Janu78 sagde:
Hej, tag ikke ilde op, men dette er et eksempel på, hvordan det ikke skal se ud.

Overblikket skal også tage op luftspalten, så enten ind bag asfaboarden eller direkte mod asfaboarden med tætning imellem asfaen og pladen.

Dit overblik mangler opbøjede gavle, som det skal være.

Derefter skal pladen slutte 40mm uden for karmens yderside, hvis jeg ikke husker forkert.

For som det er nu, kan drivvandet, der kommer bag panelet, løbe ind i konstruktionen over vinduet.
Du blander muligvis ikke over- og underblik sammen?
Vindue med sort metaloverbleck uden opvik på siderne, monteret på en ekstern væg med træbeklædning.
Opbøjning er nødvendig for at beskytte karmene, men du har ingen på siden for overblikkene...

P
Cruzze Cruzze sagde:
Du blander muligvis ikke over- og underblik?
[billede]
Nej vinduesblikket ser ok ud.

• Synes
J_K_H og 1 anden
  • Laddar…
P
Cruzze Cruzze sagde:
Du blander måske ikke over- og underbleg sammen?
[billede]
Jeg lægger denne tråd ned nu, lidt for mange gør-det-selv fixere, så det bliver ikke så godt desværre😤

• Synes
leifberggren og 2 andre
  • Laddar…
Janu78 sagde:
Jeg lukker nu denne tråd, lidt for mange gør-det-selv fixere, så det bliver desværre ikke så godt😤
Du må gerne forklare formålet med opkanterne på overblikket, og hvordan disse opkanter skal integreres i yderpanelet...

P
Cruzze Cruzze sagde:
Du må gerne forklare formålet med opbuk på overblekket og hvordan disse opbuk skal integreres i yderpanelet...
Du bøjer op en gavl som du har på vinduesblekket. Derefter laver du panelet som du har gjort. Jeg plejer at have 28mm mellem panelens underkant og pladen, men du kan have mindre hvis du vil - bare lidt svært at male endetræet.
Opbuket er jo, så vandet ikke driver ind bag panelet.

• Synes
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Cruzze Cruzze sagde:
Spretig tråd dette...
Monterede på spær, eller rettere sagt en anden horisontal regel, da spæret ikke spillede i højden:

[billede]
Så over med panel med drypnæse, så bliver det godt...
[billede]
Så hvis man skifter vindue, skal man rive panelet ned også?

P
E Evalarsson36 sagde:
Så hvis man skifter vindue, skal man rive panelen ned også?
Men han skifter jo ikke.
E Evalarsson36 sagde:
Så hvis man skifter vindue, skal man rive panelen ned også?
ofte er det nødvendigt i det mindste over vinduer og døre, folk synes ikke at forstå vigtigheden af rigtigt monterede overlæg!

• Synes
Joak
  • Laddar…
Janu78 sagde:
Men han skifter jo ikke.

ofte har man brug for det i hvert fald ovenover vinduer og døre, folk ser ikke ud til at forstå vigtigheden af korrekt monterede overbleck!
Hvad mener du med han skifter jo ikke? Derfor mit spørgsmål jo. Men det er meget spredt her, og ingen der siger sig at være blikkenslager.

P
E Evalarsson36 sagde:
Hvad mener du med han skifter jo ikke? Derfor mit spørgsmål jo. Men det er meget blandede meninger her, og ingen der siger sig være blikkenslager
Du kommer ind med spørgsmålet i diskussionen som jeg og Cruzze har, det er ikke blandede meninger, det er sådan det skal gøres.
Men du kan gøre som du vil med dit hus, da du ikke har forstået vigtigheden af korrekt monterede overbleche.
E Evalarsson36 sagde:
Hvad mener du med han skifter jo ikke? Derfor mit spørgsmål jo. Men det er meget blandede meninger her, og ingen der siger sig være blikkenslager

E Evalarsson36 sagde:
Tømreren siger, at det skal sidde bag vindpappen. Hvordan det nu skal lade sig gøre. Svært når man skal skifte vinduer, tænker jeg.
Din tømrer har ret i sagen, selv om attituden er forkert. Blinket skal have sin over- og bagkant bag vindvæven. Vand vil kunne trænge ind bag panelet, løbe på væven og skal ud via blinket.

• Synes
UffePlåtis og 1 anden
  • Laddar…
E Evalarsson36 sagde:
Hvad mener du med han skifter jo ikke? Derfor mit spørgsmål jo. Men det er meget spredte skud her, og ingen der siger, at de er blikkenslagere.
Jeg er blikkenslager, og ja, Janu har ret. Du bør ikke behøve at rive hverken overblik eller panel ved fremtidige vinduesskift, hvis man tænker lidt ved monteringen af overblikket.

• Synes
UffePlåtis og 2 andre
  • Laddar…
P Plåtsax sagde:
Jeg er plåtslagare og ja, Janu har ret. Du bør ikke behøve at rive hverken overbleck eller panel væk ved fremtidigt vinduesudskiftning, hvis man tænker lidt over montagen af overblecket.
Ok. Tak

Janu78 sagde:
Du kommer ind med spørgsmålet i diskussionen som jeg og Cruzze har, det er ikke en spredt skydning, det er sådan, det skal gøres.
Men du kan gøre, hvad du vil med dit hus, da du ikke har forstået vigtigheden af korrekt monterede overbleck.
Selvfølgelig forstår jeg, at det er vigtigt at gøre det rigtigt. Ved ikke hvorfor du hele tiden mistolker mig. Det er jo derfor, jeg spørger.

E Evalarsson36 sagde:
Jeg har en diskussion med min tømrer om, hvordan overblecket skal sidde. Vi er ikke helt enige. Er der nogen her, der er blikkenslagere, som kan vise billeder af, hvordan det skal se ud? Træpanel
Da jeg monterede mine, satte jeg overblækket mod vindtæt papir og tape overkanten på blækket mod vindtæt papir med byggetape. Derefter spikläkt ovenpå. Vindtæt papir skal være så helt som muligt.

J J_K_H sagde:
Hen kan inte mene træpanel med ”facade”.
Hvad da, kan ikke en facade være af træ. Jo HAN ved, at jeg satte baspanel op på væggen.

• Haha
UffePlåtis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.