Vi er ved at planlægge de sidste detaljer for vores byggeri.

Vi havde tænkt os at have osb bag ved gips i væggene. Nu har jeg fået et par advarsler om, at der er risiko for, at gipssamlingerne sprækker, hvis man bruger osb.
Forslaget var at bruge plywood i stedet, men det bliver betydeligt dyrere.

Hvad siger I, er det værd at betale den ekstra omkostning for at sætte plywood i stedet for osb?

• Synes
MarHA
  • Laddar…
S
plejer ikke at revne med osb hvis man gør det rigtigt.
mange tror at det er nok med få skruer i osben, men den skal fuld skrues (ifølge første lag regel)

• Synes
t0rnet
  • Laddar…
17 mm Råspont

• Synes
BuildingFuture
  • Laddar…
12mm spånplade som skrues og gerne limes mod reglerne. Billigere end OSB, lige så god holdbarhed, stærkere mod reglar og bevæger sig ikke dimensionsmæssigt. Man lægger dem kant i kant.

• Synes
Dellbrant
  • Laddar…
S
absolut ikke spånplade. det værste du kan have. så skal man ikke have træ kant mod kant. træ er levende material

• Synes
Willewonka
  • Laddar…
Der er kommet en ny type krydsfiner, der hedder Wisa Wall ergo, den er lidt billigere end k-plugga i 900 mm bredde. Den er spontan og 600 mm bred og monteres liggende på regelstammen. Den er tilladt at montere med flydende samling ligesom et parketgulv = minimalt med spild.

SBH sagde:
absolut ej spånplade. værst du kan have.
så skal man ikke have træ kant mod kant. træ er levende matriell
Der var det dobbelt fejl. Spånplade anbefales altid af tømrere og konstruktører. Den SKAL desuden sættes kant-til-kant og allerhelst limes i kortenden ifølge typegodkendte monteringsanvisninger. Spånplader bevæger sig overhovedet ikke. Lige så stærkt i trækretningen som OSB, hvis man forbore med rigtig dimension og bruger rigtig skrue. Spånplader kan også bruges til at rette skæve lægter ved at skrue lime dem og spænde for.

Nævner du OSB til de samme tømrere får du en spand skældud. De har lært den hårde vej at kalde det "skitplyfa". :D
Plywood er naturligvis overlegent begge, men har jo som bekendt en helt anden prislap.

S
ingen tømrer bruger spånplade i vægge. hvis han gør det, så er han dum i hovedet. ville aldrig sætte et køkken, hvor væggene er spånplade og gips.

Favorit i reprise.

Tænk at der findes så mange forudfattede og lige så ofte forkerte meninger om, hvor godt eller dårligt OSB og spånplade er.

Heldigvis er der en anerkendt institution, der har hængt et skab på en væg og derefter læsset det med ting, indtil det faldt ned. Godt for os var, at man benyttede lejligheden til at skrive ned, hvor meget man kunne læsse i skabet, inden det faldt ned i de forskellige tilfælde (væg af osb, plyfa, spån).

Interessant var, at man uanset vægtype kunne konstatere, at en almindelig køkkenstamme ville gå i stykker, inden fastgørelsen gav efter.

Med andre ord er det eneste, der er dumt i hovedet, at argumentere for det ene eller det andet ved køkkenmontage.

Senest redigeret:
  • Synes
JonasBleckert og 2 andre
  • Laddar…
>...risiko for, at gipssamlingen sprækker, hvis man bruger osb.
>Forslaget var i stedet at bruge krydsfiner, men det bliver betydeligt dyrere.

Du bør ikke placere gipssamlinger og træpladesamlinger (spån, osb, plyfa) direkte over hinanden. Så er der en "risiko" for, at bevægelser i træsamlingen forplantes direkte til gipssamlingen. Om muligt, saml gipsen/træpladerne i hver anden regel. Alternativt (dog et andethåndsvalg) saml gipsen kun i den bagvedliggende træplade (dog med dette alternativ bør du bruge mindst OSB eller krydsfiner).

>Hvad siger I, er det værd den ekstra omkostning at bruge krydsfiner i stedet for osb?
Det afhænger af, hvad du har tænkt dig at hænge på væggen. Jeg ville bruge OSB overalt bortset fra på en specielt udsat væg til tv-ophængning eller lignende, hvor jeg ville bruge krydsfiner. At anvende krydsfiner overalt i en villa er ikke konstruktionsmæssigt forkert, men ikke specielt klogt økonomisk.

Endelig bør du, som andre også har påpeget, lægge osb med nogle millimeters bevægelsesfuge. Se eksempelvis BeijerBygg's sammenligning.

S
vil gerne se den snedker der monterer spånplade i væggen. gerne vide hvordan snedkeren tænker.
I kan også teste at sætte en skrue i spån, osb, krydsfiner og råspont.
lillefinger på kobenet så får ud skruen fra spånpladen

byggsson sagde:
Jeg ville bruge OSB overalt bortset fra en specielt udsat væg til tv-ophæng eller lignende, hvor jeg ville sætte krydsfiner.
Der kræves et ret bemærkelsesværdigt TV, før der behøves specialplader bag gipsen.

Denne her er ret bemærkelsesværdig.

http://panasonic.net/prodisplays/products/152ux1/spec.html

Der skulle faktisk bruges tre skruer for ikke at falde af en spånpladevæg.

Om jeg selv ville bruge betydeligt flere og grovere skruer samt lave lidt mere bag pladerne, hvis jeg havde sådan et TV, men det giver lidt perspektiv på det hele. Ingen almindelig 50-60" tv behøver krydsfiner i væggen for at blive siddende.

Senest redigeret:
SBH sagde:
vil gerne se den snedker, der monterer spånplade i væggen. gerne vide hvordan snedkeren tænker.
I kan også prøve at sætte en skrue i spån, osb, plywood og råspont.
lillefinger på kobenet så får ud skruen fra spånpladen
1240N spån
1690N osb
1910N plyfa

henviser til belastning i skruens længderetning.

Det bedste ved denne diskussion er, at man ikke behøver at mene noget. Der findes tal fra praktiske lastfald, der giver os svaret.

• Synes
Uldis og 1 anden
  • Laddar…
S
ja. nu aldrig en skrue bare en last. lasten trækker skruen både ned og ud.

> Ingen almindelig 50-60" tv behøver krydsfiner i væggen for at blive siddende.
Jeg er enig. Jeg burde have brugt et væghængt boble-badekar som eksempel. :-)

• Synes
Uldis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.