107,440 læst ·
135 svar
107k læst
135 svar
OSB eller krydsfiner bag gips?
Medlem
· Västragötalands län
· 22 indlæg
Har siddet i tankerne at man kører 12mmspånplade skruet med træpanel ovenpå med skjulte søm om det går.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
jeg har set, at Sävsjöträhus har både liggende og stående råspont i deres huse (i et og samme)
antar at fx indervægge så har man jo stående reglar = liggende råspont,
mens man antageligvis i ydervægge har et ekstra lag liggende 45 reglar indenfor de stående = stående råspont
så jeg regner med at gøre sådan i huset jeg arbejder på nu...
antar at fx indervægge så har man jo stående reglar = liggende råspont,
mens man antageligvis i ydervægge har et ekstra lag liggende 45 reglar indenfor de stående = stående råspont
så jeg regner med at gøre sådan i huset jeg arbejder på nu...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Råspont sættes med fordel diagonalt.
Protte
Protte
Selv sætter jeg altid råspont i sildebensmønster med fris og skjult sømning bag gipsen. d^_^b
Medlem
· Västragötalands län
· 22 indlæg
Mest for højere brandsikkerhed osv. Ikke tænkt meget. Noget man tænkte på, når man læste rundt på træguiden om forskellige konstruktioner. Ville have dobbelte "skiver", da jeg ikke er så begejstret for de vægge med kun et lag, jeg har set i de bygninger, jeg har været i. (bare panel eller anden skive)raveper sagde:
Måske er ikke alle begejstrede for træpanel overalt og det bliver godt, hvis nogen fjerner panelet for at have noget andet.
Derefter kan det fungere godt under konstruktionstiden for stivhed osv. Panelet kan sættes efterfølgende for at minimere ar og skader i første stykke.
Kan forestille mig kun at have panel på den ene halvdel i højden og glat malet overflade ovenover osv. eller noget lignende med veksel.
Bare tanker om nogle løsninger. Det varer et godt stykke tid, før noget realiseres dog.