107,441 læst ·
135 svar
107k læst
135 svar
OSB eller krydsfiner bag gips?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Jeg har brugt det nogle steder, som billeder, TV-beslag, højtalere, gardinstænger og stabilisering af garderober.raveper sagde:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Jeg har en spånpladevæg på 11 meter med gips ovenpå, der ikke rører sig synligt. Jeg har indtil videre mulighed for at se det, men snart er det bortbygget. Alle spånplader er limet og skruet mod bagvedliggende træregler. Alt træ rører sig, ja. Problemet er, om det overhovedet er målbart nogle gange. Et planke-gulv kan bevæge sig betydeligt tværs over fibrene, men knap målbart LANGS planken og fibrene.SBH sagde:
Endnu en gang. En privatperson, der ikke får betalt for at sætte ting op, kan nemt forbore. Jeg ville også have gjort det i OSB og krydsfiner. Problemet med spånplader er, at skruespidsen let sprækker bagsiden af spånpladen og dermed reducerer fastgørelsesdybden betydeligt. En OSB-plade kan også sprække på samme måde, hvis man har valgt den forkerte skrue, men risikoen er mindre. Den er sejere og har en mindre påtagelig brudstyrke end spån. For en boligentreprenør, der jagter omkostninger og dermed tid, bliver det jo nemmere med OSB. Bare at kaste skidtet op.
Hvad jeg vil frem til med dette er, at spånpladen er lige så anvendelig som både OSB og krydsfiner. Det handler om omkostninger og funktion. En OSB-plade er f.eks. næsten altid vokset, hvilket gør den svær at lime. Nu rører den sig meget, så i en væg bliver det mindre problematisk, men for mig som ønsker stumme vægge, er limet og skruet spånplade guld værd.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Det var længe siden, formaldehydniveauerne var så høje. Muligvis på ulovligt importerede kinesiske plader. Der var vel et tilfælde for nogle år siden, hvor et byggemarked måtte returnere skidtet. Niveauerne er i dag de samme uanset om det er OSB, spån eller krydsfiner. OSB er mere miljøvenlig i fremstillingen, da man udnytter HELE træet i produktionen. 5% af volumen er lim og voks.Nimajneb sagde:
Senest redigeret:
Spånplader fremstillet i Sverige følger E1-normen, men der er en del indførsel fra Europa. (ingen importerer fra Kina). I mange europæiske lande er E1 ikke et krav for byggespånplader (dog for møbler), og der findes også spånplader, der indeholder byggeaffald. Dette medfører, at der stadig er en meget stor risiko for at støde på usunde spånplader på det svenske marked. De fleste seriøse forhandlere kræver en E1 plade med selvcertifikat som bevis, men på trods af dette findes der stadig for meget skidt på det svenske marked.
Markedet er ved at blive saneret, og inden for nogle år kan vi nok føle os trygge med spånplader.
Markedet er ved at blive saneret, og inden for nogle år kan vi nok føle os trygge med spånplader.
Kring Formaldehyd-overvejelserne så kan man nævne eksempelvis ByggMax. Ifølge ByggMax's produktside for OSB så anvender de sig af leverandøren Moelven. På Moelven's produktside for OSB skriver producenten:
Man kan dog læse lidt mere på producentens byggvarudeklaration for OSB i sektion 8 "Indre miljø".
Der kan man læse at "Formaldehydindholdet er mindre end 8mg/100g", hvilket jeg antager at producenten mener som "Formaldehydfrit"...OSB produkter udgør ingen begrænsninger for indendørsmiljøet, det lave indhold af MUPF-lim udgør ikke noget betydeligt tilskud af sundhedspåvirkende emissioner. Limens bidrag i OSB produkterne til sundhedspåvirkende emissioner er i princippet ubetydeligt. Formaldehydindholdet er mindre end 8mg/100g.
Senest redigeret:
Jeg ved at fx. Fiskarhedenvillan leverer husbyggesæt med spån eller OSB (afhængig af hvad kunden vil), så ring gerne til dem.SBH sagde:
Gulvspån skrues og limes, burde det ikke blive et problem hvis spånen bevæger sig, eller er det kun et problem med 12mm plader?
Har et gammelt hus, hvor der er lægter, spånplade og nu ved senere renovering OSB i væggene under 10-13mm gipsplader. Når du først har monteret, mærker man ingen forskel, når man så hænger ting op på væggene, mere end at den da.. lægten altid sidder på det forkerte niveau. Jeg har dog for vane at forbore, da præcisionen bliver bedre.
Da dette er et forum for "hjemmebyggere", kan vi i de fleste tilfælde sortere bort aspekter for at effektivisere erhvervsmæssigt byggeri, dvs. nogle sekunders/minutters tidsbesparelse har ikke så stor betydning, ofte er det funktion parallelt med omkostning, der afgør.
Så i en almindelig bolig har jeg svært ved at se, hvad der kunne sættes på en væg, hvor styrken i valg af materiale som spånplade, OSB eller råspont skulle have nogen påvirkning funktionelt. I dag bruger jeg for det meste OSB, og den eneste ulempe er, at den kan give grimme splinter i fingrene, hvis man glemmer at tage handsker på ved håndtering af pladerne, hvilket man slipper for med spånplader og også råspont.
Da dette er et forum for "hjemmebyggere", kan vi i de fleste tilfælde sortere bort aspekter for at effektivisere erhvervsmæssigt byggeri, dvs. nogle sekunders/minutters tidsbesparelse har ikke så stor betydning, ofte er det funktion parallelt med omkostning, der afgør.
Så i en almindelig bolig har jeg svært ved at se, hvad der kunne sættes på en væg, hvor styrken i valg af materiale som spånplade, OSB eller råspont skulle have nogen påvirkning funktionelt. I dag bruger jeg for det meste OSB, og den eneste ulempe er, at den kan give grimme splinter i fingrene, hvis man glemmer at tage handsker på ved håndtering af pladerne, hvilket man slipper for med spånplader og også råspont.
spånplade(även mdf) til gulv, skab, højttalere
osb, krydsfiner, og råspont i væg. osb billigere end krydsfiner. råspont ved jeg ej pris på til væg.
glespanel kan du have i loftet for gipsplanke/loftgips.
hvor lang tid det tager, skal man altid have styr på.
altid nogen(sambon) derhjemme, der vil have det klart hurtigst muligt.
handsker skal man have på sig hele tiden.
osb, krydsfiner, og råspont i væg. osb billigere end krydsfiner. råspont ved jeg ej pris på til væg.
glespanel kan du have i loftet for gipsplanke/loftgips.
hvor lang tid det tager, skal man altid have styr på.
altid nogen(sambon) derhjemme, der vil have det klart hurtigst muligt.
handsker skal man have på sig hele tiden.
Liggende 22mm fer og not gulvspån, gerne limet i noten og så stående gips.
Mener jeg for det gjorde jeg
Eller burde have gjort for en del blev stående da jeg tænkte forkert samt at jeg ikke limede.
Men det føles stabilt alligevel
Mener jeg for det gjorde jeg
Eller burde have gjort for en del blev stående da jeg tænkte forkert samt at jeg ikke limede.
Men det føles stabilt alligevel
Det oprindelige spørgsmål var vel hvilken plade der er bedst at skrive i og fastgøre ting i uden risikoen for sprækker med OSB. For min del bruger jeg OSB af to grunde - 1) det er billigt, og 2) det kan være lidt bedre at skrue/fastgøre i OSB end spån. Men hvordan er det med risikoen for sprækker og stabiliteten? Jeg synes OSB er et slattent og let skodmateriale, og da det er vokset på en eller anden måde, kan man ikke lime det på en god måde. Bortset fra hvor godt det er at skrive i pladen (hvilket spørgsmålet ikke gjaldt), har jeg en del sympati for spånplade. Det er tungere og bliver stivere, og det kan fastgøres med skruelim mod lægter, hvilket gør væggen rigtigt stiv og stabil. Enkelgips er selvfølgelig helt dårligt.