107,440 læst ·
135 svar
107k læst
135 svar
OSB eller krydsfiner bag gips?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Nu har jeg jo ikke set så mange huse under bygning, men en ven havde det som krav for at afstive ydervæggen, da han byggede ud.Elkludde sagde:
Et andet hus i landsbyen har diagonal råspont bag gipsen.
Jeg bruger selv det billigste, 10 mm masonit, spånplade, krydsfiner eller OSB for der skal være noget bag gipsen.
Protte
Hvis man skal gøre sig besværet med at bruge råspont, må man vel sørge for at kunne skære alle brædder i samme længde, eller i hvert fald mange i samme længde. Diagonaler man, skal man jo lægge dem løbende, hvis man ikke skal få et enormt spild.
Samme længde på næsten alle brædder + sømpistol lyder som et krav for at undgå en hjerneblødning.
Samme længde på næsten alle brædder + sømpistol lyder som et krav for at undgå en hjerneblødning.
Oops, jeg troede, ingen nogensinde i verdenshistorien havde monteret råspont på diagonal indendørsMathiasS sagde:Hvis man skal gøre sig besværet at bruge råspont, må man vel alligevel sørge for at kunne kappe alle brædderne lige lange, eller i det mindste rigtig mange lige lange. Diagonaliserer man, må man jo lægge dem løbende, hvis man ikke skal få en enorm spild.
Samme længde på næsten alle brædder + sømpistol lyder som et krav for at undgå hjerneblødning.
Jeg ville aldrig komme på tanken at bruge en uges arbejde på at få det der, og troede, det var åbenlyst, at jeg lavede sjov, selvom jeg ikke tilføjede nogen smiley
Jeg har kørt både med spånplader, osb og plywood bag gipsen, men de fleste vægge bruger jeg bare med enkelgips.
Ikke jeg heller. Jeg bruger OSB, og det fungerer fremragende overalt. Tilsyneladende er der dog folk, der bruger råspont på diagonalen, selv ville jeg få et nervesammenbrud langt før jeg var færdig med det.Daniel78 sagde:Oops, jeg troede ingen nogensinde i verdenshistorien havde monteret råspont på diagonalen indendørs
Jeg ville aldrig komme på tanken at bruge en uge på at få det gjort, og troede det var indlysende, at jeg spøgte, selvom jeg ikke tilføjede en smiley
Jeg har brugt både med spånplader, osb og krydsfiner bag gipsen, men de fleste vægge bruger jeg bare med enkeltgips.
Jeg har monteret lidt panel på diagonalen, og også bygget lidt spaliéer og lignende, og der er ikke de store vanskeligheder med de rigtige maskiner og værktøj, men jeg ville aldrig få tanken at montere det indvendigt; en skruet OSB-plade giver nok mere støtte end en masse sømmet råspon også.MathiasS sagde:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Men nu var det sådan, at vennen til hustruen ikke tillod en plade med lim og desuden skal væggen stivnes for at undgå bevægelser mellem nyt og gammelt ifølge bygningsingeniøren.MathiasS sagde:
Det andet hus var en "Västerbottensgård", og der skal det være lidt mere "naturmateriale".
Efter en lang væg bliver mange brædder lige lange, overskæringerne bruges i begyndelsen og slutningen.
Nervesammenbrud? Det afhænger vel af, hvor handy man er.
Protte
Fordelen med råspont er, at det kan sendes ind i enhver vinduesramme. kan være lidt svært med plader i snævre trapper. så en trykluftsslange gennem vinduet til sømpistolen, så går det ret hurtigt at sætte råspont op.
Hvis man sætter osb stående, skal de stå tæt mod gulvet? Hvad gælder for gipspladen, er det det samme der?
Forestil dig da at sømme plyfa/osb med sømpistol. Det går hurtigtd^_^bBure sagde: