E Evalarsson36 skrev:
Vi har bara hört vad ena sidan tycker, med tanke på sättet att uttrycka sig här kan det finnas attitydproblem på båda sidor?!Farstatjej90 skrev:
Om vi för en stund kan skippa snickesnacket om vem som är dummast så funderar jag fortfarande på varianten med blecket bakom vindskyddet.
Jag tänker mig ett reglat hål runt fönstret och sedan drar man ju normalt vindskyddet ut på dessa reglar och är det en duk viker man till och med in den i hålet.
Ska jag ha ett traditionellt foder runt fönstret hamnar ju blecket en bit upp och inte där vindskyddet slutar, kant i kant med regelverket. Illustreras rätt väl på bilden från tidigare i tråden:
Menar ni då att det är praxis att göra en slits i vindskyddet för att få in blecket? Eller avslutas vindskyddet ovan och fortsätter under?
...eller, menar ni att denna metod används när man inte har ett "traditionellt" foder runt fönstret och blecket därmed hamnar längre ner (låter mer rimligt i mina öron)?
Traditionellt montage (iofs vill jag ha blecket bakom spikläkten, förstår inte varför man inte gjort så här).
Jag tänker mig ett reglat hål runt fönstret och sedan drar man ju normalt vindskyddet ut på dessa reglar och är det en duk viker man till och med in den i hålet.
Ska jag ha ett traditionellt foder runt fönstret hamnar ju blecket en bit upp och inte där vindskyddet slutar, kant i kant med regelverket. Illustreras rätt väl på bilden från tidigare i tråden:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar ni då att det är praxis att göra en slits i vindskyddet för att få in blecket? Eller avslutas vindskyddet ovan och fortsätter under?
...eller, menar ni att denna metod används när man inte har ett "traditionellt" foder runt fönstret och blecket därmed hamnar längre ner (låter mer rimligt i mina öron)?
Logga in
Skapa konto
Traditionellt montage (iofs vill jag ha blecket bakom spikläkten, förstår inte varför man inte gjort så här).
Logga in
Skapa konto
Hej, Dom två exempel bilderna är inga vanliga utföranden hör på västkusten i alla fall enligt min erfarenhet.MathiasS skrev:
Om vi för en stund kan skippa snickesnacket om vem som är dummast så funderar jag fortfarande på varianten med blecket bakom vindskyddet.
[bild]
[bild]
[bild]
Man kan skära upp vindduken så att man trär in överblecket och där efter tejpa med en vindskyddstejp som är diffusions öppen. Obs ej lämpligt att använda den gröna diffusions tejpen då det är en plastprodukt, denna tejpen används väldigt ofta ute på byggerna tyvärr.
Plåten är ej diffusionsöppen heller så lite tejp är nog inget som gör markant skillnad.Janu78 skrev:Hej, Dom två exempel bilderna är inga vanliga utföranden hör på västkusten i alla fall enligt min erfarenhet.
Man kan skära upp vindduken så att man trär in överblecket och där efter tejpa med en vindskyddstejp som är diffusions öppen. Obs ej lämpligt att använda den gröna diffusions tejpen då det är en plastprodukt, denna tejpen används väldigt ofta ute på byggerna tyvärr.
Ser att den övre bilden så är plåten instucken under vindskyddet medans den undre har dubbla överbleck där ingett av dom är instucket under vindskyddet, skulle inte använda dessa exempel.MathiasS skrev:
[bild]
[bild]
[bild]
Ser nu att dom har ändrat i varudeklarationen på vissa diffusions tejp att dom kan användas utomhus till vindduken, så jag backar där!Janu78 skrev:
Om man har 100-150 kvadratmeter diffusionsöppen vindduk runt huset så lär väl inte några tejpremsor på 0,25 kvadrat tillsammans spela så stor roll?Janu78 skrev:
Dessutom är ju den difföppna tejpen också en plastprodukt...
Jag bara saxade från Träguiden för att ha någon referens. Håller med om att den över konstruktionen känns lite konstig.Janu78 skrev:
Om du skär upp vindduken, då menar du att du tejpar både på under och översida av blecket, med tejp ut över blecket? Samma sak om du använder gips som vindskydd?
Använde du gips så anser jag att du får montera överblecket innan montaget av gipset .MathiasS skrev:
Du behöver bara tejpa snittet du skär upp alltså i överdelen utav bakkant överbleck.MathiasS skrev: