61,431 læst ·
252 svar
61k læst
252 svar
Overdækning
Han har ikke uret. Ved renovering skal man naturligvis tilpasse sig efter, hvordan virkeligheden ser ud. Men jeg vil sige, at jo længere ind i facaden blikket havner, desto bedre.
Jeg har selv altid forsøgt at placere indenfor vindbeskyttelsen eller på vindbeskyttelsen med tætning/tape mellem plade og vindbeskyttelse. Dette for at lede eventuelt vand ud, som kan finde vej ind bag facaden. Det burde i praksis ikke være mange dråber.
Også Hus AMA angiver, at "Drypblik skal monteres på en sådan måde, at vand der kan trænge ind i en ventileret og drænet luftspalte ledes ud af konstruktionen."
Hus AMA er jo ingen lov, men dog et rimeligt udgangspunkt.
I mine ører lyder han i dette tekniske spørgsmål som en seriøs tømrer, bestemt mere arbejde end at placere blikket længere ud. Hans dårlige attitude er dog kedelig, for at sige det mildt.
Jeg har selv altid forsøgt at placere indenfor vindbeskyttelsen eller på vindbeskyttelsen med tætning/tape mellem plade og vindbeskyttelse. Dette for at lede eventuelt vand ud, som kan finde vej ind bag facaden. Det burde i praksis ikke være mange dråber.
Også Hus AMA angiver, at "Drypblik skal monteres på en sådan måde, at vand der kan trænge ind i en ventileret og drænet luftspalte ledes ud af konstruktionen."
Hus AMA er jo ingen lov, men dog et rimeligt udgangspunkt.
I mine ører lyder han i dette tekniske spørgsmål som en seriøs tømrer, bestemt mere arbejde end at placere blikket længere ud. Hans dårlige attitude er dog kedelig, for at sige det mildt.
Janu78 skriver en god løsning, som jeg ville tilstræbe, hvis det er muligt.
Ifølge HusAMA: ”Drypnæser skal monteres på en sådan måde, at vand, der kan trænge ind i et ventileret og drænet luftspalte, ledes ud af konstruktionen.”
Drypnæser er ”plader til afledning af vand ved for eksempel altaner, balkoner, luger, overkant af vinduer, døre og lignende”.
Der findes også løsninger, hvor man bøjer plader mod fx vindskede med tætning.
Så længe man sikrer, at vand, der trænger ind bag panelen, ledes ud af konstruktionen, får man en god professionel løsning, så længe man samtidig tager hensyn til, at vinduer kan udskiftes, og facaden ventileres (hvis der er krav til det).
Ifølge HusAMA: ”Drypnæser skal monteres på en sådan måde, at vand, der kan trænge ind i et ventileret og drænet luftspalte, ledes ud af konstruktionen.”
Drypnæser er ”plader til afledning af vand ved for eksempel altaner, balkoner, luger, overkant af vinduer, døre og lignende”.
Der findes også løsninger, hvor man bøjer plader mod fx vindskede med tætning.
Så længe man sikrer, at vand, der trænger ind bag panelen, ledes ud af konstruktionen, får man en god professionel løsning, så længe man samtidig tager hensyn til, at vinduer kan udskiftes, og facaden ventileres (hvis der er krav til det).
Tak endelig nogen, der ved noget, så mange gør-det-selv'ere og "eksperter" der finder noget på nettet og tror, de er eksperter!J J_K_H sagde:Janu78 skriver en god løsning som jeg ville efterstræbe, hvis det er muligt.
Ifølge HusAMA: ”Dråbeinddækninger skal monteres på en sådan måde, at vand, der kan trænge ind i et ventileret og drænet luftrum, ledes ud af konstruktionen.”
Dråbeinddækninger er ”inddækninger til afledning af vand ved for eksempel altaner, altaner, skodder, overkant af vinduer, døre og lignende”.
Der findes også løsninger, hvor man bøjer plade mod eksempelvis vindskede med tætning.
Løser man blot, at vand, der trænger ind bag panelet, ledes ud af konstruktionen, får man en god fagmand-løsning, så længe man samtidig tager hensyn til, at vinduer kan udskiftes, og facaden ventileres (hvis krav findes).
Lyder som en rigtig mandschauvinist til tømrer.
Sådan siger Plåtbyggnad AMA Hus 21 i hvert fald, og det er vel i hvert fald mere rigtigt end forkert at montere under vindpappen.
Dog plejer det at se meget forskelligt ud afhængigt af bygge fra min erfaring som blikkenslager.
Jeg selv ville ikke give nogen garanti på et overblik, som ikke er i det mindste bag panelet.
