Janu78 sagde:
Jeg ved, at der er mange, der gør på denne måde, men det betyder ikke, at det er korrekt udført, der er mange hjemmehåndværkere i vores lange land.
Og det kan fungere afhængigt af, hvor vejrudsat facaden er. Men gør et byggefirma det, og panelet rådner eller endnu værre, at vandet trænger ind i konstruktionen, så bliver det besværligt for byggefirmaet i en tvist at hævde, at jeg har set andre gøre det.
Nja, ved renovering af ældre bygninger er det tilladt at bruge en metode, som i dag ikke skal anvendes, skal tage udgangspunkt i bygningens konstruktion og for at undgå, at man skal rive/ændre urimeligt meget. Selvfølgelig gøres det i dialog med kunden.
Behøver ikke defineres som forkert, men som "bedste løsning" ud fra de gældende forudsætninger.

• Synes
Mats-S
  • Laddar…
P
A AndersS sagde:
Nja, ved renovering af ældre bygninger er det tilladt at anvende en metode, der i dag ikke skal anvendes, skal tage udgangspunkt i bygningens konstruktion og for at undgå, at man skal rive/forandre urimeligt meget. Selvfølgelig sker det i dialog med kunden.
Behøver ikke defineres fejlagtigt, men som "bedste løsning" ud fra gældende forudsætninger.
Du skriver tilladt af hvem, byggefirmaer må ikke udføre arbejde uden at det er fagmæssigt udført. Kan forestille mig lader og udhuse, lignende så kan det være ok!

• Synes
UffePlåtis
  • Laddar…
Janu78 sagde:
Du skriver tilladt af hvem, byggevirksomheder må ikke udføre arbejder uden at det er fagligt korrekt udført. Kan forestille mig lader og udhuse lignende så kan det være ok!
Nej, mener ikke ladelængen/forsamlingshuse hvor der ofte mangler overliggere, lader har vel sjældent vinduer. Men der findes nok mange meninger om fagligt korrekt med hensyn til gamle huse og renovering. Og også afhængig af sted og vejrforhold.

• Synes
Skrålan
  • Laddar…
P
A AndersS sagde:
Nej, jeg refererer ikke til ladebygninger/lagre, hvor der ofte mangler inddækning, lader har sjældent vinduer.
Men der er nok mange meninger om fagmæssigt korrekt håndtering af gamle huse og renovering. Og det afhænger også af sted og vejrforhold.
Men ladebygninger har døre og åbninger samme princip,
Nok om det, du kan gøre som du vil, mens en virksomhed har regler at følge.
Kan du vise noget dokument eller hvad støtter du din ræsonnering på?

Farstatjej90 Farstatjej90 sagde:
Underlige ting? Sexuelle krænkelser kaldes det.
Da kan man anmelde til politiet.

• Synes
Evalarsson36
  • Laddar…
Farstatjej90
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland sagde:
Då kan man polisanmäla.
Jeg er enig.

Janu78 sagde:
Men ladegårde har døre og åbninger samme princip,
Nok om det du får gøre hvordan du vil mens en virksomhed har regelværk at følge.
Kan du vise noget dokument eller hvad støtter du din argumentation på?
Går ikke at gøre som du skriver.
Først må du tage udgangspunkt i et hus når det er bygget 1920-30 eller 1970-80 og derefter dets konstruktion.
Derefter hvad der skal gøres og omfang. Og også omkostning som er rimelig.
Men også husets placering ud fra vejrpåvirkning.
Så det går ikke at generalisere og "vise dokument".
Og som jeg har skrevet nogle gange at det kun gøres når bedre alternativer ikke er anvendelige af en eller anden grund.

P
A AndersS sagde:
Det går ikke at gøre som du skriver.
Først må du tage udgangspunkt i et hus, når det er bygget 1920-30 eller 1970-80 og derefter dets konstruktion.
Dernæst hvad der skal gøres og omfanget. Og også omkostninger, som er rimelige.
Men også husets placering i forhold til vejrpåvirkning.
Så det går ikke at generalisere og "vise på dokument".
Og som jeg har skrevet nogle gange, gøres det kun, når bedre alternativer ikke er anvendelige af en eller anden grund.
Men nu må vi holde os til denne tråd og diskussionen vi taler om konstruktioner, der har vindsikring. Ikke om tømmerhuse, planke-huse uden vind og vandbeskyttelse, for så er det en helt anden diskussion.
Omkostninger osv. har heller ikke med dette at gøre, for et seriøst firma laver ikke fejlagtige løsninger, som kunden ønsker, og skal heller ikke gøre det.

Janu78 sagde:
Ajdå ok jeg forstår, held og lykke!
Man skal ligesom ikke lillagumman til mig

• Haha
  • Synes
  • Wow
UffePlåtis og 6 andre
  • Laddar…
Farstatjej90
Janu78 sagde:
Hej jeg er løsvirkesbygger og har bygget over 50 huse i løsvirke.

Ved nyproduktion skal overbleck monteres indenfor vindpappen/dugen alternativt udegips eller asfaboard for at kondens og drivvand ikke skal skade stommen.
Ved renovering udskiftning af vinduer m.m. findes der gængse metoder, hvor man ikke kan få overbleck ind bag ved beskyttelsen uden at demontere alle paneler ovenfor, derfor kan man lægge blecket mod vindskyddet alternativt mod spiklisterne afhængig af, hvordan konstruktionen ser ud.

Med venlig hilsen Janne
Tjek videoen jeg linkede tidligere i tråden. Dit fag er ikke enige om, hvordan man gør.

P
E Evalarsson36 sagde:
Man skal ligesom ikke lillagumman til mig
Nu fatter jeg intet har hjulpet dig og i sidste som jeg skrev ønskede jeg dig held og lykke?

P
Farstatjej90 Farstatjej90 sagde:
Se videoen jeg linkede tidligere i tråden. Dit skrå er ikke enige om, hvordan man gør.
Hvad taler du om?

Er der et billede af arbejdet i dag?

E Evalarsson36 sagde:
Jeg har en diskussion med min tømrer om, hvordan overblekket skal sidde. Vi er ikke helt enige. Er der nogen her, der er blikkenslager, som kan vise billeder af, hvordan det skal se ud? Træpanel
Man kan have overblekket på facaden åxo, ifølge en blikkenslager jeg kender, bare man har tætning bag blekket.

Janu78 sagde:
Nu forstår jeg intet har hjulpet dig, og i det sidste, som jeg skrev, ønskede jeg dig held og lykke?
Det er tømreren hun har hyret, som
Janu78 sagde:
Nu forstår jeg intet har hjulpet dig, og i det sidste, som jeg skrev, ønskede jeg dig held og lykke?
Det er tømreren hun hyrede, som "lille gumman" hende. Ikke dig 🤗

• Synes
Anna_H og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.