61,184 læst ·
252 svar
61k læst
252 svar
Overdækning
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
· 6 262 indlæg
Farstatjej90
Indretningsarkitekt
- 6,262 indlæg
Som nødløsning kan det placeres på panelbrædder under dækbrædder ved renovering, vinduesudskiftning, etc.
Men det kan ikke besvares uden at kende til, hvordan konstruktionen ser ud, og årsagen til, hvorfor man træffer det valg.
Men det kan ikke besvares uden at kende til, hvordan konstruktionen ser ud, og årsagen til, hvorfor man træffer det valg.
Hej jeg er løsvirkesbygger og har bygget over 50 huse i løsvirke.E Evalarsson36 sagde:
Ved nyproduktion skal inddækningen monteres indenfor vindspærren/duken alternativt gips eller asfaboard, for at kondens og drivvand ikke skal skade konstruktionen.
Ved renovering, udskiftning af vinduer mm. er der anerkendte metoder, hvis det ikke er muligt at få inddækningen bag vindspærren uden at demontere al panel ovenover, derfor kan man lægge inddækningen mod vindspærren alternativt mod liste afhængigt af, hvordan konstruktionen ser ud.
Mvh Janne
TakJanu78 sagde:Hej jag är løsvirkebyggare og har bygget over 50 huse i løsvirke.
Ved nybyggeri skal overblik monteres inden for vindtætningspappen/duken alternativt ydergips eller asfaboard for at kondens og slagregn ikke skal skade stammerne.
Ved renovering, udskiftning af vinduer osv. er der etablerede metoder om, at det ikke er muligt at få overblikket bag vindtætningslaget uden at demontere al panelet ovenfor, derfor kan man placere blikket mod vindtætningslaget alternativt mod sømlekten afhængigt af, hvordan konstruktionen ser ud.
Mvh Janne
Bruges asfaboard stadigvæk?
Ja, Hm-hus i Göteborg bygger med dette jeg kender flere tømrere, der bruger det.E Evalarsson36 sagde:
Tal med din tømrer om dette. Et tip er at undgå at komme i clinch med en håndværker da de ofte ikke er så socialt dygtige til diskussioner om deres håndværk ofte prestige. hvilket er trist i sig selv.
Behøver ikke at være forkert i visse situationer af renovering. Er den eneste mulighed at placere ovenpå panelbrædder, så gør man.Janu78 sagde:
Men det kræver så en plade som laves med en let buk i overkanten af metallet, f.eks. 10 mm fra kanten. Hvor kanten presses ind mod panelbrættet ved montering. Derefter bør maling udføres, så farven går lidt ud over metallet.
Jeg ved, at der er mange, der gør på denne måde, men det gør ikke, at det er korrekt udført, der findes mange gør-det-selv-byggere i vores aflange land.A AndersS sagde:Behøver ikke være forkert i visse situationer af renovering. Er eneste alternativ at placere ovenpå panelbrædder så gør man.
Men det kræves da et inddækningsblik der laves med en let buk ind i overkant på pladen, fx 10 mm fra kanten. Hvor kanten presses ind mod panelbrættet ved montering. Derefter bør maling udføres så malingen går lidt ud over pladen.
Og det kan fungere afhængigt af hvor vejrudsat facaden er. Men gør et byggefirma det, og panelet rådner eller endnu værre, at vandet finder vej ind i konstruktionen, så bliver det besværligt for byggefirmaet i en tvist at hævde, at jeg har set andre gøre det.
Too late 😏Janu78 sagde: