61,163 læst ·
252 svar
61k læst
252 svar
Overdækning
Du blander muligvis ikke over- og underblik sammen?Janu78 sagde:Hej, tag ikke ilde op, men dette er et eksempel på, hvordan det ikke skal se ud.
Overblikket skal også tage op luftspalten, så enten ind bag asfaboarden eller direkte mod asfaboarden med tætning imellem asfaen og pladen.
Dit overblik mangler opbøjede gavle, som det skal være.
Derefter skal pladen slutte 40mm uden for karmens yderside, hvis jeg ikke husker forkert.
For som det er nu, kan drivvandet, der kommer bag panelet, løbe ind i konstruktionen over vinduet.

Opbøjning er nødvendig for at beskytte karmene, men du har ingen på siden for overblikkene...
Du bøjer op en gavl som du har på vinduesblekket. Derefter laver du panelet som du har gjort. Jeg plejer at have 28mm mellem panelens underkant og pladen, men du kan have mindre hvis du vil - bare lidt svært at male endetræet.Cruzze sagde:
Opbuket er jo, så vandet ikke driver ind bag panelet.
Men han skifter jo ikke.E Evalarsson36 sagde:
ofte er det nødvendigt i det mindste over vinduer og døre, folk synes ikke at forstå vigtigheden af rigtigt monterede overlæg!E Evalarsson36 sagde:
Hvad mener du med han skifter jo ikke? Derfor mit spørgsmål jo. Men det er meget spredt her, og ingen der siger sig at være blikkenslager.Janu78 sagde:
Du kommer ind med spørgsmålet i diskussionen som jeg og Cruzze har, det er ikke blandede meninger, det er sådan det skal gøres.E Evalarsson36 sagde:
Men du kan gøre som du vil med dit hus, da du ikke har forstået vigtigheden af korrekt monterede overbleche.
E Evalarsson36 sagde:
Din tømrer har ret i sagen, selv om attituden er forkert. Blinket skal have sin over- og bagkant bag vindvæven. Vand vil kunne trænge ind bag panelet, løbe på væven og skal ud via blinket.E Evalarsson36 sagde:
Jeg er blikkenslager, og ja, Janu har ret. Du bør ikke behøve at rive hverken overblik eller panel ved fremtidige vinduesskift, hvis man tænker lidt ved monteringen af overblikket.E Evalarsson36 sagde:
Selvfølgelig forstår jeg, at det er vigtigt at gøre det rigtigt. Ved ikke hvorfor du hele tiden mistolker mig. Det er jo derfor, jeg spørger.Janu78 sagde:
Da jeg monterede mine, satte jeg overblækket mod vindtæt papir og tape overkanten på blækket mod vindtæt papir med byggetape. Derefter spikläkt ovenpå. Vindtæt papir skal være så helt som muligt.E Evalarsson36 sagde: