Elkludde sagde:
Er der nogen der har set råspont diagonalt på indervæg??
Nu har jeg jo ikke set så mange huse under bygning, men en ven havde det som krav for at afstive ydervæggen, da han byggede ud.
Et andet hus i landsbyen har diagonal råspont bag gipsen.

Jeg bruger selv det billigste, 10 mm masonit, spånplade, krydsfiner eller OSB for der skal være noget bag gipsen.

Protte

Hvis man skal gøre sig besværet med at bruge råspont, må man vel sørge for at kunne skære alle brædder i samme længde, eller i hvert fald mange i samme længde. Diagonaler man, skal man jo lægge dem løbende, hvis man ikke skal få et enormt spild.

Samme længde på næsten alle brædder + sømpistol lyder som et krav for at undgå en hjerneblødning.

MathiasS sagde:
Hvis man skal gøre sig besværet at bruge råspont, må man vel alligevel sørge for at kunne kappe alle brædderne lige lange, eller i det mindste rigtig mange lige lange. Diagonaliserer man, må man jo lægge dem løbende, hvis man ikke skal få en enorm spild.

Samme længde på næsten alle brædder + sømpistol lyder som et krav for at undgå hjerneblødning.
Oops, jeg troede, ingen nogensinde i verdenshistorien havde monteret råspont på diagonal indendørs :)

Jeg ville aldrig komme på tanken at bruge en uges arbejde på at få det der, og troede, det var åbenlyst, at jeg lavede sjov, selvom jeg ikke tilføjede nogen smiley :)

Jeg har kørt både med spånplader, osb og plywood bag gipsen, men de fleste vægge bruger jeg bare med enkelgips.

• Synes
LeffeMejsel
  • Laddar…
Er det nybyggeri ville jeg nok vælge dobbeltgips, men ellers er et lag renoveringsgips tilstrækkeligt. Lidt dyrere, men så behøver man jo kun en plade.

Daniel78 sagde:
Oops, jeg troede ingen nogensinde i verdenshistorien havde monteret råspont på diagonalen indendørs :)

Jeg ville aldrig komme på tanken at bruge en uge på at få det gjort, og troede det var indlysende, at jeg spøgte, selvom jeg ikke tilføjede en smiley :)

Jeg har brugt både med spånplader, osb og krydsfiner bag gipsen, men de fleste vægge bruger jeg bare med enkeltgips.
Ikke jeg heller. Jeg bruger OSB, og det fungerer fremragende overalt. Tilsyneladende er der dog folk, der bruger råspont på diagonalen, selv ville jeg få et nervesammenbrud langt før jeg var færdig med det.

MathiasS sagde:
Ikke jeg heller. Jeg kører OSB, og det fungerer udmærket overalt. Tilsyneladende er der dog folk, der kører råspon på diagonalen, selv ville jeg få et psykopatisk sammenbrud længe inden jeg var færdig med det.
Jeg har monteret lidt panel på diagonalen, og også bygget lidt spaliéer og lignende, og der er ikke de store vanskeligheder med de rigtige maskiner og værktøj, men jeg ville aldrig få tanken at montere det indvendigt; en skruet OSB-plade giver nok mere støtte end en masse sømmet råspon også.

MathiasS sagde:
Ikke jeg heller. Jeg bruger OSB, og det fungerer fremragende overalt. Der er åbenbart folk, der bruger råtræ på diagonalen, men jeg ville få et nervesammenbrud længe inden jeg blev færdig med det.
Men nu var det sådan, at vennen til hustruen ikke tillod en plade med lim og desuden skal væggen stivnes for at undgå bevægelser mellem nyt og gammelt ifølge bygningsingeniøren.

Det andet hus var en "Västerbottensgård", og der skal det være lidt mere "naturmateriale".

Efter en lang væg bliver mange brædder lige lange, overskæringerne bruges i begyndelsen og slutningen.

Nervesammenbrud? Det afhænger vel af, hvor handy man er.

Protte

Fordelen med råspont er, at det kan sendes ind i enhver vinduesramme. kan være lidt svært med plader i snævre trapper. så en trykluftsslange gennem vinduet til sømpistolen, så går det ret hurtigt at sætte råspont op.

Bure sagde:
Fordelen med råspont er, at det går at sende ind i hvilket vindue som. kan være lidt svært med plader i trange trapper. så en trykluftslange igennem vinduet til sømpistolen så går det ret hurtigt at sætte op råspont.
Der slog du sømmet på hovedet d^_^b

Snailman
hvad skal man have for dimension på spiken til råspont forresten?

Snailman sagde:
vad ska man ha för dimension på spiken till råspont förresten?
63x2,3 man kan sætte et eller to, vælger du et så sæt det ca 20 mm fra kanten så holder det ind sponten bedre, spiker man et i midten slår sig råsponten lettere

Hvis man sætter osb stående, skal de stå tæt mod gulvet? Hvad gælder for gipspladen, er det det samme der?

S
intet dikt mod gulvet.
hvis man vil have det tæt mod gulvet, læg en fugemasse som er elastisk

Bure sagde:
Fordelen ved råspont er, at det kan sendes ind i hvilket vindue som helst. kan være lidt svært med plader i trange trappeopgange. så en trykluftslange igennem vinduet til sømpistolen, så går det ret hurtigt at sætte råspont op.
Forestil dig da at sømme plyfa/osb med sømpistol. Det går hurtigtd^_^b

S
så må du også lime. spikret plader og råspont er aldrig sjovt.
spiker trækkes ud af træets bevægelse (gælder også spånplader)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.