Er inde på samme spørgsmål, hvis man bruger råspont kører man den så liggende ?

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Absolut liggende Spika med 63 mm én eller to spik

Gött syntes det føles direkte rigtigt at sætte ändspont/råspont når man læste om det.

Har siddet i tankerne at man kører 12mmspånplade skruet med træpanel ovenpå med skjulte søm om det går.

wrang sagde:
Fed følte det sig direkte rigtigt at sætte endepont/råspont, når man læste om det.

Endepont er ikke nødvendigt samanføje løbende men undgå mere end én samling mellem hver stolpe
i samme brædderække

Snailman
jeg har set, at Sävsjöträhus har både liggende og stående råspont i deres huse (i et og samme)

antar at fx indervægge så har man jo stående reglar = liggende råspont,

mens man antageligvis i ydervægge har et ekstra lag liggende 45 reglar indenfor de stående = stående råspont

så jeg regner med at gøre sådan i huset jeg arbejder på nu...

S
spånplade er fandens at sømme i

SBH sagde:
spånskiva är jävligt att spika i
Det er derfor man lader være med at spikre i spånplader. ;)
Pladen skrues op med spånskrue, ligesom billeder hvor man bruger L-skrue. Hvor stærkt som helst.

Råspont sættes med fordel diagonalt.

Protte

NightBuilder sagde:
Har tænkt på at bruge 12mm spånplade skruet med træpanel ovenpå med skjulte søm, hvis det er muligt.
Hvorfor spånet?

prototypen sagde:
Råspont sættes med fordel diagonalt.

Protte
Nu begynder det at ligne noget :D

Kjell G

Kjell_G sagde:
Nu begynder det at ligne noget :D

Kjell G
Er der nogen, som har set råspont diagonalt på indvendig væg??

Selv sætter jeg altid råspont i sildebensmønster med fris og skjult sømning bag gipsen. d^_^b

• Synes
Steadybeat og 1 anden
  • Laddar…
Elkludde sagde:
Er der nogen, der har set råspont diagonalt på en indervæg??
Jeg har gjort det på et par vægge, hele væggen bliver jo som en stor skråafstivning da.

raveper sagde:
Hvorfor spånet?
Mest for højere brandsikkerhed osv. Ikke tænkt meget. Noget man tænkte på, når man læste rundt på træguiden om forskellige konstruktioner. Ville have dobbelte "skiver", da jeg ikke er så begejstret for de vægge med kun et lag, jeg har set i de bygninger, jeg har været i. (bare panel eller anden skive)

Måske er ikke alle begejstrede for træpanel overalt og det bliver godt, hvis nogen fjerner panelet for at have noget andet.
Derefter kan det fungere godt under konstruktionstiden for stivhed osv. Panelet kan sættes efterfølgende for at minimere ar og skader i første stykke.

Kan forestille mig kun at have panel på den ene halvdel i højden og glat malet overflade ovenover osv. eller noget lignende med veksel.

Bare tanker om nogle løsninger. Det varer et godt stykke tid, før noget realiseres dog.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.