Sådan siger Plåtbyggnad AMA Hus 21 i hvert fald, og det er vel i hvert fald mere rigtigt end forkert at montere under vindpappen.
Dog plejer det at se meget forskelligt ud afhængigt af bygge fra min erfaring som blikkenslager.
Jeg selv ville ikke give nogen garanti på et overblik, som ikke er i det mindste bag panelet.
Der findes mange forskellige måder at montere overbleg på, og forskellige måder kan være rigtige på forskellige huse afhængigt af, hvordan husvæggen er opbygget og konstrueret.
For at svare på, om det er fagmæssigt udført, kræves der meget mere information om dit hus, og i praksis sandsynligvis en kontrol på stedet, først da kan man sige, om det er fagmæssigt ok eller ikke. At google hvordan man gør ved nybyggeri i dag er ikke nødvendigvis det rigtige på et gammelt hus med en anden konstruktion.
Det er desuden ærgerligt, at ts og byggeren ikke lykkes med at finde en fungerende kommunikation, hvor man lykkes i at afklare dette.
For at svare på, om det er fagmæssigt udført, kræves der meget mere information om dit hus, og i praksis sandsynligvis en kontrol på stedet, først da kan man sige, om det er fagmæssigt ok eller ikke. At google hvordan man gør ved nybyggeri i dag er ikke nødvendigvis det rigtige på et gammelt hus med en anden konstruktion.
Det er desuden ærgerligt, at ts og byggeren ikke lykkes med at finde en fungerende kommunikation, hvor man lykkes i at afklare dette.
Men hvis tømreren har foreslået og vil sætte blikpladen indenfor vindtætningen, må man vel antage, at det er muligt at gøre det sådan. Og også da antage, at det er korrekt, da det er den foretrukne metode ifølge de nu gældende "branchekoder". Men selvfølgelig, med mere information som vi nu ikke har, så kunne det måske have været anderledes.P polaris78 sagde:Der findes mange forskellige måder at montere overblik på, og forskellige måder kan være rigtige på forskellige huse afhængigt af, hvordan husvæggen er bygget og konstrueret..
For at svare på, om det er fagmæssigt udført, kræves der meget mere information om dit hus og i praksis sandsynligvis en kontrol på stedet, først da kan man sige, om det er fagmæssigt ok eller ej.. At google hvordan man gør ved nybyggeri i dag er ikke nødvendigvis det rigtige på et gammelt hus med anden konstruktion.
Så er det ærgerligt, at ts og byggefirmaet ikke lykkes med at finde en fungerende kommunikation, hvor man lykkes med at afklare dette
Jo det er alt for tidligt at udtrykke sig klart om, at noget er forkertB Betongapa sagde:Men hvis tømreren har foreslået og vil sætte blikpladen indenfor vindsikringen, må man vel antage, at det er muligt at gøre det sådan. Og også antage, at det er korrekt, da det er den foretrukne metode ifølge de nu gældende "branchestandarder". Men selvfølgelig, med mere information, som vi nu ikke har, kunne det måske have været anderledes.
Ts vil helst have sort på hvidt om, hvad der er forkert henholdsvis rigtigt, men virkeligheden er lidt mere kompliceret end det.
For at kunne gribe sin tømrer i, at det faktisk er så forkert, at det ikke er fagligt korrekt udført, kræves der jo en del mere info. uden den er spørgsmålet umuligt at give et korrekt svar på.
Dette er en dårlig løsning da dropblekket ikke leder vand ud fra konstruktionen. Løsningen risikerer at vand ledes ind bag sømlekten til drevpladsen for vinduet og skader både konstruktionen, vindue og indvendige materialer.Farstatjej90 sagde:
Desuden mangler der ventilation af panelet, selvom de hævder det, da luften ikke kan passere sømlekten.
Byggmax er måske ikke den bedste kilde til, hvordan det skal udføres.
Han har ikke kaldt mig lille skat. Men holdningen er sådan. Nedværdigende og "detforstårduikketilnu" "komikkemighermedogfortællermighvordanjegsaskøretingene" derimod spørger han, om min mandlige ven er min fk. Hvad har det nu med renoveringen at gøre?GlennB sagde:
Hej, tag ikke det forkert, men dette er et eksempel på, hvordan det ikke skal se ud.Cruzze sagde:
Overblikket skal også optage luftspalten, så enten ind bag asfaboarden eller direkte mod asfaboarden med tætning imellem asfaboarden og pladen.
Dit overblik mangler opbøjede gavle, som det skal være.
Derefter skal pladen slutte 40mm udenfor karmens yderside, hvis jeg ikke husker forkert.
For sådan som det er nu, kan regnvand, der kommer bag panelet, løbe ind i konstruktionen over vinduet.