nogle tape-strimler på 0,25 kvadrat tilsammen spille så stor rolle?

Desuden er den diffåbne tape også en plastprodukt...

P
useless useless sagde:
Hvis man har 100-150 kvadratmeter diffusionsåben vindtæt rundt om huset så vil vel ikke nogle tape strimler på 0,25 kvadrat tilsammen spille så stor en rolle?

Desuden er den diffusionsåbne tape også et plastprodukt...
Jeg trak mig tilbage hvis du læser ovenfor.

• Synes
tobbbias og 1 anden
  • Laddar…
Janu78 sagde:
Hej, De to eksempelbilleder er ikke almindelige udførelser her på vestkysten i hvert fald ifølge min erfaring.
Jeg tog bare fra Träguiden for at have en eller anden reference. Er enig i, at den over-konstruktionen føles lidt mærkelig.

Hvis du skærer op i vinddugen, mener du så, at du taper både på under- og overside af inddækningen, med tape ud over inddækningen? Samme ting, hvis du bruger gips som vindafskærmning?

P
MathiasS MathiasS sagde:
Jeg sakser bare fra Träguiden for at have en reference. Enig i, at den over konstruktionen føles lidt underlig.

Hvis du skærer op i vindduken, mener du så, at du taper både på under- og oversiden af blikpladen, med tape ud over blikpladen? Samme procedure hvis du bruger gips som vindbeskyttelse?
Hvis du brugte gips, mener jeg, at du skal montere overblikpladen inden montagen af gipsen.

• Synes
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS sagde:
Jeg klippede bare fra Träguiden for at have en eller anden reference. Enig i, at den øverste konstruktion føles lidt mærkelig.

Hvis du skærer op i vindduken, mener du så, at du taper både på under- og overside af blecket, med tape ud over blecket? Det samme, hvis du bruger gips som vindbeskyttelse?
Du behøver kun at tape snittet, du skærer op altså i overdelen af bakkant overbleck.

P
E Evalarsson36 sagde:
Selvfølgelig forstår jeg, at det er vigtigt at gøre det rigtigt. Ved ikke hvorfor du hele tiden mistolker mig. Det er jo derfor jeg spørger
Du har fået svar nu. Din tømrer her ret, han har ikke gjort forkert, ifølge mig og flere her.

• Synes
MONTREAL
  • Laddar…
Hvordan beregner man, hvor overblikket bliver?
Jeg som skifter til lidt mindre vinduer og skifter dem efter facaden er færdig, har sat blik udenpå panelet med ankantning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.